2024-12-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jo. Precis så. Jag tror att många inte riktigt förstår poängen. Men om man tänker så är det verkligen så. Herrspelare eller herridrottare gör i regel ingenting som inte gynnar dom kraftigt främst ekonomiskt. Annars stannar dom där dom är så mycket det går. Att det kanske inte bli så tydligt beror på att dom har oändliga möjligheter till skillnad mot damspelarna.

Jag vet inte om någon av er förstår poängen. Det har aldrig funnits några pengar i damfotboll förrän typ 5 år sen. Om damer hade spelat fotboll och hockey för pengar så hade det inte funnits någon damfotboll eller damhockey, m fl andra sporter. Folk håller väl inte på med orientering eller judo och reser jorden runt för att de blir rika av det heller, för det är det ytterst få som blir.

Men på den tiden Sverige hade den bästa ligan (och England, Spanien, Italien m fl hade inga seriösa alternativ alls) så stannade spelarna i Sverige. De stack inte iväg för att spela där de skulle få sämre förutsättningar för att få ett äventyr. Ge ett exempel på en spelare som gjort det?
Citera
2024-12-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag vet inte om någon av er förstår poängen. Det har aldrig funnits några pengar i damfotboll förrän typ 5 år sen. Om damer hade spelat fotboll och hockey för pengar så hade det inte funnits någon damfotboll eller damhockey, m fl andra sporter. Folk håller väl inte på med orientering eller judo och reser jorden runt för att de blir rika av det heller, för det är det ytterst få som blir.

Men på den tiden Sverige hade den bästa ligan (och England, Spanien, Italien m fl hade inga seriösa alternativ alls) så stannade spelarna i Sverige. De stack inte iväg för att spela där de skulle få sämre förutsättningar för att få ett äventyr. Ge ett exempel på en spelare som gjort det?

Vill helst inte namnge ett gäng spelare från listan/bloggen jag länkade utan att göra en djupare analys på varje enskild spelare. Blir delvis lite off topic också. Så vi får gräva i det senare eller i annan tråd.
Citera
2024-12-13, 10:22
Medlem
Citat:

Exakt. Jag tror de flesta elitspelare som bytt fått något bättre av det. Antingen har de inte tjänat något i Sverige, eller så har de fått bättre träningsförhållanden eller högre lön utomlands. Bara för att den generella lönenivån är högre i ett svenskt lag så innebär det inte att en utländsk klubb inte kan erbjuda högre ersättning för den enskilda spelaren.

Sedan finns det såklart massa spelare på elitettan nivå som spelat på lägre nivå i exempelvis Portugal och Italien på samma sätt som det finns mängder av manliga spelare på lägre nivå som exempelvis spelar i Asien
Citera
2024-12-13, 10:26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Det är inte en slump att det i alla våra avfolkningsbygder i Sverige finns ett stort överskott av män. Kvinnorna lämnar medans männen stannar kvar. Det är inte en slump att massvis med tjejer tar nått år som au pair utomlands men "inga" killar gör nått liknande. Det är inte en slump att det är klart fler tjejer som pluggar nått år utomlands.
Och för att ta det tillbaka till fotbollen, det fanns ett antal svenska unga intressanta damspelare som stack till till exempel Italienska ligan när det bara var bakgårdsfotboll.
Och för att ta ett extremt aktuellt exempel. Hittar ni något liknande Evelyn Ijehs karriärval av någon herrspelare i närheten av något svenskt landslag?
Citera
2024-12-13, 11:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Kort sagt. Pengar är inte ett incitament för kvinnor på samma sätt som för män. Det krävs mycket mindre i allmänhet. Dom drivs av fler saker. Och är mindre bekväma i tillvaron såvida man inte fått familj osv utan är ständigt nyfikna.
Män som påstås göra äventyr har ofta blivit mer eller mindre tvingade till det för att dom vill maximera och tar vad dom får.. Man tar det bästa man kan få för stunden. Sen är pengarna såpass stora i männens fotboll ofta att dom kan ha råd att tacka nej till bättre erbjudanden om dom trivs bra. Kvinnor har mycket sämre möjligheter pengamässigt men kan ändå ta äventyr utan det nödvändigtvis alls gynnar dom för stunden penningmässigt eller för bekvämligheten
Senast redigerad av Steff83 2024-12-13 kl. 11:30.
Citera
2024-12-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Kort sagt. Pengar är inte ett incitament för kvinnor på samma sätt som för män. Det krävs mycket mindre i allmänhet. Dom drivs av fler saker. Och är mindre bekväma i tillvaron såvida man inte fått familj osv utan är ständigt nyfikna.
Män som påstås göra äventyr har ofta blivit mer eller mindre tvingade till det för att dom vill maximera och tar vad dom får.. Man tar det bästa man kan få för stunden. Sen är pengarna såpass stora i männens fotboll ofta att dom kan ha råd att tacka nej till bättre erbjudanden om dom trivs bra. Kvinnor har mycket sämre möjligheter pengamässigt men kan ändå ta äventyr utan det nödvändigtvis alls gynnar dom för stunden penningmässigt eller för bekvämligheten

Jag får incel vibbar av era svar. Är ni alla män? Världen är så emot killar, de blir kvar i glesbyggd. Kvinnor bryr sig inte om pengar. Eh jo det gör de. Men återigen det har aldrig funnits några pengar i damfotboll. Nu finns det t o m damer som åker och spelar i Saudiarabien för pengar. Undrar du vart de rikaste entreprenörerna finns så är de influensers, inte idrottare. Det är inte så att damspelare vill att de inte ska kunna bli rika på idrott, de har inte valt det själva. Tvärtom många unga talanger har slutat för att det inte fanns någon framtid för dem i sporten eller möjlighet att bli professionella.

Det är inte så att en 18 årig damhockey spelare blir uppringd av USA och erbjuden miljonlön för 15 år framåt som en talangfull kille blir. Så jag förstår överhuvudtaget inte vad ni gnäller för. Världen är verkligen inte emot killar, det är kvinnor som är mer begränsade. Vi har inte ens rättigheter i typ hälften av världens länder. Inte förbjudet för killar att åka och plugga utomlands. Gör lumpen om ni vill komma hemifrån. Kan inte bara sitta och vänta på att få allting serverat.
Citera
2024-12-13, 12:28
Medlem
Vittsjö:

Hanna Ekengren har nu förlängt kontraktet. Viktig både som "buffelspelare" på topp som är jobbig att möta samt när det gäller mycket runtomkring. Oerhört populär hos både äldre och yngre. (Hon vann något Damallsvenskt förebilds-pris för ungdomar 2024).

Sofie Rewucha har värvats från Trelleborg. Anfallare som hade svårt att samla poäng i Trelleborg, men kanske mycket berodde på att steget från Halmia i Div 1 blev för stort. Nu har hon fått en säsong att växa in i tempo osv och kan faktiskt bli en sensation 2025. Snabba anfallare kan näta när som helst och mot vilka som helst och är alltid en tillgång i en trupp. Att Vittsjö återigen har spelare från Halland är också viktigt för att t ex locka intresset från upptagningsområdet, där södra Halland absolut ingår. Finns 8-10 st i Damallsvenskan men 2024 spelade alltså ingen i klubben som ligger närmast geografiskt.

19 spelare nu med kontrakt 2025. Finns väl egentligen bara en plats kvar eller max två. Hoppas amerikanska talangen Leas förlänger. Hon kan bli riktigt bra 2025, men kanske storklubbarna i andra länder också upptäckt det och då blir det svårt att hålla kvar henne.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-12-13 kl. 12:30.
Citera
2024-12-13, 13:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag får incel vibbar av era svar. Är ni alla män? Världen är så emot killar, de blir kvar i glesbyggd. Kvinnor bryr sig inte om pengar. Eh jo det gör de. Men återigen det har aldrig funnits några pengar i damfotboll. Nu finns det t o m damer som åker och spelar i Saudiarabien för pengar. Undrar du vart de rikaste entreprenörerna finns så är de influensers, inte idrottare. Det är inte så att damspelare vill att de inte ska kunna bli rika på idrott, de har inte valt det själva. Tvärtom många unga talanger har slutat för att det inte fanns någon framtid för dem i sporten eller möjlighet att bli professionella.

Det är inte så att en 18 årig damhockey spelare blir uppringd av USA och erbjuden miljonlön för 15 år framåt som en talangfull kille blir. Så jag förstår överhuvudtaget inte vad ni gnäller för. Världen är verkligen inte emot killar, det är kvinnor som är mer begränsade. Vi har inte ens rättigheter i typ hälften av världens länder. Inte förbjudet för killar att åka och plugga utomlands. Gör lumpen om ni vill komma hemifrån. Kan inte bara sitta och vänta på att få allting serverat.
Nu tror jag att du har gravt missuppfattat nått. Ingen har gnällt här. Ingen har sagt nånting i närheten av att världen är emot män. Det vi säger är att kvinnor är mer äventyrliga, män är mer hemkära och rädda för förändringar. Och det finns gott om statistik som säger att det faktiskt är så. Det är alltså inget som vi hittar på eller tycker. Det är så det är.

Det är ju precis som du säger där på slutet, det är inte förbjudet för killar att göra dom där grejerna. Men dom vill/vågar inte.
Citera
2024-12-13, 13:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Ursäkta? Vad pratar du om? Incel-vibbar? Nu tolkar du som djävulen läser Bibeln.

Som sagt innan så är det missförstånd i denna diskussionen.
Ingen har pratat om hur synd det är om män..

Jaja. Vet inte om vi kommer längre
Citera
2024-12-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nu tror jag att du har gravt missuppfattat nått. Ingen har gnällt här. Ingen har sagt nånting i närheten av att världen är emot män. Det vi säger är att kvinnor är mer äventyrliga, män är mer hemkära och rädda för förändringar. Och det finns gott om statistik som säger att det faktiskt är så. Det är alltså inget som vi hittar på eller tycker. Det är så det är.

Det är ju precis som du säger där på slutet, det är inte förbjudet för killar att göra dom där grejerna. Men dom vill/vågar inte.

Då behöver ni lära er historia. Vilka unga ensamkommande är det som kommer hit från Afghanistan, Syrien och Irak? Män, inte kvinnor. Söner, inte döttrar. Vilka åkte från Europa för att bygga upp kolonierna i nord- och Sydamerika? Unga män, inte kvinnor. De hade tvärtom extrem ”brist” på kvinnor. Vilka var det som åkte till Indien från Storbritannien under east India company? Män, inte kvinnor. Det är därför det än idag finns massor av Indier inte bara med brittiskt påbrå utan också brittiska efternamn. Fast de fick ju flytta mestadels efter att Indien blev självständigt.

I princip alla mänskliga förflyttningar har drivits av att män flyttar. Och nya folkgrupper bildats när de skaffat barn med kvinnorna som redan fanns på den platsen.

Undantaget är väl typ tyska prinsessor som flyttat till olika länder för att bli drottningar där. Men kungafamiljer och adel är inte representativt för hela mänskligheten.

Dessutom vänder jag mig mot formuleringar som att ”kvinnor har inte pengar som drivkraft”. Det är män i ett patriarkalt system som har format samhället så att män gynnas och kvinnor missgynnas ekonomiskt. Kvinnor fick inte ens jobba för pengar. Och när de fick det fick de lägre lön för samma arbete. Att då säga att kvinnor inte bryr sig, när de fått kämpa med näbbar och klor för att uppnå något som ens börjar likna jämlikhet, det är att delta i ett förtryck.

Och då menar jag inte fotboll eller hockey som samma arbete, utan jag menar exakt samma arbete på ett kontor, ett sjukhus, en skola, en restaurang osv. I idrottens värld kan man inte jämföra på det sättet för spelarna utför inte samma arbete, de spelar inte i samma lag mot samma motstånd. Och det gäller både mellan män/kvinnor och mellan män/män i t ex Allsvenskan eller Premier League. Men däremot kan man kräva att damer inte ska hindras och hållas tillbaka med förbud och liknande.
Citera
2024-12-13, 14:41
Moderator
easy_dans avatar
Så återgår vi till trådens topic Damallsvenskan (och lägre serier) 2025

/Mod
Citera
2024-12-13, 17:29
Medlem
Synd. Precis den här spelaren jag tänkte att henne måste de försöka behålla.

https://x.com/aikfotbolldam/status/1867540621730238789?s=46&t=vBLDXsQ0JiysAaTNZSI39Q

Det blir ju typ ingen kvar nu? Undrar hur de tänker inför nästa år. Beata Olsson har säkert fått bra erbjudande från någon annan klubb och kan inte AIK svara upp så är det inte konstigt att spelarna lämnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in