Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Nu tror jag att du har gravt missuppfattat nått. Ingen har gnällt här. Ingen har sagt nånting i närheten av att världen är emot män. Det vi säger är att kvinnor är mer äventyrliga, män är mer hemkära och rädda för förändringar. Och det finns gott om statistik som säger att det faktiskt är så. Det är alltså inget som vi hittar på eller tycker. Det är så det är.
Det är ju precis som du säger där på slutet, det är inte förbjudet för killar att göra dom där grejerna. Men dom vill/vågar inte.
Då behöver ni lära er historia. Vilka unga ensamkommande är det som kommer hit från Afghanistan, Syrien och Irak? Män, inte kvinnor. Söner, inte döttrar. Vilka åkte från Europa för att bygga upp kolonierna i nord- och Sydamerika? Unga män, inte kvinnor. De hade tvärtom extrem ”brist” på kvinnor. Vilka var det som åkte till Indien från Storbritannien under east India company? Män, inte kvinnor. Det är därför det än idag finns massor av Indier inte bara med brittiskt påbrå utan också brittiska efternamn. Fast de fick ju flytta mestadels efter att Indien blev självständigt.
I princip alla mänskliga förflyttningar har drivits av att män flyttar. Och nya folkgrupper bildats när de skaffat barn med kvinnorna som redan fanns på den platsen.
Undantaget är väl typ tyska prinsessor som flyttat till olika länder för att bli drottningar där. Men kungafamiljer och adel är inte representativt för hela mänskligheten.
Dessutom vänder jag mig mot formuleringar som att ”kvinnor har inte pengar som drivkraft”. Det är män i ett patriarkalt system som har format samhället så att män gynnas och kvinnor missgynnas ekonomiskt. Kvinnor fick inte ens jobba för pengar. Och när de fick det fick de lägre lön för samma arbete. Att då säga att kvinnor inte bryr sig, när de fått kämpa med näbbar och klor för att uppnå något som ens börjar likna jämlikhet, det är att delta i ett förtryck.
Och då menar jag inte fotboll eller hockey som samma arbete, utan jag menar exakt samma arbete på ett kontor, ett sjukhus, en skola, en restaurang osv. I idrottens värld kan man inte jämföra på det sättet för spelarna utför inte samma arbete, de spelar inte i samma lag mot samma motstånd. Och det gäller både mellan män/kvinnor och mellan män/män i t ex Allsvenskan eller Premier League. Men däremot kan man kräva att damer inte ska hindras och hållas tillbaka med förbud och liknande.