2024-12-11, 15:40
Medlem
otellos avatar
Otippat att alla foliehattar skulle bli upprörda. Det är alltså kossorna som ges bovaer, vilket inte överförs till människor.
Citera
2024-12-11, 15:42
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Asparagopsis (rödalgen) innehåller bromoform som förvisso kan minska kossornas gaser - det är även praktiskt att använda för rengöring av pooler etc. Det bryter även ned ozonskiktet och är klassat som en trolig cancerogen.

Eller som wikipedia skriver: Bromoform är en trihalometan och har många egenskaper gemensamt med kloroform, fluoroform och jodoform. Det kan tas upp i människokroppen genom huden eller genom inandning. Ämnet irriterar luftvägarna, ögonen och huden och kan skada centrala nervsystemet och levern.

Jag tror jag föredrar Bovaer alla dagar i veckan..
Allt det där lät ju jätte mumsigt. NOT
Tack för infon
Citera
2024-12-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Håll dig till sakfrågan istället, för och nackdelen med boaver.

Det var du som kom med riktiga tyckonomargument som jag försökte bemöta pedagogiskt.

Vi måste kunna mäta något för att kunna jämföra det. Annars kommer vi med argument som bygger på känslor och tycken.
Ja du, mätdata visar att NOPA, gengiftig substans, finns i mjölk och kött efter att kossorna matats med Bovaer. Behöver du fler mätningar?
Citera
2024-12-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Otippat att alla foliehattar skulle bli upprörda. Det är alltså kossorna som ges bovaer, vilket inte överförs till människor.

Enligt vem överförs det inte till människor?
Citera
2024-12-11, 15:54
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Ja du, mätdata visar att NOPA, gengiftig substans, finns i mjölk och kött efter att kossorna matats med Bovaer. Behöver du fler mätningar?
Så länge dosen bovaer hålls inom rekommenderade tillsatser är halterna låga och anses inte förknippade med någon oacceptabel risk.

Så som alla andra hundratals miljögifter som finns i mjölk.

När jag tänker på det är det faktiskt bra att undvika mjölk och kött, även om jag äter mycket av det själv.
Citera
2024-12-11, 15:54
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Det överförs visst till människor men halterna är låga.
Citera
2024-12-11, 15:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Otippat att alla tHruSt thE SciEncE folk fortsätter att okritiskt lita på sponsrade studier. Ni skjuter ta mig fan i er allt som kommer från storbolagen.
Citera
2024-12-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Man använder konstgödsel i alla växtföljder, skojar du eller? Att skifta åkrar beror främst på att synergieffekter och att undvika sjukdomar, inte att man slipper gödsling.

Det är väsentligt att se till att spannmål men även vall har rätt proteinhalt så att djuren producerar mjölk och kött på rätt sätt. Därför måste man oftast tillsätta gödning.

Jag påstår här att denna cykel producerar mer växthusgaser i sin helhet än bara att co2 går in i växten och co2 går ut ur växten.

Jag det är ju det jag skrev, det är inte gräset som bidrar till utsläpp utan, metoderna bl.a. produktionen, importen och användningen utav konstgödsel. Inom det konventionella jordbruket (hatar det epitetet) så bränner man upp det riktiga gödslet med all sin komplexa näringssammansättning som fjärrvärme, biobränsle.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vad-ar-konstgodsel/

Åkesskiftning har flera fördelar.

F.ö. är det inte väsentligt att djuren producerar en viss proteinhalt, har inget till övers för standardiserade, industrialiserats metoder. Man får väll ta den mjölk man får i viss utsträckning, istället för att fiffla med kretsloppet. Låg proteinhalt på årets hö = fodra mer.

Bröd och öl är gott, men inte nyttigt eller lätt och pålitligt att framställa i större delar av Sverige. Spannmål är inte en bra grundbult i en folkdiet av så många skäl.

Vi är något off topic nu, f.ö.

Jag vill inte ha Bovaers i närheten av svenska jordbruksarbetare, boskap eller konsumenter.
Citera
2024-12-11, 16:23
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saywhaat-
Vet inte ? vad vad heter den ? finns den på playstore ?

Det finns väl appar där man kan skanna efter sånt i sig? Kanske inte specifikt för mejeriprodukter men för matvaror generellt.
Citera
2024-12-11, 16:26
Avslutad
Citat:

Fel , sluta sprida misinformation.

Enligt Rebecca har de studier som gjorts hittills inte visat på några negativa effekter på korna. Men det man har sett är att det bildas en annan metabolit när substansen når vommen på kon som kallas NOPA (3-nitrooxypropionic acid). Men enligt EFSA har det hittills bara hittats i väldigt låga nivåer i mjölken och vävnaden på korna, så låga att det ligger under gränsvärdet för vad som är godkänt. Men enligt Rebecca finns det ändå en del som oroar sig över att låga spår av NOPA hittats i mjölken.

– Man vet inte vad man tycker om att man ska in och mixtra i kornas vom och sen blir man osäker som konsument om det är säkert att dricka de här mjölkprodukterna.

https://www.ja.se/artikel/2236682/man-fr-inte-sga-att-efsa-godknt-bovaer.html

Vill vi ge det här till barnen i skolorna ? eller till gravida kvinnor ?

Svaret är : NEJ !!
Citera
2024-12-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Smågrus är inget aktivt kemiskt ämne som interagerar på molekylnivå så det är en ganska värdelös jämförelse du gör. Dessutom har jag inte sett något bevis för att ämnet eller biprodukter tar sig ut i mjölken eller köttet, endast att nivån är under satta gränsvärden. För inte jättelängesedan ansågs radium vara rena dundermedicinen, sedan går tiden och så visar det sig att det kanske inte var så jättebra.

Jo, det var en Harvard dropout, ej läkare som på 1920 talet när man fortfarande red runt på häst, flyplanet knappt var uppfunnet osv tyckte att det var en bra idé att dricka radium. Tror du Marie Curie hade satt sin stämpel på detta efter att hon faktiskt forskat på ämnet? Hint: " “I particularly would stress the fact that radium is dangerous in untrained hands". Man visste vid ungefär denna tidpunkt att radium var farligt och radioaktivt.

Helt idiotiskt att jämföra upptäckten av radioaktivitet med att mata kor med lite kiseloxid.
Senast redigerad av kalleboool 2024-12-11 kl. 16:43.
Citera
2024-12-11, 16:43
Medlem
testpatrullens avatar
I och för sig är väl minskad fertilitet ett av de bästa sätten att nå klimatmålen antar jag. Människor är jättedåliga för miljön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in