Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
Man använder konstgödsel i alla växtföljder, skojar du eller? Att skifta åkrar beror främst på att synergieffekter och att undvika sjukdomar, inte att man slipper gödsling.
Det är väsentligt att se till att spannmål men även vall har rätt proteinhalt så att djuren producerar mjölk och kött på rätt sätt. Därför måste man oftast tillsätta gödning.
Jag påstår här att denna cykel producerar mer växthusgaser i sin helhet än bara att co2 går in i växten och co2 går ut ur växten.
Jag det är ju det jag skrev, det är inte gräset som bidrar till utsläpp utan, metoderna bl.a. produktionen, importen och användningen utav konstgödsel. Inom det
konventionella jordbruket (hatar det epitetet) så bränner man upp det riktiga gödslet med all sin komplexa näringssammansättning som fjärrvärme, biobränsle.
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vad-ar-konstgodsel/
Åkesskiftning har flera fördelar.
F.ö. är det inte väsentligt att djuren producerar en viss proteinhalt, har inget till övers för standardiserade, industrialiserats metoder. Man får väll ta den mjölk man får i viss utsträckning, istället för att fiffla med kretsloppet. Låg proteinhalt på årets hö = fodra mer.
Bröd och öl är gott, men inte nyttigt eller lätt och pålitligt att framställa i större delar av Sverige. Spannmål är inte en bra grundbult i en folkdiet av så många skäl.
Vi är något off topic nu, f.ö.
Jag vill inte ha Bovaers i närheten av svenska jordbruksarbetare, boskap eller konsumenter.