2024-12-10, 17:13
  #1237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Orkar Danielsson en teamsprint ens på denna bana? Både Häggas och Gisslet lär ju vara bättre alternativ. Tveksam form på Häggas men alltid åkt bra i Davos och känns tuffare än Danielsson i en förmodat stökig parsprint.
Detta angående SWE I med Anger då naturligtvis.
Finns väl ingen anledning att inte köra Poromaa egentligen. Häggas säkrast annars. Men skulle ha honom som avslutare i andra laget.
Citera
2024-12-10, 17:15
  #1238
Medlem
HungalaBungalas avatar
Lite tråkigt att både Svahn och Skistad saknas till Davos, men säkert rätt med tanke på VM. Ser fram emot att få se hur styrkeförhållandet mellan Dahlqvist och Hagström ser ut, skall nog mycket till för att någon av dem skall kunna ge Sundling en match. Bra för tävlingarna att Fähndrich är tillbaka också.

Hoppas Schweizarna i vanlig ordning (sprinten) kan överprestera lite på hemmaplan på herrsidan.
Citera
2024-12-10, 17:16
  #1239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Finns väl ingen anledning att inte köra Poromaa egentligen. Häggas säkrast annars. Men skulle ha honom som avslutare i andra laget.

Tror inte man behöver sträcka sig så långt med Poromaa. Jag har svårt att se Davos i skejt som särskilt kapacitskrävande ens för att vara teamsprint. Handlar nog i stort sett "bara" om att positionera sig väl och då tror jag mer på Häggas.
Citera
2024-12-10, 17:17
  #1240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Lite tråkigt att både Svahn och Skistad saknas till Davos, men säkert rätt med tanke på VM. Ser fram emot att få se hur styrkeförhållandet mellan Dahlqvist och Hagström ser ut, skall nog mycket till för att någon av dem skall kunna ge Sundling en match. Bra för tävlingarna att Fähndrich är tillbaka också.

Hoppas Schweizarna i vanlig ordning (sprinten) kan överprestera lite på hemmaplan på herrsidan.

Optimal teamsprint för att kunna hugga om pallen för Grond/Riebli.
Citera
2024-12-10, 17:29
  #1241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Tror inte man behöver sträcka sig så långt med Poromaa. Jag har svårt att se Davos i skejt som särskilt kapacitskrävande ens för att vara teamsprint. Handlar nog i stort sett "bara" om att positionera sig väl och då tror jag mer på Häggas.
Gott om folk som väggar på andra rakan i vanliga heat så tror den är tyngre än man tror
Citera
2024-12-10, 17:43
  #1242
Medlem
rainbowias avatar
Vilket mediokert lag Sverige har till Davos. Gissar på Märta till touren?

Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Det tråkiga med Schweiz är att det aldrig blev något av ”underbarnet” Siri Wigger.

Vi hissar inte ner flaggan (än). Hon ser ljuset i horisonten efter 18 månader "tävlingsfritt".
Citera
2024-12-10, 18:07
  #1243
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamp7
Kanske Gissel. Han var väl sprinter från början. Hoppas han får köra med Anger p fredag
Lite generellt va gjelder Gisselman, så ser det vel ut til at han nærmest er en kopi av Calle i sin teknik i skate. Aldeles for bred og energisløsende på distans, men den er bedre egnet for sprint. Det han gjorde på Lillehammer kapacitetsmessig derimot, imponerte meg stort. Han må ha vært meget nogrann med korrekte intensitetsintervaller denne sommeren og forsesongen.

Han bedrev altså en helt annen, og mye mer anstrengende idrett enn de beste, og klarte allikevel å henge så bra med, og så lenge. Han burde så definitivt fått en sommer og høst med lite annerledes teknikfokus innen neste sesong. For om det gjennomføres, vil dere få en som virkelig er å regne med neste sesong.
Citera
2024-12-10, 18:07
  #1244
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vilket mediokert lag Sverige har till Davos. Gissar på Märta till touren?

Krockar inte det med Skandinaviska cupen på hemmaplan?
Citera
2024-12-10, 18:57
  #1245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Krockar inte det med Skandinaviska cupen på hemmaplan?

Jo, men de som vill åka skandinaviska cupen kan ju hoppa över de sista 3 loppen i touren i Val di Fiemme.

Sverige kan ju knappast skicka Ingrid Hallquist, Sofia Henriksson och Ebba Stenman till TdS.
Citera
2024-12-10, 18:58
  #1246
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Krockar inte det med Skandinaviska cupen på hemmaplan?

Det hade jag ingen koll på.

Märta och Henriksson den yngre är bäst av Bauhausgänget. Sedan kommer de andra, Lisorna m fl. Är det Ski Classics för LL? Ja, det är frågan hur man fördelar platserna då. Förespråkar nog tourdeltagande för Märta och Henriksson dy. Crusseluskan ska köra SC antar jag.

Maja, Jonna, Johanna och Emma har friplatser till TdS. Dessa är personliga.

FRA i Davos
Dam
Julie Pierrel - Le Grand Bornand (Mont Blanc) 🇫🇷
Mélissa Gal – Nordic Ski Club Pays Rochois (Mont Blanc) 🇫🇷
Léna Quintin – ARMY OF CHAMPIONS / Ski Club Grand Bornand (Mont Blanc) 🇫🇷
Män
Rémi Bourdin – Ski Club Frasne Drugeon (Juragassivet) 🇫🇷
Lucas Chanavat – ARMY OF CHAMPIONS / Ski Club Grand Bornand (Mont Blanc) 🇫🇷
Jules Chappaz – ARMY OF CHAMPIONS / Club des Sports La Clusaz (Mont Blanc) 🇫🇷
Sabin Coupat - Bessat Sport d'Hiver (Forez) 🇫🇷
Mathis Desloges – Villard de Lans Nordic Ski Club (Dauphiné) 🇫🇷
Renaud Jay – DOUANE / Club des Sports Les Ménuires (Savoie) 🇫🇷
Richard Jouve - ARMY OF CHAMPIONS / Club des Sports de Méribel (Savoie) 🇫🇷
Hugo Lapalus – ARMY OF CHAMPIONS / Club des Sports La Clusaz (Mont Blanc) 🇫🇷
Jules Lapierre – ARMY OF CHAMPIONS / Nordisk skidåkning Chartreuse (Dauphiné) 🇫🇷
Clément Parisse – DOUANE / Megève (Mont Blanc) 🇫🇷
Théo Schely – NATIONELLA POLISEN / La Clusaz Sports Club (Mont Blanc) 🇫🇷

Ingen Dolci - Claudel. Pierrel körde bra den gångna helgen 2-2 på distansloppen.
Citera
2024-12-10, 18:59
  #1247
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Jo, men de som vill åka skandinaviska cupen kan ju hoppa över de sista 3 loppen i touren i Val di Fiemme.

Sverige kan ju knappast skicka Ingrid Hallquist, Sofia Henriksson och Ebba Stenman till TdS.

Just så.
Citera
2024-12-10, 19:21
  #1248
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Maja, Jonna, Johanna och Emma har friplatser till TdS. Dessa är personliga.

Jonna och Emma skall ju definitivt inte åka touren. Maja har tidigare sagt att hon inte bestämt hur hon skall göra. Johanna har jag inte koll på. Så blir nog max sex damer som kommer till start i årets tour.

Och tror inte man tar ut några som på förhand tänker hoppa av touren för att åka Skandinaviska cupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in