Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Ett av dem (OnT) har aldrig i modern tid blivit hotat eller anfallet av sina grannländer.
Ett annat (OT) hotas och anfalls i princip dagligen från flera andra grannländer (vilket ger viss förståelse för behovet). Det 3:e (också OT) vet jag inte vilket det är.
Den tredje: turken med sitt agerande i Irak och Syrien, men som sagt, OffT med även detta land i denna tråd.
Edit: tvåa på den bollen.
Men angående för tråden relevanta saker.
Donald Trump, som kommer att återvända som USA:s president i januari, sågs bära ovanlig klädsel vid öppningsceremonin av Notre-Dame. Trump poserade för bilder med Frankrikes president Emmanuel Macron och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj iklädda den välbekanta mörkblå kostymen, men den här gången hade den röda slipsen som ofta ses på Trumps krage ersatts av gul.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8c22752c-13dc-4ef8-a265-87c18bbb7b6b
Själv tror jag mer på att trumpeten använde sin favoritfärg istället för den vanliga röda slipsen, så det hade inget med eventuell stöd till Ukraina att göra. Detta med tanke på hur snabbt det fanns guld-färgade gardiner i vita huset när hin huserade där tidigare.
Fredsprisvinnaren har ett meddelande till putte.
Nobels fredspris kommer att delas ut i dag, tisdag vid lunchtid, till den japanska antikärnkvapenorganisationen Nihon Hidankyo. Fredspristagaren Terumi Tanaka, 92, vädjar till Ryssland.
- Herr Putin... Vi skulle vilja säga att kärnvapen är något som aldrig får användas. Att använda kärnvapen är något som skulle strida mot mänskligheten. Organisationen som företräds av Tanaka, Nihon Hidankyo, upprätthåller minnet av offren för atombomberna i Hiroshima och Nagasaki.
[...]
I Oslo rådhus kommer priset att tas emot av en av Nagasakis efterlevande, Terumi Tanaka. Han var 13 år gammal när USA släppte en atombomb över staden och dödade tiotusentals människor på ett ögonblick. Nu vädjar han till Putin.
- Jag tror inte att han riktigt förstår vad kärnvapen är för människor. Jag tror inte att han ens har tänkt på det.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/7436acec-a12f-44e3-b143-eafa0dfe16fb