2024-12-10, 08:34
  #1213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ruka totalt 25 000 åskådare på tre dagar vilket är helt okej

Nej, det var definitivt inga 25 000 i Ruka i helgen.
Citera
2024-12-10, 09:03
  #1214
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Nej, det är ingen tröttsam artikel. Hedersamt att du försvarar längdåkningen och Byström i denna svåra situation. Inte dåligt att skrivit över 15 000 inlägg sedan 2012. Fast kanske tänka på mindre inlägg med kvalite i stället?
Haha. Det är snarare du som bör tänka på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Sedan måste du förstå att längdåkningen måste sluta med att tuffa banor är viktigt. Det viktigaste är att tävlingar läggs i orter där publiken kommer. Det är grundläggande för ett ökat intresse.
För mig är det viktigare med sportsligt bra och rättvisa tävlingar än att det är mycket publik.
Citera
2024-12-10, 09:18
  #1215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Haha. Det är snarare du som bör tänka på detta.


För mig är det viktigare med sportsligt bra och rättvisa tävlingar än att det är mycket publik.

Bara det att du drar in Ravald när Ella har 4:e bästa tid på ett distanslopp på 15 km. Ravald är sprinttränare. Sluta nu och skriv en massa strunt. All expertis säger att Ellas träning i A-laget med konkurrens från bla systrarna Öberg har gjort att hon kommit upp på den nivå hon nu är på. Ravald är en bra sprinttränare. Håller med.
Citera
2024-12-10, 09:21
  #1216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Nej, det är ingen tröttsam artikel. Hedersamt att du försvarar längdåkningen och Byström i denna svåra situation. Inte dåligt att skrivit över 15 000 inlägg sedan 2012. Fast kanske tänka på mindre inlägg med kvalite i stället?

Sedan måste du förstå att längdåkningen måste sluta med att tuffa banor är viktigt. Det viktigaste är att tävlingar läggs i orter där publiken kommer. Det är grundläggande för ett ökat intresse.
Tenbagger, underbart inlägg! Du underskattar din egen förmåga. Drygt 3000 inlägg på 1,5 år utklassar Aikibiades 15000 på 12 år. I alla fall per tidsenhet. Så din uppmaning om färre inlägg men med kvalitet skulle kanske kunna gälla dig själv……
I sakfrågan är jag kluven. Jag har sett alltför många tråkiga stadssprintrar med massor av publik för att inte hålla med. Den största publiken är i vilket fall som helst TV-publiken och där tror jag nog att man gärna ser tuffare banor. Masstartslopp där ingenting händer och alla är kvar till slutet tenderar att bli ganska tråkiga och inget som lockar TV-publiken. Sen erkänner jag att med Johaug på startlinjen så är det kanske inte roligare med tuffa banor. Men man kan knappast basera önskemålet om ”tuffhet” på hur konkurrenssituationen ser ut för tillfället.
Citera
2024-12-10, 09:28
  #1217
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
SUI i Davos

Dames
Fabienne Alder
Nadine Fähndrich
Lea Fischer
Marina Kälin
Nadja Kälin
Alina Meier
Désirée Steiner
Anja Weber
Giuliana Werro

Hommes
Roman Alder
Jonas Baumann
Cyril Fähndrich
Valerio Grond
Silvan Hauser
Erwan Käser
Beda Klee
Noe Näff
Ilan Pittier
Janik Riebli
Jason Rueesch
Antonin Savary
Roman Schaad
Nicola Wigger

Det tråkiga med Schweiz är att det aldrig blev något av ”underbarnet” Siri Wigger.
Citera
2024-12-10, 11:02
  #1218
Medlem
Världscupen tål en eller ett par tävlingshelger med lite publik, men Lillehammer är lite på gränsen ändå. I Ruka tycker jag vi presenterades rätt trevliga tevebilder. Hur som helst är det ett stort misstag att inte ta tillvara på succéer som Ulricehamn och Les Rousses. Om man tycker Ulricehamn har för lätta banor så får man köra intervallstart som ändå kommer ge "rättvisa" segrare (bortsett från det totala haveriet till startordning då, vilket dock är ett allmänt problem).

Ingra franska distansspecialister till Davos förresten.
Citera
2024-12-10, 11:24
  #1219
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Bara det att du drar in Ravald när Ella har 4:e bästa tid på ett distanslopp på 15 km. Ravald är sprinttränare. Sluta nu och skriv en massa strunt. All expertis säger att Ellas träning i A-laget med konkurrens från bla systrarna Öberg har gjort att hon kommit upp på den nivå hon nu är på. Ravald är en bra sprinttränare. Håller med.

På vilket sätt är Ella Halvarssons träning i och utanför Skidskytteförbundets A-landslag relevant för frågorna om publiken och behovet av tuffa banor i längdvärldscupen?
Citera
2024-12-10, 11:27
  #1220
Medlem
Längdskidor som sport är dött. Det är bara Sverige och Norge, och på herrsidan bara Norge, finns ingen annan konkurens. Det är som innebandy.
Citera
2024-12-10, 12:29
  #1221
Medlem
Alkibiadess avatar
Tänker man sig att Märta Rosenberg skall ta hem Skandinaviska cupen denna säsong?

Verkar bli en litet svenskt lag til Davos.
Citera
2024-12-10, 13:01
  #1222
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till Davos:

Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Sofia Henriksson, Piteå Elit SK
Moa Ilar, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Ebba Stenman, IFK Umeå
Jonna Sundling, Piteå Elit SK

Edvin Anger, Åsarna IK
Jens Burman, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK
Truls Gisselman, Rehns BK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå Elit
Olof Jonsson, Trillevallens SK
William Poromaa, Åsarna IK

Citat:
– Vi har startat säsongen med tre glädjande världscupsegrar, men också en del sjukdomar och skador som stört. Till Davos saknar vi tyvärr flera av våra stjärnor men får istället möjlighet att släppa fram några nya åkare, bland andra Ebba Stenman, säger landslagschef Anders Byström.

– Sjukdomar gör att bland andra Linn Svahn, Moa Lundgren och Måns Skoglund tvingas stå över Davos. Sedan tidigare har det varit bestämt att Ebba Andersson och Frida Karlsson inte ska tävla sista helgen innan jul. Även Calle Halfvarsson saknas då han ska rehabilitera sin rygg. Däremot är Jens Burman tillbaka efter en lättare förkylning, säger Anders Byström.

Citat:
Samtidigt som världscupen avgörs i Davos, pågår Skandinaviska cupen i Lillehammer, vilket innebär att flera aktiva från Team BAUHAUS prioriteras för uttagning i just Skandinaviska cupen.

– Svenska Skidförbundet har som ett uttalat mål att satsa på Skandinaviska cupen, framför allt för de yngre åkarna på damsidan. Det innebär att flera av de damer som är sportsligt kvalificerade för att tävla i världscupen kommer att vara i Lillehammer denna helg, säger Anders Byström.

– Vi vill få de yngre damerna att etablera sig på den nivån och gå för en totalseger i den cupen, vilket skulle ge en friplats i världscupen under starten av nästa säsong som dessutom är OS-säsong, fortsätter Anders Byström.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2024-12-10 kl. 13:03.
Citera
2024-12-10, 13:04
  #1223
Medlem
Alkibiadess avatar
Ebba Stenman i världscupen, den såg man inte komma.
Citera
2024-12-10, 13:05
  #1224
Medlem
Vem är sjätte åkaren till sprinten på herrsidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in