2024-12-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Kommunism fungerar inte på de internationella planet, eftersom alla länder har för olika förutsättningar. Man kan inte vara solidarisk med alla. Solidaritet fungerar bara inom gruppen, de man har något gemensamt med. Varje land får bygga sitt eget välstånd efter bästa förmåga.

Det finns inget syriskt folk, med gemensam religion, kultur och värderingar. Det är en splittrad region med ett otal olika grupperingar med motstridiga intressen. Det kommer bli kaos i Syrien under lång tid framöver.

Öh? Internationell solidaritet och internationell gemenskap är ju centralt inom kommunismen. Kommunisterna framhäver alltid att arbetare världen över har mer gemensamt med sina utländska klassbröder än med sitt eget lands borgarklass. Karl Marx skrev redan i det kommunistiska manifestet (1848) de berömda orden "Proletärer i alla länder, förena er!". Det var avslutningsfrasen i manifestet, så kom inte och säg att man inte kan vara solidarisk med alla. Du vill väl inte hävda att kommunismens egen grundare har fel om kommunismens centrala ideologi?
Senast redigerad av Auric 2024-12-10 kl. 09:41.
Citera
2024-12-10, 09:35
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/dMYoITka6Xg?si=7zjiXGWnQK_rj6Ad
Mycket besvikna och lågmälda Vlad och Margarita..
Citera
2024-12-10, 09:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du snackar bara massa skit.

Det har inte skett något massmord på någon etnisk grupp i Donbass överhuvudtaget. Här har du en lista på alla massmord som skett i Ukraina och du får gärna peka på när detta massmord av ryssar skedde.

De flesta och mesta har begåtts AV ryssar.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_massacres_in_Ukraine

Det var alltså inte jag som påstod någonting om massmord utan jag ville att den som påstod detta skulle utveckla saken eftersom påståendet enligt mig var märkligt. Ditt påstående om att jag snackar skit blir i sammanhanget därför än märkligare om du syftar på min invändning. Men det kanske bara var ett missförstånd?
Citera
2024-12-10, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vill du bevisa att ryssarna är bättre än oss vad det gäller minoriteter? Ja det är ju svårt och läsa naturvetenskap och ingengörsutbildningar på endast ett litet språk, vi har ofta engelska som andra språk. Ramlade kronan ner nu då vad det gäller Krimtatarer?

Det här hör inte till ämnet och du kommer inte längre, in i språkavdelningen och diskutera med de lärda.

Vad tycker du om utvecklingen på slagfältet då? Finns det någon chans för Ukraina eller ska dom börja förhandla med ryssarna på Rysslands villkor eller ska dom vägra och förlora mer land? Det är mer trådens ämne och det vore kul att veta vad just du tycker.

Du blandar äpplen och päron. Poängen är att Sverige (och många andra länder) värnar mindre språk. Ryssland motarbetar dem. Krimtatariska är så stort - och så många talare samlade på samma plats - att det skulle vara mycket lättare att skydda det språket än samiska eller rätoromanska (60 000 talare). Men ändå är krimtatariska mer hotat än samiska och rätoromanska. Det tyder på att språket direkt motarbetas.
Citera
2024-12-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det var alltså inte jag som påstod någonting om massmord utan jag ville att den som påstod detta skulle utveckla saken eftersom påståendet enligt mig var märkligt. Ditt påstående om att jag snackar skit blir i sammanhanget därför än märkligare om du syftar på min invändning. Men det kanske bara var ett missförstånd?

Varför vill du diskutera ett påstått massmord som aldrig ägt rum?
Man skulle nästan kunna tro att du är en efterbliven ryss.
Citera
2024-12-10, 10:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hans påstående är inte märkligt för de rysktalande ukrainarna i Donbas har varit utsatta för förföljelse och tortyr sedan 2014. Ännu mer sedan den fullskaliga invasionen startade.

Hur mycket vet vi inte men vi har hittat massgravar med civilbefolkning i de områden som Ukraina befriat från ryssarna. Se Izium där massgravar med minst 440 hittades.

Det ser likadant ut i övriga Donbas med all säkerhet.
Senast redigerad av Conception 2024-12-10 kl. 10:07.
Citera
2024-12-10, 10:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russofob
Varför vill du diskutera ett påstått massmord som aldrig ägt rum?
Man skulle nästan kunna tro att du är en efterbliven ryss.

Jag har inte bett om någon diskussion om påstått massmord, däremot bad jag "Spugge" som hade sådana påståenden att förklara sig. Är det konstigt?
Citera
2024-12-10, 10:07
Medlem
monken1s avatar
https://x.com/uamyua/status/1866391226519372036?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Hjälten Zelensky 💪
Citera
2024-12-10, 10:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hans påstående är inte märkligt för de rysktalande ukrainarna i Donbas har varit utsatta för förföljelse och tortyr sedan 2014. Ännu mer sedan kriget startade.

Hur mycket vet vi inte men vi har hittat massgravar med civilbefolkning i de områden som Ukraina befriat från ryssarna. Se Izium där massgravar med minst 440 hittades.

Det ser likadant ut i övriga Donbas med all säkerhet.

Ok. Så de rysktalande i Donbas påstås ha utsatts för tortyr och förföljelse. Man har också funnit massgravar. Det betyder inte att man därför kan påstå att ryssar har begått massmord. Varför skulle ryssarna massmörda den befolkningsgrupp som de säger sig undsätta?
Citera
2024-12-10, 10:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ok. Så de rysktalande i Donbas påstås ha utsatts för tortyr och förföljelse. Man har också funnit massgravar. Det betyder inte att man därför kan påstå att ryssar har begått massmord. Varför skulle ryssarna massmörda den befolkningsgrupp som de säger sig undsätta?
Bara för man är rysktalande så betyder inte det att man stödjer Ryssland.

De som Ryssland påstår sig undsätta är den minoritet som vill bli en del av Ryssland. Det är inte samma sak som rysktalande. Zelensky pratar också ryska.

De utför folkmord på de civila som öppet stödjer Ukraina oavsett vilket språk de talar.

Förstår du?
Senast redigerad av Conception 2024-12-10 kl. 10:18.
Citera
2024-12-10, 10:38
Medlem
Citat:

Resten av världen frågar sig detta också.

Varför vill Ryzzarna förstöra stora delar av de oblast de påstår sig vilja ha?

Varför vill de mörda/våldta sitt "brodersfolk"?

Varför är ni Ryzzälskare så glada när Ryzzarna kommer på fler sätt att mörda fler från sitt "brodersfolk"?

Varför vill ni inte att vansinnet upphör, och propagerar för att Ryzzarna lämnar Ukraina?

Vi har lärt oss att svaret är tyvärr enkelt; Ryzzar är helt dumma i huvudet, och de enda de förstår är våld och död.
Citera
2024-12-10, 10:50
Medlem
Citat:
Påstår du att ryska intressen i någon form ligger bakom ett massmord inriktat mot rysktalande befolkning i östra delarna av Ukraina? Om så skulle det vara intressant att ta del av det bakomliggande syftet för detta.

Ryssar anföll dem. Annars hade inte en enda dödats.
Efter anfallet stödde Putin omedelbar aggressorn även om den kan hållas för osannolikt att han gav ordern om anfallet.
5 dagar efter anfallet började ryssarna tortera och mörda civila Donbasbor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in