2024-12-08, 11:55
Medlem
Man kan jämföra med skor.

Man kan gå med pjäxor på sommaren och man kan gå med flip-flopp på vintern, även om det kanske inte är lämpligt.

Något man kan reflektera över om man kör med olämpliga däck är bromssträcka. De flesta kör så de aldrig behöver tvärnita, men även för den mest luttrade kan behovet uppstå.
Tänk att med bra däck klarar man barnvagnen någon kör ut framför dig, men med dåliga kör du över den och dödar barnet i den.
Eller en undanmanöver för ett större djur som hoppar upp på vägen. Med bra däck klarar man troligen manövern men med dåliga däck kör man av vägen, voltar och dödar sina egna barn.

Jag raljerar, men det kan kanske skänka en eftertanke till den som är dumsnål.

Det sjuka är att de som snålar mest är de som kör gamla rishögar utan den moderna bilens inbyggda säkerhetssystem. Det är de som verkligen skulle behöva de bästa däcken.
Citera
2024-12-08, 12:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
En del har inte råd att köpa olika uppsättningar däck för vinter & sommar och köper då vad de tror är så kallade "årets runk" däck. Trots att motsatsen bevisats hundratals gånger så tror vissa personer fortfarande på att det finns däck som funkar lika bra på vintern som på sommaren.
Det kan också bero i en liten grad på att vinterdäck är ett relativt ovanligt fenomen. Det är ju bara i länder där man har en rejäl vinter varje år som fenomenet dubbdäck ens existerar.
Jag kör på dubbfria vinterdäck då jag bor i Göteborg. Det är ju en annan gummiblandning i dem som är avsedd för lägre temperaturer är sommardäcken som jag gissar blir väl hårda på vintern.
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Faktum är att dubbfria vinterdäck har nästan alltid lägre decibel klassning än sommardäck.
Lägst decibel och bäst våtgrep har som regel dom europeiska vinterdäcken.

När jag drev verkstad och sålde däck så handlade det ofta om människor med dålig ekonomi och relativt äldre lite slitna bilar som valde att köra dubbfria vinterdäck året runt. Förmodligen en ekonomisk fråga för att slippa köpa två uppsättningar däck och fälg.

Det skulle nog behövas en lag där man stiftar förbud mot att köra med dubbfria vinterdäck mellan maj och september.
Det vore nog faktiskt väldigt vettigt.
Mina dubbfria vinterdäck (med alptopp) är tystare än mina sommardäck. Så har det alltid varit. Skälet att jag kör dubbfria vinterdäck är att jag bor i södra Sverige och det är mycket sällan det behövs dubbdäck här. Men jag har varit långt upp i Norrland på mina dubbfria vinterdäck med och det var inga bekymmer. Där de egentligen är som sämst är ju på ren is.

Året-runt-däck måste ju vara det sämsta alternativet. Däck är ju tillverkade för att passa i vissa miljöer och att då skapa ett däck som håller året om från +30 till -30 blir ju en utopi, det är för många variabler för att det ska bli bra. En liten anekdot kring detta med allrounddäck:

För ett antal år sen så vann ett företag upphandlingen för en del av rullstolsfärdtjänsten här i Göteborg. Jag vet inte hur många bussar det var frågan om, men idioterna var givetvis snåla, så de trodde att de skulle spara på att köra på åretruntdäck. Problemet blev dels det att de slets ner mycket snabbt samt att de på den kalla årstiden kunde ha problem att ta sig fram de dagar då det faktiskt snöat. Så ja, man ska ha sommar respektive vinterdäck för respektive säsong.

Sen finns det ju än mer snåljåpar bland privatbilisterna. Fet bil ska man ha, men man har inte råd att sko den. Som att ha stor häst men inte kunna köpa hästskor till hästen.

Förra året såg jag en uppsnofsad blattebrud som hoppade in i en fet lite äldre BMW på en gata i Göteborg. Det hade snöat lite och var kallgrader Bilen stod i lite motlut, med betoning på lite, men hon tog sig inte därifrån, satan vad hon gasade och spann. Men hon gav upp efter kanske 20 min och gick därifrån. Bilen hade givetvis breda blankslitna sommardäck.
Citera
2024-12-08, 12:35
Medlem
En polare körde runt med dubbdäck en hel sommar pga av att han inte visste hur man bytte däck och var för snål för att lämna in bilen till någon som gjorde det. Kruxet var att han även var i behov av en framvagns inställning. Så när vintern väl kom så hade han sne slitna vinterdäck med typ 3 dubb i varje däck och typ 1mm mönster.

Är huvudet dumt så får plånboken lida
Citera
2024-12-08, 13:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Mina dubbfria vinterdäck (med alptopp) är tystare än mina sommardäck. Så har det alltid varit. Skälet att jag kör dubbfria vinterdäck är att jag bor i södra Sverige och det är mycket sällan det behövs dubbdäck här. Men jag har varit långt upp i Norrland på mina dubbfria vinterdäck med och det var inga bekymmer. Där de egentligen är som sämst är ju på ren is.

Året-runt-däck måste ju vara det sämsta alternativet. Däck är ju tillverkade för att passa i vissa miljöer och att då skapa ett däck som håller året om från +30 till -30 blir ju en utopi, det är för många variabler för att det ska bli bra. En liten anekdot kring detta med allrounddäck:

För ett antal år sen så vann ett företag upphandlingen för en del av rullstolsfärdtjänsten här i Göteborg. Jag vet inte hur många bussar det var frågan om, men idioterna var givetvis snåla, så de trodde att de skulle spara på att köra på åretruntdäck. Problemet blev dels det att de slets ner mycket snabbt samt att de på den kalla årstiden kunde ha problem att ta sig fram de dagar då det faktiskt snöat. Så ja, man ska ha sommar respektive vinterdäck för respektive säsong.

Japp. Dubbfria friktionsdäck är nästan alltid tystare än sommardäck.
Dom har allt som oftast en lägre decibel klassning än sommardäck.
Dubbdäck behöver inte ha någon decibel klassning överhuvudtaget.

Sen ska man tänka på att decibel klassningen är ingen klassning över uppmätt buller i bilen, det är en klassning för uppmätt buller i stadstrafik. Det handlar enbart om bullermiljö i trafiken.

Vidare så existerar det egentligen ingenting som heter "Året Runt Däck" eller "allrounddäck".

Det finns egentligen bara sommardäck och vinterdäck.
Vinterdäcken kan vara utan dubb (friktionsdäck) eller med dubb.

Vinterdäck med dubb är alltid avsedda för norden.

Vinterdäck utan dubb kan vara avsedda för nordiska förhållande, men dom kan också vara avsedda för europeiska förhållanden. Oavsett vilket så är dom i stort sett alltid märkta med Alptopp (3PMSF) symbolen.

Förmodligen härstammar ordet "Året Runt Däck" från däck som är avsedda för europeiska förhållanden. Fan vet om någon egentligen vet varifrån ordet härstammar?

Dessa däck för europeiska förhållanden kan fungera mycket bra i typ Skåne då dom allt som oftast är dom bästa däcken på att tränga undan vatten och snöslask. Dom är oftast mycket bättre på att tränga undan snöslask än vad ett nordiskt dubbfritt friktionsdäck är.
Detta är tex Däck som Michelin Alpin och Conti WinterContact med många fler.

Längre norrut kan dessa europeiska dubbfria friktionsdäck vara rent olämpliga då isgreppet allt som oftast är betydligt sämre än ett nordiskt dubbfritt friktionsdäck typ Michelin X-ixe Snow eller Conti Viking Contact m.fl...

Dom europeiska dubbfria friktionsdäcken är inte heller mycket att hänga i granen när det är 30 plusgrader, då blir dom alldeles på tok för mjuka och dom nordiska dubbfria friktionsdäcken är då Ännu sämre.

Men dom europeiska dubbfria friktionsdäcken kan faktiskt vara väldigt lämpliga att åka på från typ slutet av september fram till maj om klimatet är blött.
Citera
2024-12-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Hade du kunnat köra bil så hade du vetat vilken DJÄVLA skillnad det är. Bromssträcka i blött kan vara 30% längre med dubbfria vinterdäck än med sommardäck, och detta är med däck från Premium-tillverkarna, kina-skräpet folk åker runt med är ÄNNU sämre.

Jaså? Är det av egen dumhet och oansvarig körstil som du personligen har mätt upp skillnaden med tumstock och ev. trigonometri där ute på ishala vägar i vintermörkret? Eller rapar du bara upp samma repetition som vi alla har hört i åratal bakom ratten?
Senast redigerad av Centurion77 2024-12-08 kl. 21:34.
Citera
2024-12-09, 04:57
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Hur gamla är dina slitna vinterdäck när du använder dem sommartid? Däck håller endast i 10 år.

Nja, de håller helt enkelt så länge de ser och känns ok. Det finns väl inget skarpt bäst-före, det beror på hur mycket man kör, hur man förvarar däcken är de inte används etc. När de är nära att ha så lite mönster att de blir olagliga för vinterkörning, då kör jag med dem en sommar till istället.
Citera
2024-12-09, 14:25
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Har du något bra tips på hur man petar ut dubbarna? jag kör på 12år gamla nokia hakkapeliitta som har mycket bra mönster kvar och legat i en källare i många år, tänkte peta ut dubben i april och fortsätta köra till september 2025 och sedan slänga skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
En skruvmejsel funkar bra. Bara stick ner den vid sidan av dubben och bänd upp.

Som västkustskt sa.
Ett tips använd kraftiga handskar.
Du får trycka rätt bra på mejseln och första gången jag gjorde det fick jag en rejäl blåsa mitt i handen.
Citera
2024-12-09, 16:54
Medlem
448s avatar
Denna crash med däcksmäll orsakades då mjuka vinterostar satt på bilen för tidigt en varm höst

Varma goa däck , ett small

Läs..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QE88/det-har-vet-vi-om-lars-vilks-dodsolycka-pa-e4-vid-markaryd
Citera
2024-12-09, 17:54
Medlem
Står faktiskt inget i texten asom jag kunde hitta att det var vinterdäck på bilen. Står att de undersöker däckexplosion men inget bekräftat.

Står att bilen vägde 4,5 ton och vittnen uppger 160km/h!

4,5 ton, då bör den ha haft C-däck?
Citera
2024-12-10, 06:49
Medlem
elektronikfreaks avatar
Själv använder jag sommardäck som vinterdäck.

Nej, så jävla farligt är det inte. Jag bor på Öland och ser man på de 23 "vintrar" vi haft under 2000-talet så är det inte nämnvärt många vintrar vi haft riktig vinter med snö och snöplogninng och där vinterdäck krävts med gällande lagstiftning. Å andra sidan, är det så att det blir vinterväglag så får helt enkelt bilen stå och jag får lita på släkt och vänner om jag nödvändigtvis måste någonstans där bil krävs. Har för övrigt sprillans nya sommardäck som inte rullat många hundra mil.
Citera
2024-12-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jaså? Är det av egen dumhet och oansvarig körstil som du personligen har mätt upp skillnaden med tumstock och ev. trigonometri där ute på ishala vägar i vintermörkret? Eller rapar du bara upp samma repetition som vi alla har hört i åratal bakom ratten?

Nä, men spenderar rätt mycket tid på racerbana och upplogad bana på is, mestadels i solsken. En bil som presterar en låg varvtid på asfalt eller på is eller all däremellan är är lättkörd, förutsägbar och har högt snittgrepp, i laglig hastighet ute på allmän väg bland er andra nötter ger samma bil/setup större marginal att stanna/väja/undvika
Citera
2024-12-10, 09:19
Medlem
Det som slår mig i alla dessa trådar är dem som hävdar att man genom eget försiktigt körande kan klara sig med säkerhetsmarginaler som är sämre än de man kan få totalt sett. Hur dom ignorerar att olyckor oftast sker på grund av det man inte kan planera..

/Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in