Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Mina dubbfria vinterdäck (med alptopp) är tystare än mina sommardäck. Så har det alltid varit. Skälet att jag kör dubbfria vinterdäck är att jag bor i södra Sverige och det är mycket sällan det behövs dubbdäck här. Men jag har varit långt upp i Norrland på mina dubbfria vinterdäck med och det var inga bekymmer. Där de egentligen är som sämst är ju på ren is.
Året-runt-däck måste ju vara det sämsta alternativet. Däck är ju tillverkade för att passa i vissa miljöer och att då skapa ett däck som håller året om från +30 till -30 blir ju en utopi, det är för många variabler för att det ska bli bra. En liten anekdot kring detta med allrounddäck:
För ett antal år sen så vann ett företag upphandlingen för en del av rullstolsfärdtjänsten här i Göteborg. Jag vet inte hur många bussar det var frågan om, men idioterna var givetvis snåla, så de trodde att de skulle spara på att köra på åretruntdäck. Problemet blev dels det att de slets ner mycket snabbt samt att de på den kalla årstiden kunde ha problem att ta sig fram de dagar då det faktiskt snöat. Så ja, man ska ha sommar respektive vinterdäck för respektive säsong.
Japp. Dubbfria friktionsdäck är nästan alltid tystare än sommardäck.
Dom har allt som oftast en lägre decibel klassning än sommardäck.
Dubbdäck behöver inte ha någon decibel klassning överhuvudtaget.
Sen ska man tänka på att decibel klassningen är ingen klassning över uppmätt buller i bilen, det är en klassning för uppmätt buller i stadstrafik. Det handlar enbart om bullermiljö i trafiken.
Vidare så existerar det egentligen ingenting som heter "Året Runt Däck" eller "allrounddäck".
Det finns egentligen bara sommardäck och vinterdäck.
Vinterdäcken kan vara utan dubb (friktionsdäck) eller med dubb.
Vinterdäck med dubb är alltid avsedda för norden.
Vinterdäck utan dubb kan vara avsedda för nordiska förhållande, men dom kan också vara avsedda för europeiska förhållanden. Oavsett vilket så är dom i stort sett alltid märkta med Alptopp (3PMSF) symbolen.
Förmodligen härstammar ordet "Året Runt Däck" från däck som är avsedda för europeiska förhållanden. Fan vet om någon egentligen vet varifrån ordet härstammar?
Dessa däck för europeiska förhållanden kan fungera mycket bra i typ Skåne då dom allt som oftast är dom bästa däcken på att tränga undan vatten och snöslask. Dom är oftast mycket bättre på att tränga undan snöslask än vad ett nordiskt dubbfritt friktionsdäck är.
Detta är tex Däck som Michelin Alpin och Conti WinterContact med många fler.
Längre norrut kan dessa europeiska dubbfria friktionsdäck vara rent olämpliga då isgreppet allt som oftast är betydligt sämre än ett nordiskt dubbfritt friktionsdäck typ Michelin X-ixe Snow eller Conti Viking Contact m.fl...
Dom europeiska dubbfria friktionsdäcken är inte heller mycket att hänga i granen när det är 30 plusgrader, då blir dom alldeles på tok för mjuka och dom nordiska dubbfria friktionsdäcken är då Ännu sämre.
Men dom europeiska dubbfria friktionsdäcken kan faktiskt vara väldigt lämpliga att åka på från typ slutet av september fram till maj om klimatet är blött.