2024-12-09, 22:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hon har ju utvecklat en väldig fysik som medger en spurt i sprint ingen annan kan matcha.

Det jag blir mest oroad över när jag läser denna tråd och det med Björgen. Tar SkiStad fortfarande sådana grejer som primolut som leder till positiva dopingsvar? Men som det inte skrivs om för hon har TUE? Hur var det, var alla TUE offentliga?

Varför är du oroad? Primolut-Nor är alltså inte dopningsklassat och är inte ett tillväxthormon. Att KSS tog det beror ju på att påskynda puberteten och därmed avbryta hennes extrema längdutveckling. Eftersom doseringen då fick önskat resultat så är det ju högst osannolikt att hon skulle fortsätta med det. Om hon gör det så är det ju i så fall en helt annan anledning än tidigare och i så fall enligt medicinsk dispens, precis som för Björgen.
Citera
2024-12-09, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför är du oroad? Primolut-Nor är alltså inte dopningsklassat och är inte ett tillväxthormon. Att KSS tog det beror ju på att påskynda puberteten och därmed avbryta hennes extrema längdutveckling. Eftersom doseringen då fick önskat resultat så är det ju högst osannolikt att hon skulle fortsätta med det. Om hon gör det så är det ju i så fall en helt annan anledning än tidigare och i så fall enligt medicinsk dispens, precis som för Björgen.

Ännu en faktaresistent idiot.

Björgen fastnade i en dopingkontroll pga att Primolut genererar 19-norandroststeron som är dopingklassat. Varför tror du hon fastnade I en kontroll om det inte är dopingklassat? Det ÄR dopingklassat men produkten är inte på WADA:s lista i sin paketerade form utan istället som verksamt ämne.

Det är samma sak med Etinylestradiol som genererar kortikosteroider/kortison, i dess paketerade form är det inte på listan men de verksamma ämnena är.

Stavås äter alltså bägge dessa.

Är det något mer som är oklart i ditt lilla trånga huvud eller?
Senast redigerad av billigost 2024-12-09 kl. 22:39.
Citera
2024-12-09, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hon har ju utvecklat en väldig fysik som medger en spurt i sprint ingen annan kan matcha.

Det jag blir mest oroad över när jag läser denna tråd och det med Björgen. Tar SkiStad fortfarande sådana grejer som primolut som leder till positiva dopingsvar? Men som det inte skrivs om för hon har TUE? Hur var det, var alla TUE offentliga?

Jag ska faktiskt se vad som går att få ut för info imorgon. En kartläggning över allt fusk är på sin plats.
Citera
2024-12-09, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Att titta på och intressera sig för vintersport, eller vilken idrott som helst för den delen, är och ska vara en trevlig sysselsättning. Att diskutera vintersport etc. ska även det kunna vara en trevlig sysselsättning.
Och beter man sig bara hyfsat och argumenterar ärligt ska det inte vara några problem med det. Tyvärr är det från "pro-Skistad-sidan" en väldig oförmåga eller ovilja att kunna diskutera konstruktivt. Man borde inte behöva försöka dra svar och kommentarer ur "meningsmotståndare" (jag sätter den termen inom citationstecken därför att det inte alls behöver råda någon fiendskap för att man tänker lite annorlunda om ett ämne).

Då dessa personer själva inte vill kommentera exempelvis att Björgen fastnade i ett dopingprov efter att som hon själv påstår ha tagit Primolut tvingas jag alltså be dem ge sin synpunkt på det. Likaså skulle jag vilja veta vad personerna i fråga tycker om vuxna idrottskvinnors Primolutätande , när det är känt att det kan leda till att spår av ett otillåtet ämne dyker upp i ett dopingtest. Är det för er helt okej om det skulle visa sig att Skistad åker fast i ett dopingtest och lyckas slingra sig undan därför att hon ju "bara tagit Primolut"?

Nåja, ser ofta Anti-Skistad-sidan spåra ur, som alldeles nyss här nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Björgen fastnade i en dopingkontroll pga att Primolut genererar 19-norandroststeron som är dopingklassat. Varför tror du hon fastnade I en kontroll om det inte är dopingklassat? Det ÄR dopingklassat men produkten är inte på WADA:s lista i sin paketerade form utan istället som verksamt ämne.

Det är samma sak med Etinylestradiol som genererar kortikosteroider/kortison, i dess paketerade form är det inte på listan men de verksamma ämnena är.

=)
Citera
2024-12-09, 22:36
Medlem
Det är ju bara löjligt att tro att Skistad är dopad. Hon är ju inte speciellt bra. Då borde det väl större sannolikhet att Sundling är dopad kan man tycka.
Att Skistad skulle ha någon som helst nytta av en kortvarig hormonbehandling för att få igång puberteten är ju bara befängt.

Jag tog själv några anabolakurer när jag var i 20 års åldern och fick grymma resultat. Men bara några månader efter avslutad kur var effekten borta. Nu 30 år senare kan jag lova att det inte finns någon långvarig fördel kvar längre😄

För övrigt så gillar jag Skistad. Hennes sätt att vara beror på någon diagnos som autism eller liknande.
Citera
2024-12-09, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är ju bara löjligt att tro att Skistad är dopad. Hon är ju inte speciellt bra. Då borde det väl större sannolikhet att Sundling är dopad kan man tycka.
Att Skistad skulle ha någon som helst nytta av en kortvarig hormonbehandling för att få igång puberteten är ju bara befängt.

Jag tog själv några anabolakurer när jag var i 20 års åldern och fick grymma resultat. Men bara några månader efter avslutad kur var effekten borta. Nu 30 år senare kan jag lova att det inte finns någon långvarig fördel kvar längre😄

För övrigt så gillar jag Skistad. Hennes sätt att vara beror på någon diagnos som autism eller liknande.

Så enligt din logik är det större chans att en åkare som aldrig varit inblandad i något vad gäller dopingpreparat, är dopad, än Stavås som bevisligen tagit dopingpreparat? 😂

Om inte dina anabolkurer påverkade musklerna långsiktigt så hade det uppenbarligen en negativ påverkan på hjärnan i alla fall.
Senast redigerad av billigost 2024-12-09 kl. 22:48.
Citera
2024-12-09, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2n2222
Nåja, ser ofta Anti-Skistad-sidan spåra ur, som alldeles nyss här nedan.

=)

Det är sunt att reagera kraftfullt mot dopade norrmän.
Citera
2024-12-09, 22:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Primolut innehåller hormonet noretisteron (syntetiskt progesteron) som i förekommande fall kan utsöndras i urinen som mikroskopiska mängder nandrolonmetaboliter. Björgen frikändes eftersom hon hade en medicinsk dispens för preparatet i fråga. Endast den som är bakom flötet förstår inte det.

Hur vet du vad KSS »äter«?
Citera
2024-12-09, 22:59
Medlem
Citat:
Så enligt din logik är det större chans att en åkare som aldrig varit inblandad i något vad gäller dopingpreparat, är dopad, än Stavås som bevisligen tagit dopingpreparat? 😂

Om inte dina anabolkurer påverkade musklerna långsiktigt så hade det uppenbarligen en negativ påverkan på hjärnan i alla fall.
Fan, senast jag gjorde Mensa test så fick jag 125. Kanske hade jag klarat gränsen utan de där pillren🤔
Citera
2024-12-09, 23:02
Medlem
Citat:

Jonnas kross senast var ju av Mülegg klass.
Citera
2024-12-09, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Primolut innehåller hormonet noretisteron (syntetiskt progesteron) som i förekommande fall kan utsöndras i urinen som mikroskopiska mängder nandrolonmetaboliter. Björgen frikändes eftersom hon hade en medicinsk dispens för preparatet i fråga. Endast den som är bakom flötet förstår inte det.

Hur vet du vad KSS »äter«?

Bägge preparaten har verksamma ämnena som står med på WADA:s lista över dopingklassade ämnen. Det råder det inget tvivel om.

Norska förbundet har gått ut med att hon använt det i puberteten och det gjorde de alltså sju år senare. Om man använder sunt förnuft så kan man dra en slutsats att det hade de knappast gjort om brukande av hormontabletterna varit en isolerad händelse i hennes journal under tiden hon var ett barn. De har inte dementerat att hon fortsatt med det och då ligger det logiskt närmre till hands att man får utgå att hon fortsatt bruka hormontabletterna, tills något annat framgår.

Det finns liksom ingen logik i att be om offentlig förståelse för något man inte gjort fel över, och är man väl där, då ser man väl till att markera att det eventuella brukandet har upphört, men de har de inte gjort. Det räcker i alla fall för mig, att anta att det fortsatt inte gå rätt till.
Senast redigerad av billigost 2024-12-09 kl. 23:15.
Citera
2024-12-09, 23:14
Avslutad
Citat:
Fan, senast jag gjorde Mensa test så fick jag 125. Kanske hade jag klarat gränsen utan de där pillren🤔

Citat:
Jonnas kross senast var ju av Mülegg klass.

Tur är inte synonymt med IQ.

Visst, Jonna visar på en del monsteråk ibland. Men det finns ingen historik om henne att använda dopingklassade preparat eller hur?

Att vara bra är väl knappast synonymt med att dopa sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in