Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Ja, en utredning görs ju och kanske blir det rättssak, jag förstår bara inte hur Waldorf-skolor kan få existera i vanliga fall om de rent tekniskt inte uppfyller alla säkerhetskrav på grund av hur pedagogiken är utformad. Om man har tillåtit en skola att ha individuella raster (om det nu är så det funkar) där barn går ut och leker närsom och antalet pedagoger som är inne eller ute varierar beroende på projekten de jobbar med, hur kan man då fälla dem för brister i säkerheten/tillsynen i efterhand? Men de kan förstås ändå ha haft regler som inte efterlevts i det här fallet antar jag.
Jag håller fortfarande tummarna för att barnet överlever.
För att de alltid tassar i gränsmarkerna och föräldrar håller tyst, som sakt lite sektvarning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rispigg
Måste ändå säga ifrån till er alla som vill påstå att detta hänt pga att det är waldorf. Hur tänker ni?
Jag har barn på förskolan och skolan. Är absolut ingen waldorf-människa men för mina barn är waldorfskolan jättebra av flera anledningar.
Bland annat:
1. Bäst personaltäthet av alls förskolor och skolor som jag sett i Umeå. Småbarnsgrupperna är max 5 barn per grupp och storbarnsgrupperna runt 12-13 barn.
2. Överlägset bäst mat. Allting är ekologiskt och lagas frön grunden.
3. Barn får vara barn. Barn får ta plats och barnen får vara den dom är.
Dom släpper INTE ut barn utan övervakning.
Detta har i högst sannolikhet hänt i en storbarnsgrupp och det är omöjligt för 2 pedagoger att ha stenkoll på exakt alls barn hela tiden. Det räcker med att några barn tex står bakom en lekstuga, eller till och med i lekstugan. Ännu mer då det är mörkt ute.
Detta är en jättetragiskt händelse och skulle inte ha hänt. Men det hade kunnat hända på vilken förskola som helst. Pedagogerna som hade ansvaret mår förmodligen fruktansvärt dåligt över detta.
Jag hoppas innerligt att det inte stämmer det vissa vill påstå i den här gruppen. Om det stämmer så tycker jag att det är rent förjävligt att ni bryter ett förtroende ni fått och skriver ut det på flashback.
1,2 och 3: Inget av det du skriver är förbjudet i vanliga förskolor, alla barn älskar lek och frihet.
Även jag hoppas att jag har fel om läget, men som sagt min källa är både insatt och har hört detta från säkra kanaler. Jag har inte fått nåt förtroende ej heller har jag tystnadsplikt, väljer att skriva vad jag vet för att det är en rättighet jag har i detta land, jag omfattas inte av tystnadskulturen på waldorf. Befinner mig dessutom i ett annat land sedan några år, men har många vänner som berörts av detta fall.
Sist men inte minst, antingen har du rätt och det betyder att det stod personal och tittade på när barnet kvävdes, högst otroligt. Eller så får även du inse att det inte fanns tillsyn av barnet i detta fall.
Självklart är det skit hursomhelst, detta kunde ha hänt på andra skolor. Men nu var det inte vilken som skola utan Waldorf och jag undrar bara om det är bidragande orsak till helhetsbilden, jag tror det.
Jag kommer inte kommentera något mer förrän jag har mer info som kan delges och bör berättas.