2024-12-08, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RalphEmerson
Förskolans tillsyn av eleverna har brustit. Det är tyvärr inte ovanligt fenomen på förskolor i Sverige. Förskolepersonalen står och pratar med varandra i ett hörn. Ingen bryr sig...

Det är faktiskt ett problem i förskolans värld, att personal oftast inte är så aktiva där barnen befinner sig utan oftast är det nå vikarie som får underhålla barnen när dom är ute och när olyckan väl är framme så många gånger så har ordinarie personal knappt sett vad som har hänt..
Citera
2024-12-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Barnet har bedömts vara så illa däran att hen inte kommer klara sig, det är total katastrof givetvis. Min källa brukar ha rätt, jag är dessutom inte först med detta i tråden. Givetvis har ett brott begåtts, det är ett absolut ansvar från skolans sida att tillse att inget barn fastnar i en klättringsställning och dör, det är ingen olycka utan det är bara frågan om rektor själv bär ansvar eller om det delas med fler i personalen. Inom skolans värld har personalen ett tillsynsansvar. Samma källa påstod att det var waldorf, och det är min högst privata åsikt att de borde inte få bedriva skolverksamhet, ett gäng totala knäppskallar med en mycket begränsad insikt i att skydda barnen.

Jag är inte ett dugg förvånad, tvärtom, jag gissade waldorf innan hen berättade. Skolan mörkar för de har väl självinsikt nog att fatta hur illa detta är. Ett barn ska alltid ha 100% tillsyn vid en klätterställning. Familjen måste få vara ifred denna svåra tid, de kommer tids nog säkert berätta, helt säker på att det blir rättegång på detta. Beklagar situationen djupt för familjen om de läser detta.

Om föräldrarna har valt en förskola med waldorf-pedagogik och en utemiljö som skiljer sig från andra förskolor genom att den är roligare/farligare så måste de varit medvetna om att detta kan medföra risker? Så kanske blir det knepigt att göra rättssak av det? Svårt att hävda i efterhand att den där roliga trädkojan eller det stora klätterträdet var för farligt och att pedagogerna borde haft bättre koll när föräldrarna vet att ungarna inte har schemalagda raster utan går ut och leker närsom - tillsynen måste ju brista om pedagogerna ska engagera sig i individuella små konstprojekt som avslutas på olika tider för olika barn. Om jag nu fattat waldorf-pedagogiken rätt...
Jag är också kritisk till Waldorf på grund av att deras pedagogik inte rustar barnen för den värld vi lever i och jag skulle inte satt mitt barn där. Personligen är jag emot de tråkiga EU-anpassade lekplatserna men finns det inte tillräckligt med personal ute för att ha koll på alla barn så kan man inte ha en spännande utemiljö heller.
Citera
2024-12-08, 10:48
Medlem
I skolan och förskolan måste det vara tillsyn hela tiden och i förskolan 100 % uppsyn. Tyvärr det slarvas överallt med säkerheten...
Citera
2024-12-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
VK har uppdaterat (låst artikel) med att barnet vårdas på intensiven med livshotande skador. Inget annat.

Se nedan.
https://www.vk.se/2024-12-07/barnet-har-livshotande-skador-efter-forskoleolyckan-bb601

Rubriken bör synas trots låst artikel.

Grejen är att det kan stå att de vårdas på intensivvårdsavdelningen trots att de avlidit. Detta då eventuellt en donation kan ske. Patienten är så ledes kvar på intensivvårdsavdelningen men avliden.

Jag säger inte vem som har rätt utan att jag kan tänka mig att ryktarna stämmer.
Citera
2024-12-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Om föräldrarna har valt en förskola med waldorf-pedagogik och en utemiljö som skiljer sig från andra förskolor genom att den är roligare/farligare så måste de varit medvetna om att detta kan medföra risker? Så kanske blir det knepigt att göra rättssak av det? Svårt att hävda i efterhand att den där roliga trädkojan eller det stora klätterträdet var för farligt och att pedagogerna borde haft bättre koll när föräldrarna vet att ungarna inte har schemalagda raster utan går ut och leker närsom - tillsynen måste ju brista om pedagogerna ska engagera sig i individuella små konstprojekt som avslutas på olika tider för olika barn. Om jag nu fattat waldorf-pedagogiken rätt...
Jag är också kritisk till Waldorf på grund av att deras pedagogik inte rustar barnen för den värld vi lever i och jag skulle inte satt mitt barn där. Personligen är jag emot de tråkiga EU-anpassade lekplatserna men finns det inte tillräckligt med personal ute för att ha koll på alla barn så kan man inte ha en spännande utemiljö heller.
Det är inte föräldrarna som kommer göra rättssak av det, det är åklagaren som gör detta med hjälp av Polisen. Skyddet av barnen är inget Skolan kan avtala bort, så jag är övertygad om att det blir rättssak. Sedan är ju det lite av en sekt, så visst borde föräldrar förstå, samtidigt är det skolinspektionen som brukar se åt ett annat håll. Varje "vanlig" lärare känner oftast direkt igen gamla "waldorfelever" när dessa går vidare i skolgången, kunskaperna är nästan alltid fragment av vad de ska kunna, men det är en annan diskussion. Föräldrarna har inget ansvar egentligen över säkerheten. Annat än Skolan krävt huvor med säkerhetssläpp ifall de fastnar, KANSKE.
Citera
2024-12-08, 11:09
Medlem
Larvigt att försöka göra gällande att en risk för olycka är speciellt stor för någon enskild verksamhet. Det är ett samhällsproblem och som kommer förvärras i takt med att vi kör slut på oss själva till den grad att inte ens fyra åringar har den tillsyn, som borde vara supersjälvklar att ha för fyra-åringar. Inte minst om man ansvarar för andras barn, gud vilken leda för så många. Det är så fel mot våra barn, överinstitutioneringen. Gissar att detta på något sätt är toppen på ett isberg.

Även på kommunala institutioner, lol.

Vila i frid, alla alla tankar till barnets närmaste.
Citera
2024-12-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är inte föräldrarna som kommer göra rättssak av det, det är åklagaren som gör detta med hjälp av Polisen. Skyddet av barnen är inget Skolan kan avtala bort, så jag är övertygad om att det blir rättssak. Sedan är ju det lite av en sekt, så visst borde föräldrar förstå, samtidigt är det skolinspektionen som brukar se åt ett annat håll. Varje "vanlig" lärare känner oftast direkt igen gamla "waldorfelever" när dessa går vidare i skolgången, kunskaperna är nästan alltid fragment av vad de ska kunna, men det är en annan diskussion. Föräldrarna har inget ansvar egentligen över säkerheten. Annat än Skolan krävt huvor med säkerhetssläpp ifall de fastnar, KANSKE.

Ja, en utredning görs ju och kanske blir det rättssak, jag förstår bara inte hur Waldorf-skolor kan få existera i vanliga fall om de rent tekniskt inte uppfyller alla säkerhetskrav på grund av hur pedagogiken är utformad. Om man har tillåtit en skola att ha individuella raster (om det nu är så det funkar) där barn går ut och leker närsom och antalet pedagoger som är inne eller ute varierar beroende på projekten de jobbar med, hur kan man då fälla dem för brister i säkerheten/tillsynen i efterhand? Men de kan förstås ändå ha haft regler som inte efterlevts i det här fallet antar jag.
Jag håller fortfarande tummarna för att barnet överlever.
Citera
2024-12-08, 11:17
Avslutad
Måste ändå säga ifrån till er alla som vill påstå att detta hänt pga att det är waldorf. Hur tänker ni?
Jag har barn på förskolan och skolan. Är absolut ingen waldorf-människa men för mina barn är waldorfskolan jättebra av flera anledningar.
Bland annat:
1. Bäst personaltäthet av alls förskolor och skolor som jag sett i Umeå. Småbarnsgrupperna är max 5 barn per grupp och storbarnsgrupperna runt 12-13 barn.
2. Överlägset bäst mat. Allting är ekologiskt och lagas frön grunden.
3. Barn får vara barn. Barn får ta plats och barnen får vara den dom är.

Dom släpper INTE ut barn utan övervakning.
Detta har i högst sannolikhet hänt i en storbarnsgrupp och det är omöjligt för 2 pedagoger att ha stenkoll på exakt alls barn hela tiden. Det räcker med att några barn tex står bakom en lekstuga, eller till och med i lekstugan. Ännu mer då det är mörkt ute.

Detta är en jättetragiskt händelse och skulle inte ha hänt. Men det hade kunnat hända på vilken förskola som helst. Pedagogerna som hade ansvaret mår förmodligen fruktansvärt dåligt över detta.

Jag hoppas innerligt att det inte stämmer det vissa vill påstå i den här gruppen. Om det stämmer så tycker jag att det är rent förjävligt att ni bryter ett förtroende ni fått och skriver ut det på flashback.
Citera
2024-12-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Larvigt att försöka göra gällande att en risk för olycka är speciellt stor för någon enskild verksamhet. Det är ett samhällsproblem och som kommer förvärras i takt med att vi kör slut på oss själva till den grad att inte ens fyra åringar har den tillsyn, som borde vara supersjälvklar att ha för fyra-åringar. Inte minst om man ansvarar för andras barn, gud vilken leda för så många. Det är så fel mot våra barn, överinstitutioneringen. Gissar att detta på något sätt är toppen på ett isberg.

Även på kommunala institutioner, lol.

Vila i frid, alla alla tankar till barnets närmaste.

Det är ju stor skillnad på hur utemiljön för barn är utformad på olika skolor. En EU-anpassad utemiljö med en sandlåda, en låg rutschkana och två gungor skiljer sig mycket från en utemiljö med ett stort klätterträd du kan komma högt upp i och falla från, en bergknalle du kan ramla från, ett klätterrep du kan klättra högt upp på och lätt tappa greppet om o.s.v.
Förskolan är viktig för alla barn rent socialt så jag skulle inte kalla detta för en institution, men det är för få pedagoger och förutsättningarna för verksamheten har ändrats när föräldrar inte uppfostrar sina barn till att lyssna på vuxna och lyda regler - skaderisken ökar markant!
Att ha 100% koll på en massa barn som fostrats till att tro att de är kung över alla och kan göra vad de vill måste vara otroligt svårt och frustrerande. Jag skulle inte orka med det jobbet, särskilt inte som pedagogerna får skit varenda gång något går snett.
Citera
2024-12-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Ja, en utredning görs ju och kanske blir det rättssak, jag förstår bara inte hur Waldorf-skolor kan få existera i vanliga fall om de rent tekniskt inte uppfyller alla säkerhetskrav på grund av hur pedagogiken är utformad. Om man har tillåtit en skola att ha individuella raster (om det nu är så det funkar) där barn går ut och leker närsom och antalet pedagoger som är inne eller ute varierar beroende på projekten de jobbar med, hur kan man då fälla dem för brister i säkerheten/tillsynen i efterhand? Men de kan förstås ändå ha haft regler som inte efterlevts i det här fallet antar jag.
Jag håller fortfarande tummarna för att barnet överlever.
För att de alltid tassar i gränsmarkerna och föräldrar håller tyst, som sakt lite sektvarning.
Citat:
Ursprungligen postat av Rispigg
Måste ändå säga ifrån till er alla som vill påstå att detta hänt pga att det är waldorf. Hur tänker ni?
Jag har barn på förskolan och skolan. Är absolut ingen waldorf-människa men för mina barn är waldorfskolan jättebra av flera anledningar.
Bland annat:
1. Bäst personaltäthet av alls förskolor och skolor som jag sett i Umeå. Småbarnsgrupperna är max 5 barn per grupp och storbarnsgrupperna runt 12-13 barn.
2. Överlägset bäst mat. Allting är ekologiskt och lagas frön grunden.
3. Barn får vara barn. Barn får ta plats och barnen får vara den dom är.

Dom släpper INTE ut barn utan övervakning.

Detta har i högst sannolikhet hänt i en storbarnsgrupp och det är omöjligt för 2 pedagoger att ha stenkoll på exakt alls barn hela tiden. Det räcker med att några barn tex står bakom en lekstuga, eller till och med i lekstugan. Ännu mer då det är mörkt ute.

Detta är en jättetragiskt händelse och skulle inte ha hänt. Men det hade kunnat hända på vilken förskola som helst. Pedagogerna som hade ansvaret mår förmodligen fruktansvärt dåligt över detta.

Jag hoppas innerligt att det inte stämmer det vissa vill påstå i den här gruppen. Om det stämmer så tycker jag att det är rent förjävligt att ni bryter ett förtroende ni fått och skriver ut det på flashback.
1,2 och 3: Inget av det du skriver är förbjudet i vanliga förskolor, alla barn älskar lek och frihet.
Även jag hoppas att jag har fel om läget, men som sagt min källa är både insatt och har hört detta från säkra kanaler. Jag har inte fått nåt förtroende ej heller har jag tystnadsplikt, väljer att skriva vad jag vet för att det är en rättighet jag har i detta land, jag omfattas inte av tystnadskulturen på waldorf. Befinner mig dessutom i ett annat land sedan några år, men har många vänner som berörts av detta fall.

Sist men inte minst, antingen har du rätt och det betyder att det stod personal och tittade på när barnet kvävdes, högst otroligt. Eller så får även du inse att det inte fanns tillsyn av barnet i detta fall.

Självklart är det skit hursomhelst, detta kunde ha hänt på andra skolor. Men nu var det inte vilken som skola utan Waldorf och jag undrar bara om det är bidragande orsak till helhetsbilden, jag tror det.

Jag kommer inte kommentera något mer förrän jag har mer info som kan delges och bör berättas.
Senast redigerad av scheele 2024-12-08 kl. 12:13.
Citera
2024-12-08, 12:22
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuttni
Grejen är att det kan stå att de vårdas på intensivvårdsavdelningen trots att de avlidit. Detta då eventuellt en donation kan ske. Patienten är så ledes kvar på intensivvårdsavdelningen men avliden.

Jag säger inte vem som har rätt utan att jag kan tänka mig att ryktarna stämmer.

Jag är väl införstådd i intensivvård och organdonation.

Det jag tänker är att det finns en familj, en hel dagisklass, pedagoger, föräldrar till andra barn mm. Vad känner de om att något sådant skrivs - oavsett vad någon sagt?
Citera
2024-12-08, 13:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Det är faktiskt ett problem i förskolans värld, att personal oftast inte är så aktiva där barnen befinner sig utan oftast är det nå vikarie som får underhålla barnen när dom är ute och när olyckan väl är framme så många gånger så har ordinarie personal knappt sett vad som har hänt..

Nu är ju förskolan också en arbetsplats för vuxna. Den aktiva tillsynen är högre än vad barnen har hemma, där det brukar vara okej att telningen slår ut en tand på vardagsrumsbordet eller ramlar och slår sig fördärvat i trappen. Vikarier sätts in när den ordinarie personalen behöver lagstadgad rast samt tid för lagstadgad planering av verksamheten. När föräldrar sätter sina barn mellan 06:00 och 18:00 finnes det inget utrymme för ordinarie pedagogiskt ansvarig personal att gå från verksamheten och göra de bakomliggande sysslor som driver verksamheten. För tro mig, föräldrar gnäller så otroligt om det inte finns en planerad verksamhet i bakgrunden.

Nu är det sedan 80-talet rätt känt att barn inte skall ha lösa kläder hängandes på sig när de leker. Samhället har under 40 år lärt sig att sätta säkerhetsspännen på hjälmar och ha lösa huvor på barnens overaller. Att barn hänger sig själva när de leker har varit känt ett bra tag nu. Det finns fler risker på en skolgård såsom de nya EU-godkända lekmattorna som skall finnas under varje klätterställning. De som är så mjuka att barn studsar upp i luften på dem när de faller. Fjädringen gör så att barnens mjuka benstruktur fjädrar och svåra komplicerade frakturer blir resultatet.

Den här typen av förmodad olycka, som rapporteras i tråden, sker när den vuxne behöver rikta sin uppmärksamhet på fel saker. Ofta på den lilla telningen som bara måste ha sina vantar på sig för att föräldrarna säger så. Samtidigt planerar kommunen (och även enskilda huvudmän) att en personal skall kunna klara av att ha hand om 20 barn ensam. Vilket man kan, men då kan man inte samtidigt stå och förhandla med ett barn om sina vantar.

Frekvensen av dödsolyckor i barngrupper har inte ökat, snarare minskat. Men med mer internet och sociala medier belyses allt fler av olyckorna. Media verkar kunna fiska upp dessa olyckor innan rektorn ens har fått nys om händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in