2024-12-07, 10:16
Avstängd
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK, men det låter rätt märkligt att de skulle ha kontaktat honom och efterfrågat hans godkännande. Detta är isåfall nya rutiner som jag inte känner till.

Nåja, om hon inte bor där så ska hon inte heller vara skriven där.

Det är förvisso information som kommit ifrån Pia själv, så sanningshalten i det är tvivelaktigt.
Men ja, Hasse borde kontakta Skatteverket.
Hoppas bara att han får hjälp med det av hans barn.
Citera
2024-12-07, 10:42
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
.

Det är ett helvete bli av med en folkbokförd person som inte vill flytta. Det går men det är en lång och byråkratisk process.

Är också inne mer på denna linje.
Går ju inte att slänga ut folk hur som helst där de räknas som boende.
Skall man riskera att bli hemlös ifrån ena dagen till den andra?

Vad hyresvärden sedan tycker hör inte ihop med folkbokföringen. Det är två helt olika saker.
Citera
2024-12-07, 11:19
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Är också inne mer på denna linje.
Går ju inte att slänga ut folk hur som helst där de räknas som boende.
Skall man riskera att bli hemlös ifrån ena dagen till den andra?

Vad hyresvärden sedan tycker hör inte ihop med folkbokföringen. Det är två helt olika saker.

Utmaningen ligger i att det är Pia som behöver adressändra för att det ska gå fort. Men vill hon inte att han lägger vantarna på hennes post så lär hon ändra tillbaka till postkontoret där de ger henne breven från disken igen. Hon har aldrig haft en egen postbox utan en post-restante adress.

Ska skatteverket skriva bort henne från H så kommer det ta sin tid. Hassan kan inte skriva bort henne från adressen. Han kan bara anmäla att hon inte bor där till berörda myndigheter.
Citera
2024-12-07, 11:28
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent

Ska skatteverket skriva bort henne från H så kommer det ta sin tid. Hassan kan inte skriva bort henne från adressen. Han kan bara anmäla att hon inte bor där till berörda myndigheter.
Och så släpper hon videos då och då ifrån Hassans lägenhet för hela omvärlden, vilket skapar underlag att hon faktiskt bor där.
Att Hassans uppgifter inte stämmer.

Att tanten sedan vill spendera några dagar och luffa runt kan egentligen lika väl tolkas att hon är ute och reser / campar / vad som helst.
Hon kan skylla på att Hassan är så hemsk, att hon måste ge sig ut tills han lugnar ned sig - för sin egna säkerhet. Och då återvända till hemmet när han blivit lugnare.

Detta är så jävla dumt.
Citera
2024-12-07, 11:44
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Och så släpper hon videos då och då ifrån Hassans lägenhet för hela omvärlden, vilket skapar underlag att hon faktiskt bor där.
Att Hassans uppgifter inte stämmer.

Att tanten sedan vill spendera några dagar och luffa runt kan egentligen lika väl tolkas att hon är ute och reser / campar / vad som helst.
Hon kan skylla på att Hassan är så hemsk, att hon måste ge sig ut tills han lugnar ned sig - för sin egna säkerhet. Och då återvända till hemmet när han blivit lugnare.

Detta är så jävla dumt.

Ja det tänkte jag inte ens på. Jisses.
Citera
2024-12-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ja det tänkte jag inte ens på. Jisses.

Så hon tänker ta över lägenheten när hon har satt ett kontaktförbud på honom. Då får han söka sig någon annanstans??
Citera
2024-12-07, 11:54
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Så hon tänker ta över lägenheten när hon har satt ett kontaktförbud på honom. Då får han söka sig någon annanstans??

H bor ju i sin lägenhet som han har skrivit kontrakt på så det fungerar knappast. Men hon kan krångla med var hon är skriven.
Citera
2024-12-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronKalleKanon
Vet att jag för ett tag sedan hörde Pia berätta att hon hade skaffat postbox i Tullinge. Har hon kvar den eller går hennes post numera till gubben Hasan?

Jag vet inte så mycket om detta med postbox, men även om man har en folkbokföringsadress kan man kanske ha postbox?

Otroligt korkat enligt mig att gubben lät Pia folkbokföra sig på hans adress. Tycker dock inte synd om honom.

Kanske off topic, men vill tipsa om adresslåset. Man får bl.a. varning om någon folkbokför sig på ens adress.
https://www.adressandring.se/info/adresslset-varnar-dig-om-ngon-folkbokfr-sig-p-din-adress

Nej, det var ingen postbox. Post restante
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Poste_restante
Citera
2024-12-07, 12:19
Medlem
Citat:
H bor ju i sin lägenhet som han har skrivit kontrakt på så det fungerar knappast. Men hon kan krångla med var hon är skriven.

Men vad händer om Hassan börjar misshandla Pia och polis kommer på plats? Och vad händer om Hassan förbjuds kontakta Pia? Hon bor ju där.
Citera
2024-12-07, 12:21
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK, men det låter rätt märkligt att de skulle ha kontaktat honom och efterfrågat hans godkännande. Detta är isåfall nya rutiner som jag inte känner till.

Nåja, om hon inte bor där så ska hon inte heller vara skriven där.

Man kan välja om man vill godkänna när någon begär att skriva sig på adressen. Nästan ingen gör det dock.
Känns dock som att Hassan är lite för gammal för att känna till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av BaronKalleKanon
Vet att jag för ett tag sedan hörde Pia berätta att hon hade skaffat postbox i Tullinge. Har hon kvar den eller går hennes post numera till gubben Hasan?

Jag vet inte så mycket om detta med postbox, men även om man har en folkbokföringsadress kan man kanske ha postbox?

Otroligt korkat enligt mig att gubben lät Pia folkbokföra sig på hans adress. Tycker dock inte synd om honom.

Kanske off topic, men vill tipsa om adresslåset. Man får bl.a. varning om någon folkbokför sig på ens adress.
https://www.adressandring.se/info/adresslset-varnar-dig-om-ngon-folkbokfr-sig-p-din-adress

Hon sa i sin födelsedagslive eller om det var första uteliggarliven att hon hade kvar postlådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf

Pia får gärna hoppas, men lägenheten kommer hon aldrig kunna ta över. Inte ens i de vildaste fantasier.
Är så många spärrar hon behöver klara, där hon inte ens klarar den enklaste, boendereferens från tidigare boenden. Ingen har något gott att säga om henne
Senast redigerad av Nariiouh 2024-12-07 kl. 12:35.
Citera
2024-12-07, 12:37
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Pia får gärna hoppas, men lägenheten kommer hon aldrig kunna ta över. Inte ens i de vildaste fantasier.
Är så många spärrar hon behöver klara, där hon inte ens klarar den enklaste, boendereferens från tidigare boenden. Ingen har något gott att säga om henne

Man vet aldrig. Om hon anmäler Hassan för misshandel så kanske han betraktas som skyldig. Inte omöjligt då att han blir gripen och Gräddrumpan sedan får ta över hans lägenhet.
Citera
2024-12-07, 12:56
Medlem
Telepatisks avatar
Kan ta väldigt lång tid att bli av med en som skrivit sig på ens adress, från flera månader upp till ett år. Skatteverket skiter fullständigt i det, dom vill bara fokusera på att få in skatt.

Sen om hon har nyckeln så kan hon väl i princip bara gå in. Tror inte att t.ex. polisen kan avhysa henne ifall hon har nyckel och är skriven där.

Oavsett, en 70+ årig arab vet knappast hur man ska gå tillväga här. Så tyvärr är han Pias perfekta offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in