Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Fast i vilket land blir man rik av att spara, spara och spara?
Rik blir man av att starta ett framgångsrikt företag, det gäller här och i de länder du talar om.
Sedan kan man ju bli rik som idrottsman och skådespelare men det är inte så lätt.
Bli rik som idrottsman och skådespelare. Då är det precis som jag säger andra länder man blir rik i, får in prispengar ifrån och sen möjligtvis sätter man sprätt på en del av dom pengarna här när man har semester. För inga sporter, typ golf, tennis och liknande där man kan bli rik blir man inte rik i Sverige på. Då reser du runt och du vill inte skatta dom inkomsterna här på vanligt sätt utan du skaffar tex boende i Monaco efter dina första turneringssegrar och etablerar kontakt med bankerna där. Hockeyproffs samma sak, där tjänar du pengarna i USA och inte här i sketna elitserien. Finns inte en enda sport här i Sverige där du kan stanna här i Sverige och bli rik på sporten.
Skådespelare kan väl tjäna hyfsat om man gör en serie filmer här i Sverige, en fet serie filmer som blir populärt i likhet med Wallander, Johan Falk etc men inte ens sådana initiativ trot att dom blir det mest sedda i Sverige garanterar nån form av vidlyftigt Hollywood liv här. Då måste du likväl till Hollywood och tjäna dina stålar där.
Inget av det du nämner har med inkomster i Sverige att göra utan det har med inkomster på andra ställen att göra som du kan använda här i Sverige, men du kan inte tjäna dom stora pengarna här. Tänk om Spotify enbart hade vänt sig till svenska marknaden, hade snubben ens varit miljardär då som exempel?
Sverige är alldeles för litet, det bor drygt 10 miljoner människor här, du kan inte bli rik här. Och blir du rik här med ett AB så ser du dig om efter att starta en filial någon annanstans för annars får du skatta bort i princip alls. Det enda sättet att bli rik här är att ärva något eller vinna på lotto. Sen är det klart att det finns en och annan som blir rik men det är den lilla marginalprocenten jag pratar om, sådana som startar ett företag typ Gummihuset eller nått liknande men kan inte tänka mig att dom lägger skatteupplägg och liknande enbart här i Sverige heller, trots att dom enbart har sin verksamhet här.