2024-11-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hanna Öberg låter spikad till start i första individuella tävlingen i Kontiolahti. Det är mer osäkert om och hur hon kommer matchas i stafetterna.

Jag tänker mig nog Anna och Elvira i mixen oavsett. Det blir väl antagligen Ella som får chansen i singeln i så fall. Eller möjligen Elvira och AKH i mixen, och Anna i singeln. Större avbräck om Hanna inte kan köra damstafetten men också en bra chans att testa dom yngre.

Stafetterna i år kommer vara dåliga. Vi tappar Linn hos damerna och hos herrarna finns knappt 3 stycken som har åkt förut. Absolut att det blir spännande och se juniorerna men man ska inte ha förhoppning om medalj. Då krävs att alla fyra på damsidan presterar. För det finns ingen som kan rädda upp det om inte Hanna och Elvira gör sitt. Anna kan ha ha bra dagar men också sämre dagar.
Citera
2024-11-27, 16:03
Avslutad
Det är ju ganska uppenbart att det är mer än axeln som är problemet, jag tror dessvärre att det rör sig om ätstörningar och därmed tror jag det blir omöjligt för henne att komma tillbaka.
Citera
2024-11-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är ju ganska uppenbart att det är mer än axeln som är problemet, jag tror dessvärre att det rör sig om ätstörningar och därmed tror jag det blir omöjligt för henne att komma tillbaka.

Svårt att säga kanske bara är axeln men Linn är inte jätteung längre så kommer bli tufft att komma tillbaka.
Citera
2024-11-27, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Svårt att säga kanske bara är axeln men Linn är inte jätteung längre så kommer bli tufft att komma tillbaka.

Ja exakt, hon fyller 31 år nästa år och har inte kunnat träna fullt på nästan två år nu, det blir en omöjlighet att komma ikapp de anda.

Jag lider med henne att Hanna snodde guldet från henne i Oberhof.
Citera
2024-11-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Stafetterna i år kommer vara dåliga. Vi tappar Linn hos damerna och hos herrarna finns knappt 3 stycken som har åkt förut. Absolut att det blir spännande och se juniorerna men man ska inte ha förhoppning om medalj. Då krävs att alla fyra på damsidan presterar. För det finns ingen som kan rädda upp det om inte Hanna och Elvira gör sitt. Anna kan ha ha bra dagar men också sämre dagar.

Både damerna och herrarna har tre rutinerade åkare och presterar den fjärde kuggen bra så kommer det räcka långt.
Citera
2024-11-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Både damerna och herrarna har tre rutinerade åkare och presterar den fjärde kuggen bra så kommer det räcka långt.

Absolut. Men det går inte att Hanna och Elvira presterar halvdåligt. Samma med Ponsi och Samuelsson. Om de inte presterar kan inte Sverige slåss i stafetterna.

Fast ska tillägga att på damsidan så kanske det inte är lika mörkt. Absolut att Linn saknas men nu får verkligen juniorerna visa framfötterna. A-K och Ella kan på riktigt slå sig in i eliten i år och få chans att vara med i OS. Kanske kan de till och med vara topp 10/20 i år till och med.
Citera
2024-11-29, 15:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Nu finns det en eventtråd för den första anhalten i världscupen i finska Kontiolahti: (FB) Världscupen i skidskytte 24/25: Kontiolahti (FIN) 30 november - 8 december
Citera
2024-12-02, 12:42
Medlem
Hypotetisk spørsmå jeg kom til å tenke på: hvis Johannes Lukas gir seg etter OL, hvem ser dere på som kandidater til ny hovedtrener?

To navn som slår meg er Ola Ravald og Anders Øverby.

De fleste kjenner nok til Ravald. Han har ikke ønsket å reise noe særlig for å kunne hjelpe barna i sin skikarriere, men nå er de vel opp mot 20, så det er mulig han kan overtales. Han ville nok trenge en erfaren assistent som kan hjelpe med mye av det praktiske da han vel aldri har vært involvert "day to day" med skiskytter WC, men som ski-trener er det få bedre valg.

Øverby er trener for det norske rekruttlaget for herrer som får frem en kanon etter den andre. Problemet her er vel at det er sannsynlig at han får tilbud om ett av de norske landslagene hvis noen av trenerne gir seg, og hvis ikke er det nok andre landslag som også kan tenke seg å ansette ham.

Noen andre dere kan tenke dere? Eller tanker om mine forslag?
Citera
2024-12-02, 23:26
Medlem
Lage til neste IBU Cup runde er annonsert. På damesiden er det vel bare Nicolina Lindqvist som er tilbake etter at hun måtte droppe ut forrige runde, mens på herresiden er det tre nye, Alfred Eriksson, Martin Høiby og Hjalmar Gjedda.

Høiby er vel den mest spennende for meg og det skal bli spennende å se hvordan han klarer seg som førsteårs junior.

https://www.skidskytte.se/folj-oss/nyheter/nyheter/2024-12-02-uttagning-till-ibu-cup-i-geilo
Citera
2024-12-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Noen andre dere kan tenke dere? Eller tanker om mine forslag?
Gilberto Panisi i Falun lär väl söka jobbet med tanke på att han själv lanserade sig som kandidat till motsvarande jobb inom längdåkningen. Oklart om han är ett bra val, omtyckt bland åkare men något bra utveckling på DSA har det inte varit.

Ravald har ju också Svahn och Karlsson att ta hand om så tror inte han kommer hoppa på något som kompromissar med dem innan de lägger av.
Citera
2024-12-03, 10:01
Medlem
Jag skulle vilja hylla Mona Brorsson för hennes insatser som expert på SVT. Hon är sympatisk, insatt, vältalig och lagom lättsam. Klart bättre än Helena Ekholm som kändes mer stel.

I övrigt kul att Ella Halvarsson tagit positiva kliv. Jag har känt till henne men trott att hon varit yngre än de 25 år hon är. Synd att sympatiska Linn Gestblom (Persson) blir borta ett tag. Hoppas hon kommer tillbaks.
Citera
2024-12-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag skulle vilja hylla Mona Brorsson för hennes insatser som expert på SVT. Hon är sympatisk, insatt, vältalig och lagom lättsam. Klart bättre än Helena Ekholm som kändes mer stel.

I övrigt kul att Ella Halvarsson tagit positiva kliv. Jag har känt till henne men trott att hon varit yngre än de 25 år hon är. Synd att sympatiska Linn Gestblom (Persson) blir borta ett tag. Hoppas hon kommer tillbaks.

Instämmer helt! Mona är ljusår bättre än Helena!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in