2024-12-02, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
När räddningsinsatsen är över så övergår ansvaret till polisen.
Räddningstjänsten stannar sällan kvar oavsett händelse.

Nej.
Jag tror dessutom jag har lite mer erfarenhet av detta än dig.
RT stannar kvar tills bärgaren kommit. Rör det sig om storbrand med mera är de alltid kvar 12-24 timmar för eftersläckning.

Vid trafikolycka är det för att kolla så lågorna inte slår upp igen för det gör de nämligen ofta om nu bilen börjat brinna. Även om det första man gör är att fimpa kabeln till batteriet. I detta fallet var det nog för sent då bilen var övertänd.

Men nej de åker inte alls direkt när insatsen är över.
Det är även RT som kollar efter folk i och omkring bilen och här har de ju tydligen slarvat ganska bra.
Vilket fick Rd -chefen i KRSTD att börja se över rutinerna.

Alltid skoj i såna trådar där plötsligt alla är brandmän.
Tragisk olycka men Linderöd är ingen snäll plats.
Citera
2024-12-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men om räddningstjänsten ska leta efter lik får vi ju byta namn på organisationen
. Likletartjänsten eller något sådant .
Vi vet ju inte ens om något av barnen kan ha varit vid liv efter olyckan! Du tycker alltså att om det brinner så ska räddningstjänsten åka dit och spola vatten och sedan åka hem. Om det är människor, levande eller döda så är det inte Räddningstjänstens uppgift att ta hand om dem? Det går ju knappast att veta vilka som har överlevt och vilka som har avlidit innan man lyckas hitta dem.

Jag har många vänner som arbetar i räddningstjänsten och jag tycker att man ska hylla dem för det otroliga jobbet de gör och att de faktiskt är hjältar som riskerar sina liv för oss andra. Fast när något går snett som i detta fallet så måste man våga utreda det och se vad som kan göras bättre i framtiden.

Det måste vara väldigt hemskt och traumatiskt för de som var på denna olyckan, som på alla dödsolyckor. Men tänk att efteråt få reda på att det fanns kvar barn på platsen som man har lämnat, det är helt fruktansvärt och jag hoppas verkligen att de får bra stöd och krishantering nu efteråt.

Det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan om det går att förbättra arbetssättet så att det inte händer igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lopphund
Det är absolut räddningstjänstens uppgift att noga tillse att inga kroppar lämnas kvar i fordonet det går aldrig att svära sig fri från detta ansvar all löjlig skit som skrivits i tråden som likletsre mm är skrattretande dock är jag övertygad om att detta var ett misstag som alla inblandade lider svårt av och förbannar sin dumhet olycksfall i arbetet som ingen av de inblandade gör om

Skrevet av en Brandman

Ja och sen är det väl ert jobb att sanera efter olyckor också? Sopa glas och förhindra att bränsle rinner ut i terrängen..?
Citera
Medlem
Bilen var en BMW 530d Gran Turismo xDrive från 2011 som mamman ägde.

Fyrhjulsdriven riktigt snabb bil - en bra bil att färdas långt och fort i!

245 hästar.

Riktigt otur att de dog i den - det måste vara en rätt säker bil annars. Här måste det gått undan!

Men bra bil för en familj.
Citera
2024-12-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det sorgliga är att det här också kan vara en fråga om pengar. Alla har inte råd med en XC90. Om man inte har pengar och vill ha en bil för 30000 som är lite nyare så blir det ju en osäker sardinburk.

Köper man en sådan så har man kanske inte 5-10000 kronor över till barnstolar och babyskydd. Valet för den här familjen kanske var att antingen inte kunna transportera sig eller chansa med säkerheten?

Om det var Renaulten så är den för liten för en mamma och två barnstolar/babyskydd i baksätet. Fram på passagerarsidan finns inget föste för barnstol i den bilen (Isofix). Däremot bak. Men om ett barn var 1 år och ett ca 4 år så måste ju mamman åkt där 1-åringen åkte. Då måste 4-åringen suttit fram (där det inte går att ha barnstol) eller suttit bak hos mamman men då måste mamman hållt 1-åringen i famnen.

Om det hade funnits barnstolar alls så tycker man att de borde ha sett det? Hur kan ett barn hamnat UNDER bilen som voltat? Om bilen var riktigt utbrunnen så kan det ju uppfattas som det var under vraket fast det var på insidan av taket upp och ned kanske. Det andra barnet hittades väl bredvid bilen en bit ifrån? Kan ju ha krupit ur direkt efter volten?

Det är ju inte så sannolikt att det fanns bilbarnstolar eller babyskydd här.

Sorgligt.

Har svårt att tänka mig, gamla risiga bilbarnstolar får man alltid tag i även dubbdäck, speciellt en bilhandlare

Tror snarare på dumt slarv och omständigheter
Inte orkat flyttat över bilbarnstolar från en annan bil som står på verkstad eller liknande
"Jag ska bara" aka getthereitis
Citera
2024-12-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Har svårt att tänka mig, gamla risiga bilbarnstolar får man alltid tag i även dubbdäck, speciellt en bilhandlare

Tror snarare på dumt slarv och omständigheter
Inte orkat flyttat över bilbarnstolar från en annan bil som står på verkstad eller liknande
"Jag ska bara" aka getthereitis

Jag hade fel tidigre om bilden - det är en BMW 530d Gran Turismo xDrive från 2011
Citera
2024-12-02, 18:54
Medlem
Med det här skadeutfallet i en BMW 530d Gran Turismo xDrive från 2011 så frågar man sig verkligen vad som inträffat!
Citera
2024-12-02, 18:58
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Nej.
Jag tror dessutom jag har lite mer erfarenhet av detta än dig.
RT stannar kvar tills bärgaren kommit. Rör det sig om storbrand med mera är de alltid kvar 12-24 timmar för eftersläckning.

Vid trafikolycka är det för att kolla så lågorna inte slår upp igen för det gör de nämligen ofta om nu bilen börjat brinna. Även om det första man gör är att fimpa kabeln till batteriet. I detta fallet var det nog för sent då bilen var övertänd.

Men nej de åker inte alls direkt när insatsen är över.
Det är även RT som kollar efter folk i och omkring bilen och här har de ju tydligen slarvat ganska bra.
Vilket fick Rd -chefen i KRSTD att börja se över rutinerna.

Alltid skoj i såna trådar där plötsligt alla är brandmän.
Tragisk olycka men Linderöd är ingen snäll plats.
Det brann en 15år gammal mercedes i närheten av mig i höstas, under morgonrusningen.
Efter 2-4tim åkte de och bilen stod helt obevakat i över ett dygn tills bergaren hämtade bilen.
Citera
2024-12-02, 19:00
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Han hade inte sina ungar i bilbarnstol. Det är ingen kärleksfull familjefar enligt mig . Sen om hans kärring eller han själv haft bälte skiter jag i men att sätta sina ungar i sådan fara är oförsvarbart. Sedan hade dom säkert omkommit ändå .
Vet man att de färdades i bilen utan barnstolar? Länk?
Citera
2024-12-02, 19:01
Medlem
Tror på sommardäck pga fälgarna som nån redan skrivit i tråden.
Citera
2024-12-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Med det här skadeutfallet i en BMW 530d Gran Turismo xDrive från 2011 så frågar man sig verkligen vad som inträffat!
Tja, om man flyger av vägen i 110 (kanske fortare) voltar några varv, tanken går sönder och fattar eld. Det är väl inte så märkligt? Tror du att man överlever alla olyckor i hög hastighet om man har en BMW?
Citera
2024-12-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Vet man att de färdades i bilen utan barnstolar? Länk?

Vet och vet, det beror väl på hur stort sanningsvärde killgissningar har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in