2024-12-02, 12:57
Medlem
För att köra av vägen räcker det med en riktig däckexplotion, specielt bak.
Tänk slitna breda däck 10 år gamla...
Citera
2024-12-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieudonne
Skitsnack, totalt omdömeslöst på 30-väg. Men svennebanan ser alltid ursäktande på sina egna, och mindre på övriga.

Det har inget med 30-väg att göra, eller vilken hastighet han höll.
Det var totalt omdömeslöst att ens sätta sig bakom ratten med den sjukdomsbild han hade.
Citera
2024-12-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Det är inte någon "olycka" att inte kunna hålla bilen man kör på vägen.
Det är dåligt omdöme.
Det var ett par minusgrader och blöta.

Mitt påstående om att det ligger nära till hands att det är en idiot som körde av vägen och orsakade TRE människors liv ligger bra till.

Så är det, ingen olycka.

Känd riskfaktor: temperatur runt nollan, sjunkande. Detta ska man som bilförare hålla koll på, alla bilar sen 20 år minst har temperaturmätare inne i bilen som visar yttertemperaturen. Sänk din hastighet till 80 i sådana förhållanden och provbromsa lätt när det är fritt bakom.

Att en stor och modern bil med all säkerhet som går att uppbringa dödar tre personer betyder bara att hastigheten var väldigt hög. Medvetet risktagande som de flesta män bakom ratten håller på med.

Man får hoppas att de som dog, gjorde det omedelbart så de slapp lida för förarens oförstånd.
Citera
2024-12-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Om det ska hjälpa så får man köra med sladd hela tiden för att inte bli överraskad när det händer. Få föraren är så duktiga att de reder ut allt, speciellt med dagens tunga bilar.

Dessutom fungerar en bil med däck lagliga för vardagskörning inte riktigt som tävlingsdäck. Antisladd-system och moderna dubbdäck kan ge en liten chans till framgång på extremt hal ren is, men antisladd och friktionsdäck gör då inte mycket nytta.

Vad jag menar är att när sladden väl kommer, oavsett orsak, så klarar inte normalföraren att häva retursladden. Speciellt inte om hastigheten är 80 + km/tim.

"köra med sladd hela tiden" ? Och rallydäck? Inget har med det att göra.

Däremot förmågan att klara retursladdar sitter i ryggmärgen på den vane föraren som tränat ex vis i rally.
Citera
2024-12-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Vad jag menar är att när sladden väl kommer, oavsett orsak, så klarar inte normalföraren att häva retursladden. Speciellt inte om hastigheten är 80 + km/tim.

"köra med sladd hela tiden" ? Och rallydäck? Inget har med det att göra.

Däremot förmågan att klara retursladdar sitter i ryggmärgen på den vane föraren som tränat ex vis i rally.
Ja, å 99 % av förarna sitter för långt bak.
Citera
2024-12-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det måste varit en rejäl smäll.
Det ska mycket till innan en dieselbil brinner så våldsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det är all plast i bilen som brinner.

Nix.

Här en diesellastbil, det är diesel som antänds.

https://youtu.be/HlufV74nJiA?si=Dc4-vIS-UWs1mtJW

Förloppet går blixtsnabbt under vissa förhållanden.
Citera
2024-12-02, 13:05
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ganska tydligt att is-halt väglag rådde på platsen. Källa: media. Förmodat singelolycka där de tappat kontrollen. Föraren har kört för fort I relation till bilen och sin egen förmåga.
Räddningsinsatser hade inte påverkat utgången me dagens sjukvård. Tragiskt.
En polares polare dog också såhär års i Singelolycka, också BMW och person som kör fort generellt.
Citera
2024-12-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nix.

Här en diesellastbil, det är diesel som antänds.

https://youtu.be/HlufV74nJiA?si=Dc4-vIS-UWs1mtJW

Förloppet går blixtsnabbt under vissa förhållanden.
Kan så vara men vi har eldat upp en bil utan bränsle i å satan va det brann.
Citera
2024-12-02, 13:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det kan jag faktiskt hålla med om, varför är inte bilar begränsade i topp hastighet...

Volvo har infört maxhastighet på 180km/h sen en tid tillbaka. Jag har aldrig haft behov av att köra fortare än 180 km/h även om det hänt någon gång i fint väder, lite trafik och torr asfalt.
Citera
2024-12-02, 13:07
Medlem
Citat:
Kan så vara men vi har eldat upp en bil utan bränsle i å satan va det brann.

Absolut, men då har du också tänt på först, eller hur?
Citera
2024-12-02, 13:09
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Med de fälgar som syns på olycksbilen, är oddsen att den var utrustad med vinterdäck låga.
Jag har pendlat Småland-Malmö och just vid Linderöd är det extra lurigt väder. Något annat än dubbdäck är otänkbart för mig på den sträckan under vinterhalvåret.
Citera
2024-12-02, 13:14
Medlem
Snacka om inkompetens hos räddningspersonalen när BÄRGAREN larmar om att det fanns kvar människor i bilen. Hua
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in