2024-11-30, 10:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Hallbom och Josefsson var med i Nyhetsmorgon på TV4 i morse cirka 8.45.

De som i likhet med mig bara är ytligt insatta i fallet kan lugnt avvakta med att gräva i FUP ett tag. Som det verkar kommer dokumentären lägga fram saker som inte går att hitta i FUP, som till exempel inspelade samtal mellan mamman och "huvudvittnet", det vill säga det lilla barnet.

Och säkert mycket mera.
Citera
2024-11-30, 10:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Varför var Rajs på jobbet under pingsthelgen?
Lite supsekt att han säger att ingen ska vara där när det är röd dag när han själv är där.
Ljuger han?
Självklart!
Citera
2024-11-30, 10:08
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
De blev väl mördade av samma person...

Det finns naturligtvis ingen koppling mellan fallen.

Livsmiljön som någon eller några individer i CdCs umgänge levde i, delades eventuellt med någon eller några av individerna runt Cedergren.
Citera
2024-11-30, 10:09
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Hallbom och Josefsson var med i Nyhetsmorgon på TV4 i morse cirka 8.45.

De som i likhet med mig bara är ytligt insatta i fallet kan lugnt avvakta med att gräva i FUP ett tag. Som det verkar kommer dokumentären lägga fram saker som inte går att hitta i FUP, som till exempel inspelade samtal mellan mamman och "huvudvittnet", det vill säga det lilla barnet.

Och säkert mycket mera.

De finns sedan länge på youtube men kanske vi får höra ännu mer.

Edit: Tack för tipset!
Citera
2024-11-30, 10:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
De finns sedan länge på youtube men kanske vi får höra ännu mer.
Så tolkade jag Dan Josefsson, det vill säga saker som inte funnits tillgängligt tidigare. Han brukar vara mycket varsam med detaljerna, "till minsta lilla kommatecken" som någon sa.

Som du skrev så har åtminstone delar av samtalen spelats upp i olika genomgångar av fallet, även på SVT. "Det är något nytt" sa Dan om samtalen som kommer i kommande avsnitt av serien, min tolkning är att det är delar av samtalen som inte funnits tillgängligt för "allmänheten" tidigare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-30 kl. 10:38.
Citera
2024-11-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En tanke är om Vinhof kom in i företaget via ”Billiga Andersson” som flyttkarl en gång i tiden och sen övertog hela företaget genom att köpa ut Roland på 80-talet med inarbetade namnet i behåll? (Tror föga någon normal kan bedriva företag med V)

För sen kan det funnits en åkeridel kallat ”Arn Express” på E-vägen 25 då Vincent uppgav vara trafikledare där till F-kassan vid tillfälle.

Sen vid konkurs ombildas företaget till Billiga Andersson Express Ab.

Express verkar vara behändigt namn.

Gissar Roland om han lever vet ett och annat om V.

Jag tror att V lallade sig fram i flyttbranschen. Han hade nog ingen erfarenhet innan han köpte BA.
Flyttbranschen var ny för honom i början på 80-talet, har han sagt.
Arns Express var en separat verksamhet på samma adress som BA.

Roland Ekman skulle man gärna vilja ta en fika med .....
Citera
2024-11-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, det är anmärkningsvärt att polisen agerade så snabbt om det bara rörde sig om ett vanligt narkotikabrott. Sannolikt kan det ha varit större mängder som C bar på sig.

Adressen kunde C möjligen ha uppgett i tidigare förundersökningar, så att den fanns i polisens papper, men något bör ha tytt på att den fortfarande var aktuell i och med beslutet att genomföra en husrannsakan. Jag antar att det inte finns uppgifter om fler husrannsakningar i det här ärendet?

Tack! Det skulle verkligen vara intressant att själv läsa dokumenten.

Ja, mycket pekade på att det var samma händelse, men det är alltid bra att kunna få det bekräftat.

Angående sammanställningen är den stundvis knapphändig och allmänt hållen. Du skrev tidigare om en händelse i Bandhagen i januari 1984. Kan den hänga ihop med noteringen om att C "greps. Kom på häktet" från den 7 januari, som finns i samma sammanställning?

Att C hade komplexa och varierande inkomstkällor torde stå klart och man kan misstänka att prostitutionen enbart inbringade en mindre del av C:s monetära behov.
I den senaste dokumentären menar en polisman att Catrine före sin död var förhållandevis känd som heroinist inom kåren, vilket möjligtvis kan tyda på att hon var involverad i tyngre brottslighet. Polisen kan svårligen ha haft kännedom om varenda heroinist utan C stack uppenbart ut på något sätt.

Det är fn mycket knapphändig information jag har, men den är intressant.
Att C var något annat än de vanliga ur-hand-i mun-pundarna i city, är tydligt. Hon var en tillräckligt luttrad langare för att sättas under övervakning, och övervakningen pågick minst ett år.

På sommaren 1983 hade övervakningsnämnden (med reservation för att jag använder fel term!) ett möte angående C, och man noterade att hon "drog sig undan övervakningen", om jag minns rätt.

Huruvida det skedde fler husrannsakningar i mars 1984, vet jag inte.

I den första styckmordsutredningen finns ett påstående om att C handlade med heroin i mars 1984, och det verkar stämma. C muddrades och greps i mars, och direkt efter gjordes husrannsakan. Gällde utredningen heroin, var C ute på djupa vatten = import-grossist-sälj-kedjan.

Och hade C obetalda skulder till människor som jobbade på den nivån, var hon dödsdömd.

Det kan noteras att C kände CB tillräckligt väl för att bo hos honom i perioder.
CB var en välkänd langare på 80-talet, och C:s narkotikalangande kan ha varit ett skäl att umgås med CB 1984, och en narkotikautredning var kanske skälet till att han slapp billigt undan när C:s död utreddes.

Att C inte bara missbrukade heroin, utan också involverade sig i heroinaffärer, är intressant på flera sätt. Hon umgicks nog med tyngre brottslingar än vad de flesta tror, och hennes motivation för att normalisera sitt liv och få barnen tillbaka, verkar ha varit förvånansvärt låg.

Det är ju en sak att lida av en beroendesjukdom och jaga sitt dagliga heroin, och det är en helt annan sak att sälja narkotika och vara så djupt inne i den kommersiella delen av missbrukarvärlden att man drar på sig en husrannsakan......

Och jag blir mer och mer övertygad om att C smugglade hasch och heroin. Känns ganska logiskt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-11-30 kl. 11:01.
Citera
2024-11-30, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Varför var Rajs på jobbet under pingsthelgen?
Lite supsekt att han säger att ingen ska vara där när det är röd dag när han själv är där.
Ljuger han?
ja det är lustigt att rais säger han var där oå pingsten o att han då mötte theet,, o att det var suspekt teeth var där? Det är ju lika suspekt att rais var där själv! Troligen ville ha ” hjälpa” till i utredningen, han hänvisar till vilken dag det var genom att berätta vilket väder det var denna dag, men han ändrar sig o blandar ihop allt,,,
Citera
2024-11-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har du några tankar kring varför GM ansåg att det var så viktigt att avlägsna bröst, yttre och inre könsorgan samt anus på BO?

Bråk om betalningen låter osannolikt om vi betänker ovanstående moment som innebar ett kladdigt extraarbete, samtidigt är likstyckning ett enmansjobb i 9 fall av 10 och de allra flesta prostituerade kvinnor tar endast emot en kund i taget av säkerhetsskäl.

Jag kan som sagt inte detta fall..så jag hade ingen aning om de makabra detaljer du nämner.
Har egentligen inga stora tankar kring detta därmed.
Hade man kunnat konstatera ett mönster runt detta via andra mordfall så hade det möjligen varit lite enklare..men vad jag förstår saknas det underlag för att antaga att mordet på Da Costa är ett seriemord.

De makabra styckningsdetaljerna kan möjligen tydas som ett personligt hat emot Da Costa som enskild kvinna eller emot kvinnor i allmänhet.Jag lutar väl så här initialt emot att det handlar om Da Costa personligen,eller hennes existens som prostituerad..möjligen med kombinationen av heroinberoende.
Andra mord med detta modus operandi hade upptäckts,men det finns inga sådana kopplingar att göra vad jag förstår..och då landar man väl möjligen i något mera personligt i motivbilden.

Svårspekulerat dock.

En "vanlig" snedtändning torsk hade rimligen resulterat i betydligt mindre utstuderad styckning.
Tror inte heller att bråk om betalning varit den utlösande våldsfaktorn.
Motivet synes ligga på djupare plan än detta.
Citera
2024-11-30, 11:32
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Livsmiljön som någon eller några individer i CdCs umgänge levde i, delades eventuellt med någon eller några av individerna runt Cedergren.
Pratade med en som drev spelklubb i göteborg på 70-talet. En stor del av kunderna utgjordes av prostituerade, andra vr kriminella och svarta pengar.

Knarkar man dessutom och spelklubbsägaren säljer knark känner alla varandra så småningom.
Citera
2024-11-30, 11:32
Medlem
Citat:
Du har alltså inte sett dokumentären och inte läst litteraturen. Ej heller resningsansökningarna. Inte ett rätt i ditt inlägg.

Vad är det som är fel då?
Intar man neutral ståndpunkt och betraktar Teet Härm från denna synvinkel så ter han sig naturligt intressant att undersöka närmare i ett initialt skede i utredningen,eller snarare efter det att Jovan Rajs i sitt ändrade andra utlåtande påstår att styckningen utförs av person med stora anatomiska kunskaper som eventuellt har tidigare såväl erfarenhet som kunskap om hur man styckar en kropp.

Lägger man till fyndplatsernas geografiska belägenhet och övriga kringuppgifter såsom Rajs påstående att Härm varit på jobbet möjligen aktuell pingsthelg och andra uppgifter om närvaro Malmskillnadsgatan mm så vore det tjänstefel att inte undersöka detta vidare.

Vill du skylla på någon just här,så hänvisar jag dig till Jovan Rajs och hans ändrade andra utlåtande.
Det är grundorsaken till Polisens intresse gällande Teet Härm i detta stadie.
Citera
2024-11-30, 11:44
Medlem
Citat:

Ja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in