Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Vad fan vet du om det? Ingenting.
Det är mer troligt att ett datorprogram tar genvägar. Lärt sig från Flashback att neger är dålig. Neger är kriminell == true. Erkänn bara att du är rasist och attt du gillar analysen.
Jag är inte ett dugg rasistisk. Jag har tidigare förklarat för dig hur försäkringskassans AI fungerar men jag tänker att jag gör det igen:
Den tar in samtliga parametrar som försäkringskassan har i sina system (de tränar alltså inte AIn på flashback) och kollar sedan vilka parametrar de fallen där de konstaterats fusk har. Sedan gör man stickprov på ansökningar som matchar flest parametrar i de konstaterat fuskande fallen.
Sedan rättar AIn sig efter resultat, ju mer fall som upptäcks desto mer kan algoritmen förfinas och bli mer precis. Man sitter alltså inte och justerar manuellt utan AIn går bara på tidigare mönster. AIn behöver inte ens veta etnisk bakgrund eftersom det finns så många andra parametrar att gå på. Men resultatet verkar i alla fall bli att fler med utomeuropeisk bakgrund kontrolleras, men det är för att de passar in på parametrarna hos de som fuskar, inte för att de har utomeuropeisk bakgrund.
Som du själv sade, det är nog ovanligt att en rik projektledare i ett välmående villakvarter fuskar och de kommer inte heller bli utvalda för stickprov speciellt ofta. Oavsett vilken etnisk bakgrund de har.