2024-11-28, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Du skriver att han var kallad som vittne och inte som misstänkt. om han är där som vittne så måste han ju veta annars har han ju inte nåt att säga

Bara för att man blir kallad som vittne behöver man ju inte exakt veta vad det handlar om, herrgud 🤦‍♀️
Citera
2024-11-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Bara för att man blir kallad som vittne behöver man ju inte exakt veta vad det handlar om, herrgud 🤦‍♀️
Om man blir kallad som vittne så vet man nåt annars blir man inte det. tror du att alla i hela världen blir kallade. han blev nog kallad för att han har anmält och då vet han ju
Citera
2024-11-28, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Om man blir kallad som vittne så vet man nåt annars blir man inte det. tror du att alla i hela världen blir kallade. han blev nog kallad för att han har anmält och då vet han ju

Jag har blivit kallad som vittne utan att veta vad det handlade om, det fick jag reda på när jag träffade polisen.
Men bra om Jocke nu har anmält honom, brott ska anmälas.
Citera
2024-11-28, 12:31
Medlem
Citat:
Jag utgick från de Jocke sa i podden.

Nej i Chrippas fup kanske det inte visas, men ibland kan man ju se i fupar hur pengar flyttas runt på olika konton, dom vill kanske kolla upp det för det var en hög summa.

Men misstänker dom att Jocke har begått brott så lär det ju bli något för Skatteverket som man sedan kan ta del av.

Nu hade ju Jocke konversationen mellan han och chrippa kvar som visar på att han lånade pengar till resan.
Sen vet ju inte jag vilka pengar Jocke använde men jag tycker dom verkar sköta ekonomin bra.

Trevlig kväll till dig också!

Om paret har koll på sin privata ekonomi eller inte är ju svårt för både dig och mig att veta, om du nu inte har insyn i deras privata ekonomi vill säga.
Däremot verkar de inte sköta företagets ekonomi speciellt bra, inte om man går på vad revisorn skrev i sina anmärkningar (se nedan). Paret har ett ansvar för att företaget sköts och att lagar/regler följs.

Undrar varför mervärdesskatt, avdragen skatt och sociala avgifter hade betalats för sent under 2023, de har ju skött detta bra tidigare...

"Vid flera tillfällen under räkenskapsåret har mervärdesskatt, avdragen skatt och sociala avgifter betalats för sent. Styrelsen och verkställande direktören har därmed inte fullgjort sina skyldigheter enligt 8 kap. 4§ aktiebolagslagen. Försummelsen har inte medfört någon skada för för bolaget utöver dröjsmålsräntor".
Citera
2024-11-28, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemSkaManTroPa
Om paret har koll på sin privata ekonomi eller inte är ju svårt för både dig och mig att veta, om du nu inte har insyn i deras privata ekonomi vill säga.
Däremot verkar de inte sköta företagets ekonomi speciellt bra, inte om man går på vad revisorn skrev i sina anmärkningar (se nedan). Paret har ett ansvar för att företaget sköts och att lagar/regler följs.

Undrar varför mervärdesskatt, avdragen skatt och sociala avgifter hade betalats för sent under 2023, de har ju skött detta bra tidigare...

"Vid flera tillfällen under räkenskapsåret har mervärdesskatt, avdragen skatt och sociala avgifter betalats för sent. Styrelsen och verkställande direktören har därmed inte fullgjort sina skyldigheter enligt 8 kap. 4§ aktiebolagslagen. Försummelsen har inte medfört någon skada för för bolaget utöver dröjsmålsräntor".

Ja de där vill jag inte uttala mig om då jag helt enkelt inte vet mer en de du skriver nu men jag tror inte dom vill göra något medvetet för att förstöra företaget så kan jag säga.
Citera
2024-11-28, 14:00
Medlem
Dopys avatar
Citat:

Eller så har dem koll, men försöker hitta sätt att fuska och kryphål.
Jockes har ju redan sagt att han anser att skatteverket inte vet hur dem ska beskatta Jockes typ av företag, Jocke tycker han har bättre koll på det än skatteverket
Citera
2024-11-28, 14:19
Avstängd
Citat:
Ja de där vill jag inte uttala mig om då jag helt enkelt inte vet mer en de du skriver nu men jag tror inte dom vill göra något medvetet för att förstöra företaget så kan jag säga.

Det är min övertygelse också. Inte minst för att de vet att de är totalt uppkallade av privatpersoner som är nyfikna eller helt enkelt vill sätta dit dom.

För inte så länge sedan betalade de ju in miljonbelopp (var det 4 milj?) i skatt.

Sen var det en annan skatt som ska betalas in vilket de jobbar för att få ihop som vilken vanlig företagare som helst.
Citera
2024-11-28, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Det är min övertygelse också. Inte minst för att de vet att de är totalt uppkallade av privatpersoner som är nyfikna eller helt enkelt vill sätta dit dom.

För inte så länge sedan betalade de ju in miljonbelopp (var det 4 milj?) i skatt.

Sen var det en annan skatt som ska betalas in vilket de jobbar för att få ihop som vilken vanlig företagare som helst.

Ja precis så som jag uppfattar det så gör dom alltid rätt för sig även fast dom överklagat något beslut men dom har ändå betalt de dom ska i slutänden.
Citera
2024-11-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111

Att de fick betala 5-6 miljoner var väl för att Skatteverket hade gjort en revision för 2019-2020 och upptäckt de återkommande bokföringsfel som skett, i beloppet ingick väl diverse straffavgifter också. Paret upptaxerades väl privat också, är dock osäker om detta belopp ingick i dessa 5-6 miljoner.

Om man har ett företag så ska man självklart ha koll på vilka regler som gäller skattemässigt t.ex. förmånsbeskattning etc. Vet man inte vad som gäller, tar man kontakt med Skatteverket, det gör alla normala människor som vill göra rätt för sig.
Citera
2024-11-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ja precis så som jag uppfattar det så gör dom alltid rätt för sig även fast dom överklagat något beslut men dom har ändå betalt de dom ska i slutänden.

Kan det vara så att de visste precis vad de gjorde och gjorde en chansning.

Att "de gjorde rätt för sig" och betalade, berodde troligtvis endast på att de blev påkomna av Skatteverket. Man gör inte rätt för sig om man använder företagets pengar för att gynna sig själv som privatperson...

När man har ett företag så ska man hålla reda på vad som gäller, vet man inte så tar man reda på det.

Varför hade paret ett registrerat företag (Jocke & Jonna Limited) i Storbritannien innan de startade sitt aktiebolag här i Sverige? Vad kan syftet varit med det?

Frågan är ju om/när Skatteverket kontrollerar 2021-2023, hur mycket pengar kommer det handla om då.
Citera
2024-11-28, 19:19
Medlem
Varför är det inte nån som pratar om hur lika Jocke och Filip är. två mobbare som tror dom själva är bäst i världen och inte nån får säga nåt till dom.
Citera
2024-11-28, 19:27
Avslutad
Citat:
Kan det vara så att de visste precis vad de gjorde och gjorde en chansning.

Att "de gjorde rätt för sig" och betalade, berodde troligtvis endast på att de blev påkomna av Skatteverket. Man gör inte rätt för sig om man använder företagets pengar för att gynna sig själv som privatperson...

När man har ett företag så ska man hålla reda på vad som gäller, vet man inte så tar man reda på det.

Varför hade paret ett registrerat företag (Jocke & Jonna Limited) i Storbritannien innan de startade sitt aktiebolag här i Sverige? Vad kan syftet varit med det?

Frågan är ju om/när Skatteverket kontrollerar 2021-2023, hur mycket pengar kommer det handla om då.

Jag vet inte, det ända jag vet är att dom betalade och gjorde de dom skulle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in