2024-11-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, vare sig 85 eller 115 är "i mitten" utan en hel standardavvikelse ner/upp. 85 är påtagligt svagbegåvad och 115 är påtagligt intelligent. Jag vet inte om 85 kallas för normalbegåvad, jag kan inte hur de termerna används. Om man kallar både 85 och 115 (och allt däremellan) för normalbegåvad så har du rätt i att majoriteten ligger inom normalbegåvning.

70 upp till 85 räknas som svagbegåvad.

Under 70 är utvecklingsstörd

115-129 begåvad

Över 130 särbegåvad
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2024-11-26 kl. 13:38.
Citera
2024-11-26, 17:07
Medlem
Moment22x22s avatar
Kan någon mansplaina för mig vad som är skillnaden mellan IQ-test och intelligenstest? Mensas test mäter IQ som jag förstått det, och de testar enbart samma förmågor genom hela testet. De som görs hos psykolog är betydligt bredare i sin testprofil. Är det dessa som mäter intelligens?
Senast redigerad av Moment22x22 2024-11-26 kl. 17:09.
Citera
2024-11-26, 19:42
Avslutad
Citat:
Det är ingen teknik. Du skriver saker som är helt fel, även när du menar rätt. För någon som inte förstår vad du menar så blir det helt tokigt. Det är viktigt att uttrycka sig korrekt, annars tolkas det bara fel.

Nej jag skriver inte saker som är helt fel. Det var du som postade material som visade att det bara skiljer några få IQ poäng mellan kvinnor och män i väst.

Alla som är intresserade får läsa bakåt i tråden, vi kan inte sitta och upprepa allt om och om igen.
Citera
2024-11-26, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Kan någon mansplaina för mig vad som är skillnaden mellan IQ-test och intelligenstest? Mensas test mäter IQ som jag förstått det, och de testar enbart samma förmågor genom hela testet. De som görs hos psykolog är betydligt bredare i sin testprofil. Är det dessa som mäter intelligens?

IQ-test mäter intelligens, som tex numerisk, spatial och verbal förmåga. As simple as that.

Har aldrig gjort ett test hos psykolog, vad ingick i det?
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-26 kl. 19:52.
Citera
2024-11-26, 19:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej jag skriver inte saker som är helt fel. Det var du som postade material som visade att det bara skiljer några få IQ poäng mellan kvinnor och män i väst.

Alla som är intresserade får läsa bakåt i tråden, vi kan inte sitta och upprepa allt om och om igen.

Mm. Som vanligt snurrar du till det. Det du skriver här är sant, medelvärdet skiljer sig bara med några poäng. Det var inte det jag vände mig emot, utan det du skrev i inlägget jag svarade på:

Citat:
Det har forskats på det här ingående, gällande storleken på hjärnan.

Majoriteten kvinnor och män ligger i mitten gällande intelligens. Iallafall i väst.

Vilket är ett helt annat påstående än att könens medelvärde ligger nära varandra. Eller hur? Majoriteten ligger inte "i mitten" vare sig sett till IQ eller intelligens, utan ungefär 25-47% av befolkningen ligger "i mitten" beroende på hur man räknar.
Citera
2024-11-26, 21:20
Avslutad
Citat:
Mm. Som vanligt snurrar du till det. Det du skriver här är sant, medelvärdet skiljer sig bara med några poäng. Det var inte det jag vände mig emot, utan det du skrev i inlägget jag svarade på:

Vilket är ett helt annat påstående än att könens medelvärde ligger nära varandra. Eller hur? Majoriteten ligger inte "i mitten" vare sig sett till IQ eller intelligens, utan ungefär 25-47% av befolkningen ligger "i mitten" beroende på hur man räknar.

Ja oj, guuud så snurrigt det blev tihihi, jag hade bara nästan rätt, lite rätt och lite snurrigt tihihi
Citera
2024-11-26, 21:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
IQ-test mäter intelligens, som tex numerisk, spatial och verbal förmåga. As simple as that.

Det var de områden som du nämner här ovan när det gjordes hos psykolog.
Jag har däremot också gjort Mensas provtest (det där som är öppet för alla och tar 10 min), och de uppgifterna testar bara visuell spatial förmåga, arbetsminne och processhastighet, det sistnämnda eftersom det går på tid. Mensa refererar till sina tester som IQ-tester.
Citera
2024-11-26, 22:52
Medlem
Citat:

Mäter Mensas övervakade IQ-test verbal förmåga?
Citera
2024-11-27, 05:16
Medlem
Eftersom kvinnor och män har samma förutsättningar få högt IQ eller intelligens. Är följande rätt:

Hur höjer man kvinnors IQ.

1. Man antar inte att kvinnor är ointelligenta

2. Man nedvärderar inte kvinnorna och låter dem inte ta beslut.

1. Vi har intelligens för att lösa problem i vår vardag. Hur ska jag ha mat för dagen. Hur ska jag vara trygg. Hur ska jag ha en bekväm omgivning varm och behaglig på vintern. osv. För att kvinnorna ska bli intelligentare måste de vara med och lösa dessa problem. Vilket de historiskt har gjort , de har utvecklat konserveringsmetoder för mat och hur man gör varma kläder. Misstaget är alltså: att inte utnyttja kvinnors intelligens.

2. Man ska alltså inte hålla på och bevisa att kvinnor är ointelligenta. Om propagandan är att de är ointelligenta är risken att de blir det. Ett sätt att få dem intelligentare är att ställa frågor som tränar deras intelligens. Hur ska vi göra nu ?
Citera
2024-11-27, 05:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja oj, guuud så snurrigt det blev tihihi, jag hade bara nästan rätt, lite rätt och lite snurrigt tihihi

Varför håller du på såhär? Jag fattar inte. Du skriver något som är fel, och istället för att bara säga "ja, det blev inte riktigt rätt, det är inte en majoritet" så beter du dig som ett mongo? Jaha?
Citera
2024-11-27, 05:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Eftersom kvinnor och män har samma förutsättningar få högt IQ eller intelligens.

Läs bakåt i tråden.
Citera
2024-11-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Eftersom kvinnor och män har samma förutsättningar få högt IQ eller intelligens.

Nej det har de inte eftersom de inte har samma biologiska förutsättningar. Olika storlek på hjärnorna, samt att hjärnorna fungerar på olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in