Citat:
Ursprungligen postat av
GregLestrade
Tyckte du verkligen att det var de mest intressanta frågorna att ställa efter den rapporten? Och om du har uppgifter om mäns utsatthet för dödligt våld i hemmet så får du väl länka den källan? Tycker det låter extremt högt, tittar man på siffrorna i rapporten så ser man att kvinnor i över 60% av fallen dödas av en närstående. Bland män är den siffran 11% och då är förövaren inte alltid en kvinna som är en romantisk partner.
Men för att besvara din frågor:
Nej, män har inte en kollektiv skuld, inte heller kvinnor. Däremot kan man nog se det som att samhället som helhet har en skuld och att vi adresserar den. Det är även positivt att siffran är sjunkande, i Europa har den gått från 0,8 offer till 0,6 av 100.0000 invånare mellan 2010-2023. Det är en fjärdedel av morden som har försvunnit, vilket ändå måste vara en effekt av något. Sannolikt en minskad acceptans från samhället som helhet. (Se sidan 20 i rapporten).
Man kan också konstatera att norderuopa är bäst i klassen. Så Gudrun Schyman hade väldigt fel när hon sa att "svenska män är talibaner". Men man kan också konstatera att den delen som är bäst i klassen är delen av världen som har haft en feministisk debatt i 100+ år.
Centralamerika ser för övrigt ut att vara fullkomligt bedrövligt enligt rapporten. Cirka 50 gånger så hög risk att en kvinna mördas där än i Sverige.
Du glömmer att fyra gånger fler män än kvinnor blir mördade. Därför ligger antalet män som blir mördade i en nära relation nästan lika högt som antalet kvinnor som blir mördade i en nära relation. Den stora skillnaden är hur många män respektive kvinnor som blir mördade utanför hemmets sfär.
Om det är stort samhällsproblem att kvinnor löper 27% högre risk att mördas i en nära relation, hur stort samhällsproblem är det då att män löper 300% högre risk att mördas punkt?
Sedan skadar det inte med lite proportioner. Förra året avled 46.905 kvinnor i Sverige. 33 av dem blev mördade. Och hur vanligt är det egentligen med misshandelsförhållanden? Jag har ett stort kontaktnät och det finns ingen där som jag över huvud taget kan tänka mig skulle använda sig av oprovocerat våld. Men det beror som sagt på i vilka cirklar man rör sig, jag hänger varken med farbröderna i A-laget, med bröderna i moskén, eller med bruschorna i orten.
Citat:
Ursprungligen postat av
spacebubble
Nej.
Under perioden 2018–2021 dödades 60 kvinnor av sin partner, vilket motsvarar i genomsnitt 15 kvinnor per år. Totalt 12 män har under 2018–2021 dödats av en kvinna de haft en relation med.
Under perioden 1990-2010: 1570 fall av dödligt våld begicks under den observerade tidsperioden, och av dem begicks 1420 av en man (90,4 procent) och 150 av en kvinna (9,6 procent). Fördelningen mellan förövarnas kön ligger stabilt runt proportionen 90/10 procent män/kvinnor över hela undersökningsperioden.
http://dx.doi.org/10.1080/14999013.2016.1152615
Tidningsartikeln (och jag) hänvisade till en FN-rapport som handlar om hela världen, du hänvisar till svensk statistik.