2024-11-26, 12:47
Medlem
Tredje statsmakten -- media och 7-klövern bär den kollektiva skulden till att kvinnor i Sverige dödas i hemmet.

Varje reklam där en kvinna porträtteras i förhållande med en icke-svensk skulle ha haft en varningstext;
Obs! Förenat med livsfara!

Idiotin när cigaretter marknadsfördes som hälsosamma är en petitesse i jämförelse.
Citera
2024-11-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Ja det står ju så i rubriken.
Nej, det gör det inte. Det står kvinnor, inte svenska.

Hur kunde du tro att 140 svenska kvinnor dödas varje dag? Haha
Citera
2024-11-26, 13:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är klart att våld mot kvinnor är ett problem. Men man bör också minnas att utanför hederskulturer och missbrukarkretsar så är det ett litet problem. (Sedan finns det förstås kvinnor som dras till våldsamma män, men det är en annan diskussion.) Det som förvånade mig är att män och kvinnor blir mördade i nära relationer i väldigt lika proportioner, 44% män kontra 56% kvinnor är ingen stor skillnad. Så varför blir de dödade männen ignorerade? Och varför talas det så lite om mord på barn? 260 barn mördas varje dag, oftare av mamman än av pappan.

Tack för ett vettigt inlägg, du sätter fingret på någonting viktigt här.

Kvinnors dödliga våld mot män, andra kvinnor och barn diskuteras inte alls lika mycket i media som mäns dödliga våld.

Tyvärr finns det skribenter som med stor kraft vill förminska kvinnors benägenhet till våld och ge dem en olustig helgonroll trots att det finns många kvinnliga förövare.

Titta bara på min signatur längst ned, pappan låg i underläge i det flera år långa bråket om vårdnaden och till slut fick det ödesdigra konsekvenser för barnen. Kvinnor är inte så fredliga som vissa skribenter vill göra gällande.

Samtidigt ska vi inte heller förminska det våld som kvinnor möter men det är faktiskt mycket vanligare än vad man tror att båda parter slår varandra i en destruktiv relation.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-11-26 kl. 13:07. Anledning: Tillägg
Citera
2024-11-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
Det är väl märkligt att den stora majoriteten då resonerar ungefär som jag, nämligen att mäns våld mot kvinnor är ett avsevärt större problem eftersom
1. Män är fysiskt starkare och gör därför större fysisk skada på kvinnan/ orsakar hennes död
2. Män är betydligt aggressivare än kvinnor på gruppnivå

Men självklart är det majoriteten som har fel och du har rätt.
Skärp till dig!

Och, jag har aldrig skrivit att kvinnor ska slå sina män heller. Ingen bör bruka våld överhuvudtaget. Halmgubbe!

Tack för att du belyser YTTERLIGARE en anledning till varför kvinnors våld mot män är ett större problem än mäns våld mot kvinnor:
- Att statens, tillsammans med feminismens, indoktrinering av människor till att förtrycka män leder till att folk blir efterblivna att tro att mäns våld mot kvinnor är ett större problem.
Du styrker bara mitt tidigare inlägg, genom att visa att män är förtryckta. Inte bara ac kvinnor, utan även i alla instanser i landet. Förtrycker är så genomsyrat att folk är inte ens kapabla att forma en egen tanke. Man följer helt enkelt bara massan och dess grupptänk.

Bara för att den stora massan tycker likadant, innebär inte det att dom tänker rätt. Skärp dig!

1. Styrka betyder i inte mycket vid misshandel. Jag var en 65kg tanig 17 åring som slog skiten ur 90kgs 30 åringar när jag var tonårsligist. Slag gör ont oavsett vem som delar ut dom. Du låter bara efterbliven som inte förstår det.
2. Kvinnor är betydligt mer manipulativa och provocerande än män är på gruppnivå och därför triggar dom misshandel i betydligt större omfattning än män i relationer. Du låter bara efterbliven som anser att det är mer OK att kvinnor slår män bara för att kvinnor kan manipulera medan män blir arga.
3. Kvinnor står för majoriteten av allt våld i nära relationer, då det är statistik bevisat i många studier. I det fall våldet är ENKELRIKTAT står kvinnor för 70% av allt våld i nära relationer. Män står för 30%.
Källa: University of Florida i en studie publicerad 2004.

Bokstavligen ingenting av den propaganda du kommer med, övertygar en tänkande individ att det är mer synd om kvinnor som åker på stryk än män i relationer.
Bara någon som hatar det andra könet resonerar så.
Det är lika efterblivet som att tycka att kvinnor förtjänar att våldta bara för att dom inte släpper till. Det är babbigt.

Men du kanske är stolt över att resonera efterblivet och babbigt?
Citera
2024-11-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Tack för att du belyser YTTERLIGARE en anledning till varför kvinnors våld mot män är ett större problem än mäns våld mot kvinnor:
- Att statens, tillsammans med feminismens, indoktrinering av människor till att förtrycka män leder till att folk blir efterblivna att tro att mäns våld mot kvinnor är ett större problem.
Du styrker bara mitt tidigare inlägg, genom att visa att män är förtryckta. Inte bara ac kvinnor, utan även i alla instanser i landet. Förtrycker är så genomsyrat att folk är inte ens kapabla att forma en egen tanke. Man följer helt enkelt bara massan och dess grupptänk.

Bara för att den stora massan tycker likadant, innebär inte det att dom tänker rätt. Skärp dig!

1. Styrka betyder i inte mycket vid misshandel. Jag var en 65kg tanig 17 åring som slog skiten ur 90kgs 30 åringar när jag var tonårsligist. Slag gör ont oavsett vem som delar ut dom. Du låter bara efterbliven som inte förstår det.
2. Kvinnor är betydligt mer manipulativa och provocerande än män är på gruppnivå och därför triggar dom misshandel i betydligt större omfattning än män i relationer. Du låter bara efterbliven som anser att det är mer OK att kvinnor slår män bara för att kvinnor kan manipulera medan män blir arga.
3. Kvinnor står för majoriteten av allt våld i nära relationer, då det är statistik bevisat i många studier. I det fall våldet är ENKELRIKTAT står kvinnor för 70% av allt våld i nära relationer. Män står för 30%.
Källa: University of Florida i en studie publicerad 2004.

Bokstavligen ingenting av den propaganda du kommer med, övertygar en tänkande individ att det är mer synd om kvinnor som åker på stryk än män i relationer.
Det är lika efterblivet som att tycka att kvinnor förtjänar att våldta bara för att dom inte släpper till. Det är babbigt.

Att du börjar med att påstå att inte fysisk styrka har så stor betydelse i misshandel gör att jag faktiskt inte kan ta dig på allvar överhuvudtaget. Det är bara att ta reda på hur det förhåller sig gällande styrka i överkroppen mellan män och kvinnor, det finns hur mycket information som helst om detta. Det är en enorm skillnad, ok?

Så, resten av ditt inlägg kommenterar jag inte, det består bara av dina egna åsikter vilka du försöker få att framstå som fakta, vilket det naturligtvis inte är.
Citera
2024-11-26, 13:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn

Källa: University of Florida i en studie publicerad 2004
.

Tack för att du belyser det utbredda problemet med våldsamma kvinnor, sifforna i studien låter skrämmande men ändå tjatas det bara om mäns våld.

140 dödade kvinnor om dagen internationellt sett är dock en hög siffra men vi ska ställa det i relation till att 80 procent av alla som blir mördade är män.
Citera
2024-11-26, 13:37
Medlem
Citat:
Det är klart att våld mot kvinnor är ett problem. Men man bör också minnas att utanför hederskulturer och missbrukarkretsar så är det ett litet problem. (Sedan finns det förstås kvinnor som dras till våldsamma män, men det är en annan diskussion.) Det som förvånade mig är att män och kvinnor blir mördade i nära relationer i väldigt lika proportioner, 44% män kontra 56% kvinnor är ingen stor skillnad. Så varför blir de dödade männen ignorerade? Och varför talas det så lite om mord på barn? 260 barn mördas varje dag, oftare av mamman än av pappan.
https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

I Sverige förra året dödades tio kvinnor av sina män. Ingen man dödades av sin kvinna.
Åren dessförinnan ser det ut ungefär så att 15 kvinnor dödats av sina män, medan 3 män dödats av sina kvinnor.
Det är alltså en STOR skillnad, vilket ligger till grund för debatten.
Självklart är partnermisshandel ett problem oavsett vilket kön förövaren har, men det går inte att komma ifrån att de fysiska skadorna och fara för liv är större när våldet utförs man mot kvinna. Därför är det ett större problem att hantera, vilket är ganska självklart.

Jag är inte född igår, och väl medveten om att det finns många kvinnor som är jävliga, provokativa och aggressiva. Och, jag tycker inte att en kvinna ska kunna slå sin man utan att hon riskerar att få ett slag tillbaka, det är väl en form av självförsvar som hon isåfall får ta. Slår jag någon får jag räkna med att få tillbaka. Dock handlar det då inte om att slå någon sönder och samman, utan att man ger tillbaka i rimlig proportion. Dessa män som dödar eller grovt misshandlar sina kvinnor har ju något fel i skallen, och de fallen är mest troligt inte heller de fall där kvinnan slår först.
Hur vi än vänder och vrider på detta kvarstår faktumet att mäns våld mot kvinnor är ett större problem än vice versa, just eftersom det skiljer sig i både styrka och aggressivitet, på gruppnivå.
Citera
2024-11-26, 13:40
Medlem
110 av 8 200 000 000 är väldigt lite.
varför diskuteras det inte om antalet män som dödas.
nästan bara uteslutande män som är fast i slaveri i kobalt gruvor o så
Citera
2024-11-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saviland
https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

I Sverige förra året dödades tio kvinnor av sina män. Ingen man dödades av sin kvinna.
Åren dessförinnan ser det ut ungefär så att 15 kvinnor dödats av sina män, medan 3 män dödats av sina kvinnor.
Det är alltså en STOR skillnad, vilket ligger till grund för debatten.
Självklart är partnermisshandel ett problem oavsett vilket kön förövaren har, men det går inte att komma ifrån att de fysiska skadorna och fara för liv är större när våldet utförs man mot kvinna. Därför är det ett större problem att hantera, vilket är ganska självklart.

Jag är inte född igår, och väl medveten om att det finns många kvinnor som är jävliga, provokativa och aggressiva. Och, jag tycker inte att en kvinna ska kunna slå sin man utan att hon riskerar att få ett slag tillbaka, det är väl en form av självförsvar som hon isåfall får ta. Slår jag någon får jag räkna med att få tillbaka. Dock handlar det då inte om att slå någon sönder och samman, utan att man ger tillbaka i rimlig proportion. Dessa män som dödar eller grovt misshandlar sina kvinnor har ju något fel i skallen, och de fallen är mest troligt inte heller de fall där kvinnan slår först.
Hur vi än vänder och vrider på detta kvarstår faktumet att mäns våld mot kvinnor är ett större problem än vice versa, just eftersom det skiljer sig i både styrka och aggressivitet, på gruppnivå.

sverige för inte statistik över mord på män för det avskrivs som roliga positiva saker.
runt 1700 män dör av självmord utifrån misshandel från kvinnor.
Citera
2024-11-26, 13:50
Medlem
Citat:
Som rubriken säger, 140 kvinnor dödas i hemmet varje dag.
https://www.sydsvenskan.se/2024-11-25/140-kvinnor-dodas-i-hemmet-varje-dag/

Artikeln bygger på den här rapporten:
https://www.unwomen.org/sites/default/files/2024-11/femicides-in-2023-global-estimates-of-intimate-partner-family-member-femicides-en.pdf

Varken artikeln eller rapporten belyser det faktum att antalet män som dödas i hemmet är 110 - varje dag. Utifrån medias rapportering om dödligt våld i nära relationer kunde man ledas att tro att det nästan bara är kvinnor som drabbas, men det är alltså 44% män och 56% kvinnor bland mordoffren.

Diskussionsfrågor:
Bör män ha kollektiv skuld för mäns våld mot kvinnor?
Bör kvinnor ha kollektiv skuld för kvinnors våld mot män?
Varför belyser inte media att dödligt partnervåld är betydligt mer jämställt än exempelvis uttag av föräldraledighet?

Tyckte du verkligen att det var de mest intressanta frågorna att ställa efter den rapporten? Och om du har uppgifter om mäns utsatthet för dödligt våld i hemmet så får du väl länka den källan? Tycker det låter extremt högt, tittar man på siffrorna i rapporten så ser man att kvinnor i över 60% av fallen dödas av en närstående. Bland män är den siffran 11% och då är förövaren inte alltid en kvinna som är en romantisk partner.

Men för att besvara din frågor:

Nej, män har inte en kollektiv skuld, inte heller kvinnor. Däremot kan man nog se det som att samhället som helhet har en skuld och att vi adresserar den. Det är även positivt att siffran är sjunkande, i Europa har den gått från 0,8 offer till 0,6 av 100.0000 invånare mellan 2010-2023. Det är en fjärdedel av morden som har försvunnit, vilket ändå måste vara en effekt av något. Sannolikt en minskad acceptans från samhället som helhet. (Se sidan 20 i rapporten).

Man kan också konstatera att norderuopa är bäst i klassen. Så Gudrun Schyman hade väldigt fel när hon sa att "svenska män är talibaner". Men man kan också konstatera att den delen som är bäst i klassen är delen av världen som har haft en feministisk debatt i 100+ år.

Centralamerika ser för övrigt ut att vara fullkomligt bedrövligt enligt rapporten. Cirka 50 gånger så hög risk att en kvinna mördas där än i Sverige.
Citera
2024-11-26, 13:50
Medlem
Om vi väger detta mot hur många män som dör varje dag i Ukraina, är det fler eller färre?
Citera
2024-11-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexman
110 av 8 200 000 000 är väldigt lite.
varför diskuteras det inte om antalet män som dödas.
nästan bara uteslutande män som är fast i slaveri i kobalt gruvor o så

Frågar du verkligen varför den här diskussionen inte är en annan diskussion?

Det kan man ju alltid säga om exakt allting. Det är inte ens ett argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in