2024-11-25, 10:22
Medlem
ThinkRightlys avatar
Nu när Biden är på väg ut så får han plötsligt bråttom med att öka stödet.
Kanske borde ha hjälpt Ukraina mer redan från början?
Så jävla jävla dumt. Människor är så korkade att jag orkar inte. Ibland blir jag förvånad över att vår art har lyckats komma så här långt.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-11-25 kl. 10:25.
Citera
2024-11-25, 10:27
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej, inte erövra Europa men anfalla grannländer. Det är illa nog. De forna öststaterna är mycket oroade av förklarliga skäl med tanke på deras bittra erfarenheter av Sovjetryssland och Putins aggressiva utrikespolitik.

Nej till appeasementpolitik mot Putin.

Så kan det vara.

Citat:
Olaf Scholz besked om att han vill prata med Vladimir Putin i närtid för att ”nå ett slut på Ukrainakriget” har rört om känslorna i väst.

Nu sågas hans strategi också av experterna.

– Vad vill Sholz prata om? Är han beredd att ge Putin Pommern, Dresden eller någon annan del av Tyskland för att få slut på kriget, eller tänker han sig att han ska ge bort territorier i Ukraina, eller tror han att han kan få Putin att dra sig tillbaka? För mig är det ytterst oklart vad förbundskanslern tror kan uppnås med det här samtalet, säger Patrik Oksanen, säkerhetspolitisk expert vid tankesmedjan Frivärld och medlem i Kungliga krigsvetenskapsakademien, och han fortsätter:

– Visst kan man prata med Putin men man måste ha en väldigt realistisk bild av vad samtalet kan förväntas uppnå och dessutom förstå att svaghet är ett klartecken för fortsatt aggression. Det är här som hela västs, och kanske framför allt Tysklands, Rysslandspolitik gått snett det senaste kvartsseklet.
Från Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/experternas-harda-dom-over-tyska-samtalet-med-putin/

Lite rolig retorik i artikeln. Vad ska Scholtz ge bort? Dresden?
Samma här i tråden, vad ska DU( i tråden) ge bort av ditt...?(inte du Comitium personligen!)

Då finns bara en väg framåt.
In med trupp från andra länder.
Vad det leder till är kanske ett Ryssland som backar? Efter påtryckningar av Kina, Indien.

Felet började 2014, när de gröna männen tilläts härja.
Senast redigerad av MrochMr 2024-11-25 kl. 10:51.
Citera
2024-11-25, 10:27
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Läs kommentarfältet! 😗
Vilken läxa skulle det vara?

"When Putin cuts onions, the onions cry." - En kommentar

Och kan inte instämma mer... Det är exakt så Putin behandlar sina "onions" (befolkning).

Men men... jag som ateist småler med vetskapen om att man går till vänster först och inte till höger med korstecknet (eller över huvud taget missar hela poängen med att göra det).

Behöver du instruktioner över hur korstecknet ska genomföras ortodoxt kan du söka upp det på internet.

Läxan som uppenbarligen uppfyllts de senaste åtta sista åren, Frank.enstein.of.danmark. Be clever!

https://youtu.be/bl50L4_JHvY?t=270

Holy moses! Halva Ryssland är "onions"!

Lyssnade du över huvud taget på denna präst och hans insikter?
Senast redigerad av CanisMinor 2024-11-25 kl. 10:49.
Citera
2024-11-25, 10:31
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Putin vill inte erövra Europa, han vill bara skydda Rysslands gränser mot Nato. Om Nato drar sig tillbaka till dess ursprungliga omfattning så kan vi äntligen få fred i Europa.
Ryssland bryr sig om sin egna expansion, man vill inte att Nato ska stoppa Rysslands utvidgning. Ryssland är det sista tyranniska imperiet i Europa och är desperat att vända på demokratiska traditioner i europeisk och ukrainsk politik.
Citera
2024-11-25, 10:33
Medlem
tenebriss avatar
Putins ekonomi ser ansträngd ut https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lboxmpnsjs24
Citera
2024-11-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor

Och kan inte instämma mer... Det är exakt så Putin behandlar sina "onions" (befolkning).

Men men... jag som ateist småler med vetskapen om att man går till vänster först och inte till höger med korstecknet (eller över huvud taget missar hela poängen med att göra det).

Behöver du instruktioner över hur korstecknet ska genomföras ortodoxt kan du söka upp det på internet.

Läxan som uppenbarligen uppfyllts de senaste åtta sista åren, Frank.enstein.of.danmark. Be clever!

https://youtu.be/bl50L4_JHvY?t=270

Lyssnade du över huvud taget på denna präst och hans insikter?

Du har missuppfattat den kommentaren helt och hållet. Uttrycket har en helt annan betydelse. Du hittar något som du tror du kan använda och hävdar folket i Ryssland skulle vara lökarna? Hur får du ihopa det.
Ser du inte att det.genomgående är beundrare i kommentarsfältet?
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2024-11-25 kl. 11:13.
Citera
2024-11-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaschbackas
Så nu några dagar senare, vad skedde med fabriken i Dnipro? Vissa hävdar att allt pulveriserades och vissa hävdar att det inte hände ett jota.
Har det framkommit någonting alls? Märkligt det inte är bilder därifrån om nu fabriken klarade sig

Det har redan presenterats bilder därifrån vid flera tillfällen. Resten av världen går vidare och konstaterar att Ryssland ljög igen, liksom deras uppenbarligen efterblivna apologeter.
Citera
2024-11-25, 11:17
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Putins ekonomi ser ansträngd ut https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lboxmpnsjs24

Japp.
Men det där är få som kommer orka att läsa och ännu färre som kommer att förstå.

Inte minst kommer inte ryssapologeterna, att kunna ta in dessa siffror och sammanhanget.

Men sammantaget. Den ryska ekonomin går med expressfart, ner i källaren.

Kriget kommer inte avslutas på slagfältet. Det är ekonomin som dödar ryssen.
Varför då? De kan klara sig själva....
Nej. Den globala världen såsom vi alla har den idag, kräver andras expertis på många områden.
Ryssland har sedan många år, försakat sitt intellektuella kapital. För det är billigare att köpa, utomlands. I vissa delar har man byggt in sig i ett hörn, gjort sig beroende av väst för sina vapen. Riktigt korkat.

Men om du inte har godtagbara pengar att betala med, då kan du inte göra affärer. Ingen handlar med en kreditförlust. Ingen.
Bytesaffärer kan ersätta i handeln, till viss del. Men det räcker inte till. Inte på långa vägar.

Kort och gott. Ryssland är tvingade att avsluta kriget nu och snabbt får igång internationella relationer.
För att rädda sitt samhälle.
Ja, man struntar nog i medel-Ivan. Men oligarkerna, de vill inte över stupkanten.

Men det kommer inte hända. Ryssland är redan stora förlorare.
Senast redigerad av MrochMr 2024-11-25 kl. 11:22.
Citera
2024-11-25, 11:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Vad är skälet till att Frankrike(som det verkar) är mera på tå i denna fråga?
Har inte följt denna del av kriget så bra.

Jag vet inte varför dom har tagit upp frågan igen, kan vara Nordkoreanerna som spökar. Men i följande artikel har du tre skäl till varför dom tog upp den första gången.

https://responsiblestatecraft.org/macron-troops-ukraine/

I vilket fall som helst tycker jag det är bra. Väskbajsaren eskalerar så vi andra eskalerar mot honom.
Citera
2024-11-25, 11:44
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lbrbexkwmc2r
Citat:
At the Kaluganaftoprodukt oil depot, 4 fuel tanks are reportedly on fire after ~8 Ukrainian UAVs attacked it.

https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lbrcxjuch22r
Citat:
Ukrainian Forces carried out successful strikes on key Russian targets on the night of November 25, 2024, the General Staff reports. They confirmed a hit on a fuel depot in Kaluga while ongoing assessment of other targets in Bryansk, Kaluga, and Kursk regions is ongoing.
Citera
2024-11-25, 11:48
Avstängd
Har vi något bevis ännu på nordkoreanerna? Det är ju ganska intressant hur vi har hört så mycket om dessa spöksoldater, men inte sett en enda bild ifrån det mest videodokumenterade kriget, någonsin.

Citera
2024-11-25, 11:51
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag vet inte varför dom har tagit upp frågan igen, kan vara Nordkoreanerna som spökar. Men i följande artikel har du tre skäl till varför dom tog upp den första gången.

https://responsiblestatecraft.org/macron-troops-ukraine/

I vilket fall som helst tycker jag det är bra. Väskbajsaren eskalerar så vi andra eskalerar mot honom.

Intressant artikel. Från den tog jag till mig följande, utifrån min frågeställning:
Citat:
I det sammanhanget var Macrons ingripandehot i februari utformat för att tjäna tre mål. Han hoppades att ett tydligt hot om direkt ingripande skulle ändra Kremls beräkningar. Inför utsikterna till en direkt sammandrabbning med ett Nato-land, trodde Macron att Putin skulle vara mer öppen för förhandlingar.

På den inhemska fronten trodde Macron att hans hot kunde bidra till att etablera honom som EU:s och västvärldens effektiva ledare mot rysk aggression och skapa en rally-round-the-flagg-effekt inför valet till Europaparlamentet.

Slutligen trodde han att en hökaktig hållning också skulle tjäna till att neutralisera Tysklands incitament att upprusta. Med Frankrike i befäl skulle Berlin känna mindre behov av att trappa upp militärt mot Ryssland. I denna uppfattning, om Tyskland ville hävda sig mer kraftfullt, skulle det stå under Paris ledning.

Jag tycker att Ryssland har lyckats bra med sin taktik att splittra väst. Tyvärr.

1. En tuff attityd, skulle få Kreml att tänka om. Lite sent påtänkt.
2. Framstå som ledande ledare i väst. Har svårt att se honom som det.
3. Stoppa tyskland från att rusta upp. Märklig förklaring. Inte minst så tror jag inte Tyskland ser sig som underställda Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in