2024-11-23, 00:47
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Konstig jämförelse. Jag varken går på hockey, bandy, handboll eller något annat då det inte intresserar mig. Jag brinner för fotbollen och där brinner mitt hjärta sedan första gången farsan tog med mig till Söderstadion. Hockey som exempel har ju tagit död på själva med matcher 4 dagar i veckan. Totalt meningslöst. Själv ser jag fram emot veckans match i fotboll en gång i veckan. Det skapar lite spänning och det har hockey helt tappat tyvärr.

Ang DAMFOTBOLLEN så tycker jag det är roligt. Mycket barn & ungdomar som går på dessa matcher och knappast bajens hardcore. Låt dom njuta av en bra stämning, det gynnar bara fotbollen på längre sikt.
Hockeyn har knappast tagit död på sig själv när SHL säljer fler biljetter per år än fotbollsallsvenskan och hockeyallsvenskan krossar superettan i publikintresse.
Citera
2024-11-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hockeyn har knappast tagit död på sig själv när SHL säljer fler biljetter per år än fotbollsallsvenskan och hockeyallsvenskan krossar superettan i publikintresse.
Jo, för mig har den gjort det. Förklarade mig lite dåligt. Älskar att se fram emot en lördags/söndags match. Spänningen byggs upp under hela veckan, men fattar att ni bönder inte har så mycket att se fram emot så hockey varannan dag är sjukt upphetsande..
Citera
2024-11-23, 01:36
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jo, för mig har den gjort det. Förklarade mig lite dåligt. Älskar att se fram emot en lördags/söndags match. Spänningen byggs upp under hela veckan, men fattar att ni bönder inte har så mycket att se fram emot så hockey varannan dag är sjukt upphetsande..
Det är otroligt att bonde fortfarande är ett skällsord. Som om det vore 30 talet och man kom in med häst och vagn och sålde morötter på Sergels torg. Jag önskar att jag var bonde i modern tid.
Citera
2024-11-23, 03:23
Medlem
Citat:
Det är otroligt att bonde fortfarande är ett skällsord. Som om det vore 30 talet och man kom in med häst och vagn och sålde morötter på Sergels torg. Jag önskar att jag var bonde i modern tid.
Jag tror att du är en bonde i modern tid.

Kollade lite på publiksnitt och DIF hade ca 6,000 & AIK ca 4,500 åskådare i snitt.

Jämför det med fotbollen. Hockey är död i Sthlm och har varit så i lång tid. Ok att dom inte spelat i högsta divisionen, men det hade knappast spelat någon roll. Ett fotbolls derby skapar spänning flera veckor innan, men det gör tyvärr inte ett hockey derby längre.

På 80-90 talet var det så, men inte längre. Det är fotbollen som gäller.
Citera
2024-11-23, 04:10
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Konstig jämförelse. Jag varken går på hockey, bandy, handboll eller något annat då det inte intresserar mig. Jag brinner för fotbollen och där brinner mitt hjärta sedan första gången farsan tog med mig till Söderstadion. Hockey som exempel har ju tagit död på själva med matcher 4 dagar i veckan. Totalt meningslöst. Själv ser jag fram emot veckans match i fotboll en gång i veckan. Det skapar lite spänning och det har hockey helt tappat tyvärr.

Ang DAMFOTBOLLEN så tycker jag det är roligt. Mycket barn & ungdomar som går på dessa matcher och knappast bajens hardcore. Låt dom njuta av en bra stämning, det gynnar bara fotbollen på längre sikt.
Låt gå för att fotbollen går före, men hur många tifon tillägnas era pojklag? Jag kan se en illa dold agenda bakom damfotbollen och det handlar om att maximera samhällets orättvisor. Jämlikhet, jämställdhet och allt vad det kallas: ORÄTTVIST emot de som är duktiga. Hatet emot framgångsrika, vita, heterosexuella män manifesterar sig i att man hela tiden måste uppmärksamma och prisa dess motsatser. Att gå på damfotboll och låtsas som att det är elitfotboll är kort och gott ONDSKA. Bajare bidrar till att försämra en redan outhärdlig verklighet.
Citera
2024-11-23, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Låt gå för att fotbollen går före, men hur många tifon tillägnas era pojklag? Jag kan se en illa dold agenda bakom damfotbollen och det handlar om att maximera samhällets orättvisor. Jämlikhet, jämställdhet och allt vad det kallas: ORÄTTVIST emot de som är duktiga. Hatet emot framgångsrika, vita, heterosexuella män manifesterar sig i att man hela tiden måste uppmärksamma och prisa dess motsatser. Att gå på damfotboll och låtsas som att det är elitfotboll är kort och gott ONDSKA. Bajare bidrar till att försämra en redan outhärdlig verklighet.
Va fan har Hammarbys fotboll med vita, heterosexuella män att göra? Det är ett stort gäng fotbolls fanatiker + en massa barn & ungdomar som gillar att se på fotboll. Dessutom så lägger nog damerna mer tid på sitt jobb än vad du gör, så sitta och klaga blir bara patetiskt.

En vacker dag så får kanske Helsingborg också ett bra damlag och då vill din dotter/son gå och titta. Jag lovar dig att hardcore stilen kommer inte funka så bra då..
Citera
2024-11-23, 06:21
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag tror att du är en bonde i modern tid.

Kollade lite på publiksnitt och DIF hade ca 6,000 & AIK ca 4,500 åskådare i snitt.

Jämför det med fotbollen. Hockey är död i Sthlm och har varit så i lång tid. Ok att dom inte spelat i högsta divisionen, men det hade knappast spelat någon roll. Ett fotbolls derby skapar spänning flera veckor innan, men det gör tyvärr inte ett hockey derby längre.

På 80-90 talet var det så, men inte längre. Det är fotbollen som gäller.
Ja Stockholm underpresterar i hockey. Det har blivit en tråkig ensportstad. Men kolla på alla andra. Man får dessutom räkna på att hockeyn har 26 hemmamatcher. Vilket innebär att 6000 motsvarar 10 000 i snitt.

Fotbollen är bara het när de fem storstadklubbarna är med i handlingen. Så fort ett lag åker ner i superettan så kollapsar publiken. Före detta allsvenska klubbar puttrar runt på 3000 medan hockeyn är full av klubbar i andradivisionen som drar motsvarande 5-6000. Det enda heta mötet i svensk fotboll utan storstadsklubbarna är Landskrona-Helsingborg. Resten är dött.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-11-23 kl. 06:25.
Citera
2024-11-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ja Stockholm underpresterar i hockey. Det har blivit en tråkig ensportstad. Men kolla på alla andra. Man får dessutom räkna på att hockeyn har 26 hemmamatcher. Vilket innebär att 6000 motsvarar 10 000 i snitt.

Fotbollen är bara het när de fem storstadklubbarna är med i handlingen. Så fort ett lag åker ner i superettan så kollapsar publiken. Före detta allsvenska klubbar puttrar runt på 3000 medan hockeyn är full av klubbar i andradivisionen som drar motsvarande 5-6000. Det enda heta mötet i svensk fotboll utan storstadsklubbarna är Landskrona-Helsingborg. Resten är dött.

Tycker väl man bör göra skillnad på publiksiffror och intresse. Där intresset att gå på fotboll är som lägst(!) i storstäderna och som högst i de mindre städerna, avseende hur många procent av invånarna i närområdet som går på match.

Orkar inte göra nån fin faktatabell men vet att det gjorts förut. En match med 3000 pers i en mindre stad/ort är ofta en hetare ”snackis på stan” än en match med 20000 i de största städerna.
Citera
2024-11-23, 08:16
Medlem
Citat:

Ja, du har rätt i sak, men faktum kvarstår att fotbollen har tagit över i storstäderna.
Växjö t ex fyller sin arena med 5-6,000 i Vida, men dom kommer aldrig göra det i fotbollen varje match. Kulturen har inte kommit dit än. Det styrker min tes att "bönder" gillar hockey mer än fotboll, då dom aldrig har haft ett riktigt bra lag att heja på.
Citera
2024-11-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt i sak, men faktum kvarstår att fotbollen har tagit över i storstäderna.
Växjö t ex fyller sin arena med 5-6,000 i Vida, men dom kommer aldrig göra det i fotbollen varje match. Kulturen har inte kommit dit än. Det styrker min tes att "bönder" gillar hockey mer än fotboll, då dom aldrig har haft ett riktigt bra lag att heja på.

Just detta exempel med Växjö är intressant och kommer bli ännu mer intressant 2025. Ishockeyn är ganska ny som elitidrott i staden och har snabbt växt till oerhört populär. Kanske/Troligen pga Östers tapp som elitlag i fotboll. Men frågan är om inte Växjö i grunden trots allt är en fotbollsstad och att det kommer visa sig under 2025 när Öster kommer öka kraftigt när det gäller publik och ishockeyn plötsligt då kan få problem pga att folk byter tillbaka till fotboll. Men dröjer väl till hösten 2025 innan vi får svaret.

Men du har absolut rätt i att ”bönder” gillar hockey mer än fotboll, generellt sett.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-11-23 kl. 08:50.
Citera
2024-11-23, 09:12
Medlem
Tonyos avatar
Citat:

Vad tror du publiktappet i Superettan beror på? Finns ju ändå ett gäng lag som borde kunna bjuda upp till dans. Helsingborg, Öster, Örebro, Örgryte och Landskrona. Är Superettan verkligen så mycket tråkigare än Hockeyallsvenskan som jämförelse? Vad har Hockeyallsvenskan som skiljer?
Citera
2024-11-23, 09:24
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag kan se en illa dold agenda bakom damfotbollen och det handlar om att maximera samhällets orättvisor.
Antingen det, eller så har du missförstått totalt vad det handlar om?

Incell vibbar på dig...
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-11-23 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in