Varetektsfengslingen blir ikke anket.
Dette sier forsvarer Øyvind Bratlien til VG i dag. Om den nyeste siktelsen for voldtekt uten samleie, som skal ha skjedd i september i år, og som politiet har funnet video av på Marius' telefon.
Øyvind Bratlien er kritisk til den nye siktelsen – og forteller til VG at han først fikk vite om den én time før fengslingsmøtet var berammet.
– Jeg ble ikke informert om den, men kom tilfeldigvis over den etter å ha mottatt nye saksdokumenter rundt klokken 12.00, etter purringer for å få oppdaterte dokumenter oversendt, sier han.
Politiet ba i utgangspunktet om to ukers varetektsfengsling.
– Politiet var redd for ikke å få medhold i fengsling. De var presset og så seg nødt til produsere noe mer. Den siste saken bærer preg av ekstremt hastverk og meget kritikkverdig etterforskning, mener Bratlien.
Men kan det egentlig finnes noen mulighet for at handlingen ikke rammes av straffeloven? Når det finnes videoopptak. Det er politiet som har anmeldt Marius for voldtekt uten samleie av person som ikke er i stand til å motsette seg handlingen.
Vi vet ikke hva som har skjedd i forkant. Men jeg kan vanskelig se for meg at kvinnen skal frivillig ha akseptert å bli utsatt for dette overgrepet, før hun ble
ute av stand til å motsette seg handlingen. Før hun ble overstadig ruset og ute av stand til å oppfatte det som hun ble utsatt for.
Så er det Marius. Det virker ikke som om Marius selv forstår at det er en forbrytelse å utnytte noen som er ikke er i stand til å forsvare seg. Handlingen er straffbar, uansett hvordan Marius selv har oppfattet situasjonen. Mener jeg.
Nei dette er ille. Marius avslører en total mangel på respekt for andre mennesker. Jeg frykter det kan finnes flere ofre for hans hensynsløshet.
Men nå er det samfunnets institusjoner, som politi og rettsvesen, som må gjøre det som er nødvendig for å forhindre at det skal bli flere ofre i fremtiden.
Kilde:
https://www.vg.no/rampelys/i/25bodx/hoeiby-anker-ikke-fengsling