2024-11-20, 09:55
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/1ev2mkGJl3E
Diskussioner i rysk stats-tv.
Citera
2024-11-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du är medveten om att det finns ryska soldater i Afrika va?

Finns fortfarande massvis med ryska soldater i Syrien också. De betalda och de hjärntvättade här inne har tyvärr inte möjligheten att ta in information som inte kommer direkt från Kreml.
Citera
2024-11-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Stämmer. Slutades tillverkas 2007. Så det är överskottsmaterial som skeppas istället för att skrotas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/MGM-140_ATACMS

Precis, det som rysskramarna vägrar att förstå är att en inte oansenlig del av materialet som skickats till Ukr (ATACMS, Bradley, M113, PBV 302 mm) är förrådsställd material som skulle destrueras på sikt (alt i vissa fall uppgraderas). Det är således billigare att skänka material än att skrota den.
Citera
2024-11-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Finns fortfarande massvis med ryska soldater i Syrien också. De betalda och de hjärntvättade här inne har tyvärr inte möjligheten att ta in information som inte kommer direkt från Kreml.

På 70-talet fanns det mängder med ryska "rådgivare" i Vietnam, södra Afrika och Latinamerika. Bara rent händelsevis pågick det olika former av väpnade uppror i alla länder där det fanns ryska "rådgivare"....
Citera
2024-11-20, 10:08
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Rysslands militärindustri har ett större inslag av planekonomi än den vi har i Västvärlden. Det gör att ryssarna i mindre grad är betroende av finansiella instrument för inhemsk produktion av miltärmateriel.

Mmm, planekonomi har ju verkligen visat sig överlägsen marknadsekonomi. Varför har inte alla länder infört det?
Idiot!

Vad har hänt denna morgon, har Ryssland löst in resten av guldreserven och skrapat ihop till att betala varenda vatnik i tråden? Var har de fått så mycket syre ifrån, de har ju hållit sig förhållandevis lugna några dagar.

Jag är faktiskt förvånad över den uthållighet ryssen har visat i kriget. Ekonomiskt och militärt. Man upplever att de gått på kryckor länge och att det någon gång skulle bli ohållbart.
Befolkningen kommer förstås att få lida framöver, fast det skiter ju Kreml i. Sanktionerna måste förstärkas samt försöka att få dem att slå hårdare mot eliten.

Där svider det, om de senila jävlarna i duman börjar få dra åt svångremmen så kan det nog börja jäsa lite. Än så länge äter de kaviar, vaktelägg och dricker champagne.
Citera
2024-11-20, 10:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ser att det åter igen talas om ekonomisk kollaps i tråden.

Det har talats om rysk ekonomisk kollaps i 2 år redan.

Jag tror kollapsen när jag ser den.

Jag är likadan. Kan inte tro på alla prognoser, men jag inser värdet i att försöka göra prognoser.
Citera
2024-11-20, 10:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hallå underbarnet. Länderna Ryssland/Sovjet attackerat på listan är väl samtliga från 1900-talet.

Du har liksom extremt svårt att acceptera att Ryssland är en skurkstat.

Nej, det är de inte enbart från 1900-talet.

Alla stormakter är "skurkstater", det är grader av skurkighet. I resonemanget jag kommenterade är dessutom de flesta, och inte bara stormakter, skurkstater, så det blir meningslöst. Typiskt "nu har jag kommit på ett nytt sätt Ryssland är dåligt så nu måste du betala en massa pengar till militärindustriella komplexet och Kyiv".
Citera
2024-11-20, 10:12
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Dönickar som hejar på zionist overthrown governments och allt vad det innebär, men det hör inte hit till tråden. Country 404 är ZOG (ukraina), Sverige är ZOG, Ryssland är inte det.

Den här tråden är sorglig, i verkligheten handlar det om USA’s (ZOG) proxykrig mot Ryssland. Synd om befolkningen i 404 som är totalt hjärntvättade sen andra världskriget, jaja dom får vad dom förtjänar.
Religiösa samfund, USA-hat, sekter ja till och med konspirationsteorier finns det andra trådar om.
Här handlar det om Rysslands olagliga invasion av Ukraina. Zelenskyj bad om hjälp pga rysk överlägsenhet i soldater och krigsmateriel. Det är fritt fram för hela världen om de vill att hjälpa Ukraina UTAN ATT BE PUTIN OM LOV. För övrigt verkar du inte torr bakom öronen, du får läsa lite historieböcker!
Citera
2024-11-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Mmm, planekonomi har ju verkligen visat sig överlägsen marknadsekonomi. Varför har inte alla länder infört det?
Idiot!

Vad har hänt denna morgon, har Ryssland löst in resten av guldreserven och skrapat ihop till att betala varenda vatnik i tråden? Var har de fått så mycket syre ifrån, de har ju hållit sig förhållandevis lugna några dagar.

Jag är faktiskt förvånad över den uthållighet ryssen har visat i kriget. Ekonomiskt och militärt. Man upplever att de gått på kryckor länge och att det någon gång skulle bli ohållbart.
Befolkningen kommer förstås att få lida framöver, fast det skiter ju Kreml i. Sanktionerna måste förstärkas samt försöka att få dem att slå hårdare mot eliten.

Där svider det, om de senila jävlarna i duman börjar få dra åt svångremmen så kan det nog börja jäsa lite. Än så länge äter de kaviar, vaktelägg och dricker champagne.

Men faktiskt så har ju planekonomi en fördel om man befinner sig i krig. Det gör det enklare (och snabbare) att ställa om produktionen och eftersom man i praktiken inte behöver bry sig om ekonomiska realiteter (man trycker bara fler sedlar om det behövs) så kan man ju tillverka krigsmateriel och kriga på ända fram till den slutliga kollapsen. Ryssen kan bokstavligen kriga till siste ryss.

Det är därför ryssen har den uthålligheten vi ser. Ekonomi är siffror som mer eller mindre saknar betydelse. Man producerar och krigar på till dess att resurserna tryter. Det kommer de att göra nån gång, men ryssen kan pressa sitt samhälle långt, långt ner i underjorden innan det tar stopp.
Citera
2024-11-20, 10:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Idiot!

Det planekonomiska inslaget i rysk militärindustri har låtit Ryssland behålla sina produktionslinjer för militärmateriel trots att efterfrågan varit låg. Västvärldens produktionslinjer har skrotats ut allt eftersom efterfrågan minskat. Går förstås att bygga upp igen men det tar tid. Marknadsekonomi fungerar bra för att svara mot efterfrågan, men marknadsekonomi är inte idealisk för att sörja för nationers långsiktiga intressen bortom marknadsekonomin som mål isig.
Citera
2024-11-20, 10:30
Medlem
Onyourknees avatar
1690 st legoknektar till Putin eliminerade av ukrainarna. Har Putin några röda linjer för hur många ryssar som ska behöva stupa i denna 3-dagars? Nej, tänkte det.
Han skiter i folket, de ska bara lyda!
Citera
2024-11-20, 10:32
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Idiot!

Funderade en stund om jag skulle kommentera. men ok...
Jag trodde aldrig jag skulle hålla med Arnstad, i något.

Men här har han rent praktiskt rätt.
Rysslands vapenindustri som direkt eller indirekt styra av Putin, ger Ryssland är stor fördel mot väst.
I väst så är det i princip privata aktörer som tillverkar vapen/ammunition.

Privata aktörer ska ha säkra kontrakt.

Putins planekonomifabriker, gör som Putin säger. Krigsekonomi.
De spottar ut grejor, i den mån de kan. Det är inte givet att de kan...

Sedan att detta får andra konsekvenser på sikt, är en annan fråga.

EDIT 2:a, 3:a eller ngt på frågan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in