Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Jag tror du fastnar i något knepigt här och jo det går att lyssna av en kabel utan att någon märker det. Exakt hur de här kablarna ser ut vet jag inte. Men jag känner mig rimligt säker på att det finns flera olika möjligheter för att lösa det. Men det är inte det jag talar om.
Det jag talar om är att om vi kommer i position att alla kablar kapas och man inte har någon möjlighet att skicka data via kabel så vore det bra om vi hade ett utbyggt satellitsystem som vi styrde över där invånarna har tillgång till ett trådlöst nätverk när diktatorn anfaller i full sula.
Det skulle fungera som fina fisken och den data som man inte vill att någon diktator ska tjuvläsa kan man kryptera i flera lager på meddelandenivå och hela vägen till dataväg etc.
Du vet inte exakt hur de här kablarna ser ut, men du är helt säker på att det går att avlyssna dom utan att någon märker det?
Jag hoppas att du förstår att du uppenbarligen sitter och killgissar på ett ämne där du inte har mycket erfarenhet och jag jobbar med det här dagligen och har gjort så de senaste 15 åren?
För att du skall "avlyssna" en sådan här fiberkabel så måste du först få tillgång till det som sänds på den - du måste alltså rent fysiskt klippa av kabeln, skarva in dig på den och samtidigt låta trafiken flöda vidare, hur tänker du att det inte skall märkas av de som skickar trafik på den? Du är medveten om att kablarna monitoreras elektroniskt så att ett avbrott på kabeln genererar ett larm?
En andra möjlighet är ju att i kablarnas ändar försöka sortera ut trafiken och avlyssna den - men dessa knutpunkter är liksom lokaliserade i ganska säkra byggnader med larmade dörrar och personal som håller koll så att inte obehöriga är där och fipplar med sånt dom inte har att göra med - normalt är sådana installationer skyddsobjekt eftersom dom är vitala delar av infrastrukturen.
Så snälla, sluta spekulera och fantisera - om det hade varit en faktiskt möjlighet att använda sig av sattelitanslutningar på ett säkert och ekonomiskt försvarbart sätt så hade man gjort det, men nu bygger man sådana här sjökablar av en anledning.