2024-11-19, 08:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Nej, rätt mycket av den här trafiken kan inte/får inte sändas över ett "öppet" medium som ett luftburet transportnät.

Vad är det för datatrafik du menar och vilken reglering talar du om?
Citera
2024-11-19, 08:29
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är det för datatrafik du menar och vilken reglering talar du om?

En del är ren systemkommunikation, alltså olika datasystem som kommunicerar direkt med varandra, det kan vara telekommunikation - signallering mellan olika SBC´s i ett internt slutet nätverk som IPX till exempel och där vill man inte sända trafiken i ett medium som kan avlyssnas fritt i luften, oavsett kryptering.
Citera
2024-11-19, 08:32
Medlem
Citat:
Nu kan man väl börja bortse från att det är något finskt fyllo som någon tidigare hintade om här i tråden. Det här kan vara början. Nu kanske ryzzen försöker klippa kontakten med baltstaterna och så går han in med 100 000 nordkoreanska män som marktrupper.

Vem fan vet?

Ja oavsett någon som håller på..
Citera
2024-11-19, 08:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
En del är ren systemkommunikation, alltså olika datasystem som kommunicerar direkt med varandra, det kan vara telekommunikation - signallering mellan olika SBC´s i ett internt slutet nätverk som IPX till exempel och där vill man inte sända trafiken i ett medium som kan avlyssnas fritt i luften, oavsett kryptering.

Men jag har dock inte sagt att man inte ska använda sig av kabeln. Men om någon klipper den så får man vara beredd att gå över till att köra trafiken i ett annat system. Det är väl bättre att man har den kvar än att den klipps totalt?

Det går ju också att avlyssna kabeln i vilket fall så jag tror inte det skulle skilja något direkt.
Citera
2024-11-19, 08:44
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Men jag har dock inte sagt att man inte ska använda sig av kabeln. Men om någon klipper den så får man vara beredd att gå över till att köra trafiken i ett annat system. Det är väl bättre att man har den kvar än att den klipps totalt?

Det går ju också att avlyssna kabeln i vilket fall så jag tror inte det skulle skilja något direkt.

Avlyssna kabeln? Du kan inte direkt lägga örat intill kabeln och lyssna på trafiken, det kräver i så fall att du fysiskt kopplar in dig på kabeln och "tappar" av trafiken - något som enkelt upptäcks i ett sådant medium vilket är anledningen till att man har kabel.

Sattelit anslutningar är oerhört problematiska och för att man skall kunna "gå över" till en sattelitanslutning så kräver det att den redan finns konfigurerad som en redudans i systemet, vilket man inte vill ha i de flesta fall. Företag är normalt sett rädda om sin interna kommunikation och vill inte att den hanteras ovarsamt, vilket är anledningen till att man bygger många dyra och långa sjökabelsystem.
Citera
2024-11-19, 08:54
Medlem
1karanatas avatar
Det är högst sannolikt ett medvetet drag från någon aktör för att accelerera spänningarna och skapa ytterligare kaos i situationen. Sådana manövrar är klassiska när man vill eskalera konflikter eller tvinga fram en reaktion från motståndarsidan. Oavsett vem som ligger bakom är syftet att polarisera och försvåra diplomatiska lösningar. Det är en kalkylerad strategi.
Citera
2024-11-19, 08:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Avlyssna kabeln? Du kan inte direkt lägga örat intill kabeln och lyssna på trafiken, det kräver i så fall att du fysiskt kopplar in dig på kabeln och "tappar" av trafiken - något som enkelt upptäcks i ett sådant medium vilket är anledningen till att man har kabel.

Sattelit anslutningar är oerhört problematiska och för att man skall kunna "gå över" till en sattelitanslutning så kräver det att den redan finns konfigurerad som en redudans i systemet, vilket man inte vill ha i de flesta fall. Företag är normalt sett rädda om sin interna kommunikation och vill inte att den hanteras ovarsamt, vilket är anledningen till att man bygger många dyra och långa sjökabelsystem.

Jag tror du fastnar i något knepigt här och jo det går att lyssna av en kabel utan att någon märker det. Exakt hur de här kablarna ser ut vet jag inte. Men jag känner mig rimligt säker på att det finns flera olika möjligheter för att lösa det. Men det är inte det jag talar om.

Det jag talar om är att om vi kommer i position att alla kablar kapas och man inte har någon möjlighet att skicka data via kabel så vore det bra om vi hade ett utbyggt satellitsystem som vi styrde över där invånarna har tillgång till ett trådlöst nätverk när diktatorn anfaller i full sula.

Det skulle fungera som fina fisken och den data som man inte vill att någon diktator ska tjuvläsa kan man kryptera i flera lager på meddelandenivå och hela vägen till dataväg etc.
Citera
2024-11-19, 09:04
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Jag tror du fastnar i något knepigt här och jo det går att lyssna av en kabel utan att någon märker det. Exakt hur de här kablarna ser ut vet jag inte. Men jag känner mig rimligt säker på att det finns flera olika möjligheter för att lösa det. Men det är inte det jag talar om.

Det jag talar om är att om vi kommer i position att alla kablar kapas och man inte har någon möjlighet att skicka data via kabel så vore det bra om vi hade ett utbyggt satellitsystem som vi styrde över där invånarna har tillgång till ett trådlöst nätverk när diktatorn anfaller i full sula.

Det skulle fungera som fina fisken och den data som man inte vill att någon diktator ska tjuvläsa kan man kryptera i flera lager på meddelandenivå och hela vägen till dataväg etc.

Du vet inte exakt hur de här kablarna ser ut, men du är helt säker på att det går att avlyssna dom utan att någon märker det?
Jag hoppas att du förstår att du uppenbarligen sitter och killgissar på ett ämne där du inte har mycket erfarenhet och jag jobbar med det här dagligen och har gjort så de senaste 15 åren?

För att du skall "avlyssna" en sådan här fiberkabel så måste du först få tillgång till det som sänds på den - du måste alltså rent fysiskt klippa av kabeln, skarva in dig på den och samtidigt låta trafiken flöda vidare, hur tänker du att det inte skall märkas av de som skickar trafik på den? Du är medveten om att kablarna monitoreras elektroniskt så att ett avbrott på kabeln genererar ett larm?
En andra möjlighet är ju att i kablarnas ändar försöka sortera ut trafiken och avlyssna den - men dessa knutpunkter är liksom lokaliserade i ganska säkra byggnader med larmade dörrar och personal som håller koll så att inte obehöriga är där och fipplar med sånt dom inte har att göra med - normalt är sådana installationer skyddsobjekt eftersom dom är vitala delar av infrastrukturen.

Så snälla, sluta spekulera och fantisera - om det hade varit en faktiskt möjlighet att använda sig av sattelitanslutningar på ett säkert och ekonomiskt försvarbart sätt så hade man gjort det, men nu bygger man sådana här sjökablar av en anledning.
Citera
2024-11-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför skulle det vara Ryssland som gjort detta när det i princip är klarlagt att Nordstream sprängdes av ukrainska intressen? Självklart, och troligtvis, kan detta vara ett dåd utfört av Ivan, men det blir löjligt att skylla allt på dem utan en strimma av bevisning...

Frågan är väl NÄR det skedde... var det direkt efter godkännandet av Amerikanska och Engelska och Franska långdistansmissiler att slå i Ryssland tex? Då kan jag på ett sätt förstå varför i så fall Ryssland kan göra en sådan sak.. vid ett krig kan ju sabotage av undervattenskablar ge en militär fördel genom att försämra motståndarens kommunikation och förmåga att samordna sina styrkor.
Citera
2024-11-19, 11:21
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Frågan är väl NÄR det skedde...

När det gäller Cinia´s förbindelse så har du tiden för när den klipptes här:

https://www.cinia.fi/en/news/a-fault-in-the-cinia-c-lion1-submarine-cable-between-finland-and-germany

Runt 4 på morgonen i måndags.

Det var i söndags som Joe Biden gav Ukraina grönt ljus att börja använda de amerikanska långdistansvapnen, i huvudsak Atacms som är en taktisk ballistisk robot, in i Ryssland.
Senast redigerad av b00b00 2024-11-19 kl. 11:24.
Citera
2024-11-19, 11:25
Medlem
Bara förtydlligande: det finns INTE möjlighet att ersätta tex alla fiberkablar ut från Sverige med satellitförbindelser. bandbredd via satellit är SVINDYR och kommer därför inte använas av gemene man, överhuvudtaget!

Ja, vi skulle alla kunna skaffa varsin starlink (lycka till!)... men inte ens det kommer inte ha samma kapacitet.
Citera
2024-11-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
När det gäller Cinia´s förbindelse så har du tiden för när den klipptes här:

https://www.cinia.fi/en/news/a-fault-in-the-cinia-c-lion1-submarine-cable-between-finland-and-germany

Runt 4 på morgonen i måndags.

Det var i söndags som Joe Biden gav Ukraina grönt ljus att börja använda de amerikanska långdistansvapnen, i huvudsak Atacms som är en taktisk ballistisk robot, in i Ryssland.

ahh känns ju som det kan ha ett sammanhang då.. intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in