2024-11-17, 16:20
Medlem
Luxuss avatar
Min bensinvärmare har slutat funka och vintern står för dörren. Funderar på att bara ställa in en vanlig värmefläkt med förlängningssladd på morgonen å dra igång en kvart före avfärd. Borde väl funka fint?
Citera
2024-11-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Min bensinvärmare har slutat funka och vintern står för dörren. Funderar på att bara ställa in en vanlig värmefläkt med förlängningssladd på morgonen å dra igång en kvart före avfärd. Borde väl funka fint?

Funkar utmärkt. Körde så i ett år när jag hade motorvärmarstolpe, men ingen motorvärmare...
Vevade ner en ruta, drog kabeln, och vevade upp rutan igen. Sen kopplat till en kupévärmare, men det är väl du menade?
Citera
2024-11-17, 16:35
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Funkar utmärkt. Körde så i ett år när jag hade motorvärmarstolpe, men ingen motorvärmare...
Vevade ner en ruta, drog kabeln, och vevade upp rutan igen. Sen kopplat till en kupévärmare, men det är väl du menade?

Jag tänkte ta min 1kw värmefläkt som står i en hylla å sen bara ställa den på en typ skärbräda så den står stabilt i sätet å dra på en stund. Ingen såndär klen å dyr historia
Citera
2024-11-17, 16:48
Medlem
Citat:
Jag tänkte ta min 1kw värmefläkt som står i en hylla å sen bara ställa den på en typ skärbräda så den står stabilt i sätet å dra på en stund. Ingen såndär klen å dyr historia

Lycka till då.
Hoppas den inte ramlar omkull på sätet.
Citera
2024-11-17, 16:50
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nej det är livsfarligt.
Citera
2024-11-17, 16:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Kupévärmare brukar vara väldigt billiga för vad man får. 299:- för en på 1400w på jula; https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbehor/kupevarmare/kupevarmare-027647
Citera
2024-11-17, 17:18
Medlem
ormbitens avatar
Det funkar alldeles utmärkt.
Citera
2024-11-17, 19:02
Medlem
paerras avatar
Fast 15min före avfärd är nog för lite om det är minusgrader och värmen är 1kw.

Jag skulle säga 1h före
Citera
2024-11-17, 19:23
Medlem
Kupevärmare med keramiskt element är bra för den sänker effekten då bilen blivit varm. Numera finns det väldigt bra powerstationer (med litiumbatterier) som klarar 1000w i flera timmar. Då slipper du ha en superlång skarvsladd.
Citera
2024-11-17, 22:24
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har provat att värma bilen med sån där värmare ni beskriver.
Det är varmt i tre minuter, sedan är det kallt igen!
Citera
2024-11-18, 00:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Har du tur blir det riktigt varmt.
En kupevärmare används med fördel om man ska värma en bil, den skapar inga gnistor eller har glödtrådar vilket kan antända bensinångor. Den är också relativt okänslig för placering och riskerar inte att lätt bli överhettad.

Så glöm det där med en värmare avsedda för bruk inomhus, du riskerar att elda upp både din egen och grannarnas bilar...
Citera
2024-11-18, 00:29
Medlem
Waterlilys avatar
En bränsledriven värmare ger ca 4 - 5 kW. Sen beror det på hur mycket av den värmen som värmer kupén. Vissa bilar värmer både motor och kupé medan andra bara värmer kupén då motorn är avstängd. Så då är det bara att räkna hur mycket längre en eldriven värmefläkt behöver vara inkopplad. Ju lägre effekt elfläkten har och ju kallare det är ute desto större risk är att det mesta av värmen försvinner ut genom väggar och fönster och som resultat kan man inte uppnå den temperatur som man vill ha.

Jag minns de gamla Calix-värmarna som saknade termostat och hade fyra effektsteg: 500, 800, 1200 och 2000 W.

Vänligen Näckrosen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in