Citat:
Ursprungligen postat av
Infinity1
Det är något med dvärgen att han ska " mästra" sin partner. Genom att ge sina kvinnor pengar istället för att de jobbar gör så att de på något sätt blir beroende av honom.. En form av ekonomisk misshandel från dvärgens sida, han får full tillgång till att styra och ställa och får makten i ekonomin och kvinnan blir i beroendeställning och försvagad.
Det är äckligt av dvärgen, han är en mästare på att " charma" in sig när det behövs samtidigt som makten han besitter gör att han styr när de tjaffsar ( det går bra nu ser jag när du får ta bussen) . Kvinnorna blir mentalt nedbrutna hos narcissten, Linnea är mitt i det och Julia har fram tills nyligen varit " mästrad" av honom. Julia börjar bli starkare och ser med klarare och klarare ögon vad dvärgen gjort under alla dessa år mot henne.. Allt från nedvärderande ord i syfte att trycka ned till att styra ekonomin och ge kvinnorna veckopeng för att sedan vid uppstånd kunna slänga sig med ord som " utan mig är du inget, du har inga pengar, vart ska du ta vägen? Allt vi äger är mitt.."
Linnea kommer också en dag fatta hur han systematiskt jobbar det äckliga svinet.. Den dagen är hon inte heller värd något hos honom..
Både Jullan och L har vid olika tillfällen uttryckt att Kräftan aktivt har försvårat eller satt hinder för deras möjligheter att få eller behålla ett jobb och att det inte har varit deras eget val, utan något som styrts av Kräftan för att passa hans livsstil.
En googling bort finns det mycket intressant att läsa om våld i nära relationer, men också om
eftervåld, som är minst lika skadligt och påfrestande.
Det här är saxat från Unizons sida
Förövaren använder barnen för att hämnas
Om ni har barn tillsammans kan förövaren prata illa om dig framför barnen, försöka att vända barnen emot dig eller uttrycka att du är en dålig förälder. Hen kan försöka att få vårdnaden om barnen eller hota dig med att hen kommer att göra barnen illa. Barnet/barnen blir påverkade att se den andre föräldern genom den manipulatives filter. Den manipulative är som regel inte villig att samarbeta för barnet/barnens bästa utan de används istället för att komma åt den andra föräldern, inhämta information mm. Barnen blir ofta mycket svårt påverkade av eftervåldet.