2024-11-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
TH har vel også forsøkt å kaste mistanke i "alle retninger".
Sånn sett ganske kompatibelt med trusselbrevforfatterens intensjoner.

En plan om å forvirre, med andre ord.

Det er så mange i denne tråden som fortsatt håper og tror, og som luller seg inn i overtro.

Derfor er det viktig at all overtro tas ved roten, slik at fornuften til sist vinner.

Svartediket prøver å si at Holden og den som skrev trusselbrevet er forkoblet. Det er selvfølgelig så usannsynlig at man - slik jeg ser det - ender opp i kategorien «flat earth».
Citera
2024-11-13, 23:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Det er så mange i denne tråden som fortsatt håper og tror, og som luller seg inn i overtro.

Derfor er det viktig at all overtro tas ved roten, slik at fornuften til sist vinner.

Svartediket prøver å si at Holden og den som skrev trusselbrevet er forkoblet. Det er selvfølgelig så usannsynlig at man - slik jeg ser det - ender opp i kategorien «flat earth».

Jeg håper bare at saken blir løst. Om det er TH, Tassen eller Doktor Kryptnik fra Lalaland som står bak.
Citera
2024-11-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Alt du skriver er feil. Brevet som datteren skrev har blitt omtalt i de fleste aviser, og er også gjengitt i sin helhet i Dagbladet. Jeg aner ikke hvor du har det fra at SK har "tvunget seg på TV2 for å få de til å offentliggjøre brevet".

Barna var komfortable med at TV2 publiserte brevet. Datteren satte fingeren på mange feil, og tabber som ble gjort, og hadde jo helt rett i at politiet hadde fokuset på helt feil sted.

Det finnes mange spor på åstedet som ikke kan knyttes til TH. TH har alibi, og han er nå fullstendig renvasket etter en svært grundig etterforskning, og kan umulig være GM.

Har tatt et kjapt google-søk. Det stemmer at også andre medier har omtalt brevet, men det er kun TV2 som har gjengitt brevet i sin helhet. Det er det min kritikk går ut på. Brevet skulle aldri ha vært offentliggjort.

Jeg finner ikke noen hel gjengivelse av brevet i Dagbladet heller. Link?

At Ståle Kihle fikk brevet offentliggjort i sin helhet er et svik mot klienten, HHB2.

Fordi brevet var skrevet i affekt var også deler av brevet vanskelig å tyde. Det ble uklart hva som var meningsinnholdet.

Som bistandsadvokat hadde Ståle Kihle plikt til å omformulere innholdet i brevet til formelt advokatspråk. Gjøre om brevet til en formell klage. Han har hatt god tid til å gjøre det arbeidet, som faktisk er eller var jobben hans.

Fortell fortell. Vet du om andre spor på åstedet som politiet ikke har sjekket ut som "naturlig forklarlig" fordi de er avsatt av identifiserte personer som har hatt lovlig ærend i S4. Personer som ikke har hatt motiv for å drepe Anne-Elisabeth.

Men, i og med at politiet har vært opptatt av vaskerutinene, kan det tyde på at det i S4 ble funnet mye færre spor enn det man vanligvis finner i en bolig.

Og det som finnes av handlingsrelaterte spor peker fremdeles mot Tom Hagen.

Edit.

Jeg tror at Ståle Kihle har gått fra redaksjon til redaksjon for å finne noen som sa seg villig til å offentliggjøre brevet i sin helhet.

Brevet hører ikke hjemme i det offentlige rom.

Jeg tipper at diverse redaktører har bedt Kihle om å omformulere brevet til en formell klage. Som de etter nye vurderinger eventuelt ville kunne akseptere å offentliggjøre.

Edit2.

Å offentliggjøre brevet strider mot Vær Varsom-plakaten. Norske redaktører er ikke så ivrige på klikk at de bryter VVP og offentliggjør brev fra sårbare mennesker som helt åpenbart er skrevet mens personen var i følelsesmessig ubalanse.
Senast redigerad av kornblomst 2024-11-13 kl. 23:42. Anledning: Edit + Edit2.
Citera
2024-11-14, 00:23
Avslutad
Av ren nyskjerrighet leiter jeg opp brevet.

Hvorvidt noen her mener brevet aldri skulle være offentliggjort, er opp til enhver å bedømme :

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/les-brevet-til-hagens-barn-her/11480054/

https://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-datteras-rop-om-hjelp/72548199
Citera
2024-11-14, 00:27
Medlem
Hvem er han her da?

https://www.norid.no/en/domeneoppslag/hvem-har-domenenavnet/

Edit.

Er vel han her https://no.linkedin.com/in/nils-petter-kirkerud-9371a4a4
Senast redigerad av Formann 2024-11-14 kl. 00:48.
Citera
2024-11-14, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicobar

Hvorvidt noen her mener brevet aldri skulle være offentliggjort, er opp til enhver å bedømme :

Det er meget spesielt og kritikkverdig å offentliggjøre ett halvt år gammelt brev som aldri var blitt sendt til mottakeren. Fordi skribenten åpenbart var i affekt da brevet ble skrevet.

Enda mer spesielt at en såkalt bistandsadvokat går til mediene for å få brevet offentliggjort.

TV2 publiserte brevet 3. juni 2020, Dagbladet 11. juni 2020.

Resten av pressen har holdt seg unna. Noen har nevnt at det finnes et brev. Det er alt.
Citera
2024-11-14, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicobar

Hun hadde rett. Det var all grunn til å være bekymret rundt etterforskningen som bar helt galt av sted. Mange av oss delte hennes bekymring allerede da.
Så mange år som ble kastet bort.
Citera
2024-11-14, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Hun hadde rett. Det var all grunn til å være bekymret rundt etterforskningen som bar helt galt av sted. Mange av oss delte hennes bekymring allerede da.

Pressen gjorde feil ved å ikke offentliggjøre at AE var "kidnappet", det var der det havarerte.
Citera
2024-11-14, 01:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf

Når det i tillegg kommer fram at politiet hadde kriminelle i kikkerten som muligens var i området fra dag 1,sier de, og først nå 5.5 år senere vil innkalle til avhør. Alle spor etter AEH er selvfølgelig kalde.

Ikke en jævlig krimjournalist våger å heve røsta og konfrontere politiet med tabbene vi har vært vitne til
Citera
2024-11-14, 11:30
Avslutad
Citat:
GM, fremmed eller stedbunden, som skal utføre en kriminell handling uten å legge igjen
spor etter seg, har selvsagt iført seg beskyttende plagg og hansker før vedkommende
entret åstedet. I god tid før, vil jeg nesten tro. Problemet er - hvilken fremmed GM ville ta seg
bryet med å vaske? Anyone? Bueller?
Men hypotesen min forutsetter at AEH skulle bli bortført levende. Det var altså aldri planlagt at blodvask ville bli nødvendig. Hypotetisk var derfor GM kun iført hansker som ikke var vanntette, dvs gummiert innside og tekstil på utsiden - Som forøvrig er de eneste hanskene som er hensiktsmessig anvendelig dersom noe "arbeid" krever finmotorikk. Siden vaskebøtten er borte (hvis det stemmer), så hadde GM ikke nødvendig utstyr med seg til åstedet. Alt tyder derfor på at det var planlagt at AEH skulle bli bortført levende. Det ville dessuten medført lavere straffeutmåling, dersom GM ble avslørt ifm bortføringen, fordi kidnappingsofferet var levende.

Som nevnt tidligere:
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ingen kunne være sikker. Uansett GM.

Det samme gjelder eventuell blodvask, ingen kunne være sikker. Eget DNA kunne ha smittet over på gjenstandene når vann ble benyttet. GM hadde mest sannsynlig ikke vanntette hansker, dersom det var meningen at kidnappingsofferet skulle bli bortført levende.
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Her tenker du feil. Det er selvfølgelig den som ikke har naturlig tilhold til boligen og dens gjenstander, som har størst grunn til å vaske biologiske spor i boligen. Dersom et fall i trappen, enten på ene eller andre måten skjedde, uten at det var en del av planen, så er det avgjørende for gjerningspersonen å fjerne sine spor. Det kan bety at både AEH og gjerningspersonen falt.
Det kan også bety at gjerningspersonen vasket AEHs blod nederst i trappen, slik at ingen skulle mistenke at AEH allerede var død eller hardt skadet. Krypto-opplegget var en langvarig prosess og det var viktig at familien trodde at AEH ble trygt ivaretatt imens, slik at TH satte igang innkjøp av monero osv.

Gjerningspersonen måtte da bruke vann og vaskebøtte til arbeidet. Og dersom GM allerede hadde plantet biologiske spor i boligen, visste hen nok at dna kan løses opp i vann og overføres til andre gjenstander.

Vi vet altså ikke om vaskebøtta forsvant, men de grundige undersøkelsene av toalettdelene og undersøkelsene av vannet kan tyde på det. Politiet tenker antagligvis som meg, at gjerningspersonen neppe forsvant ut døra med vaskebøtta full av vann. Gjerningspersonen har nok følt seg tvunget til å vaske toalettet også, dersom GM ikke tenker at vann vasker doskåla, slik Formann trodde om badegulvet. Liksom, vent litt, jeg skal bare vaske badegulvet, og så tømmer jeg en pøs vann på gulvet, så renner det vel i sluken. Jeg hadde vært mildt sagt slukøret, men det er en annen sak.

Kanskje sto vaskebøtta i garasjen full av glasskår med TEHs DNA på?
Citat:
Ser ingen logikk i denne påstanden. Fremmed GM = profittmotiv. Sjansen for å innkassere
løsepenger minker ved mistanke mot TH. I tillegg øker GM risiko for å legge igjen spor etter seg
selv ved å bruke ekstra tid på åstedet, ikke minst ved å bevege seg og berøre overflater.
Det er stor forskjell på et slikt handskebehov som det du beskriver kontra handskebehov ved blodvask.
Man bruker ikke samme handsker til blodvask som til å berøre overflater (finmotorikk). Dersom planen var å bortføre en eldre kvinne hvor motivet var økonomisk vinning, så er det lite sannsynlig at planen var å drepe henne i hjemmet. Det tyder i tilfellet på en kidnappning som gikk galt, selv om planen eventuelt var å drepe offeret et annet sted kort tid etterpå.
Senast redigerad av Havhest 2024-11-14 kl. 12:29.
Citera
2024-11-14, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
At du ikke bryr deg om belastningen som TEH kan ha som følge av at nevnte info har blitt lekket, får stå for din regning.
Her er det nok noe du ikke forstår. Det du insinuerer er ikke forenlig med mitt syn på saken.
Citera
2024-11-14, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Nettopp, det tyder på at det ikke har vært fremmede GM i huset
Nei, det er ingenting som tyder på at det ikke har vært fremmede i huset. Saken tyder i aller høyeste grad på at det har vært fremmede i huset. En eldre kvinne er bortført og politiet har funnet slepespor på åstedet/i boligen. Kvinnen var alene hjemme mens ektefellen var på jobb. Det er funnet et trusselbrev på åstedet med krav om 9 millioner euro i løsepenger, utbetalt i kryptovalutaen monero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in