2024-11-10, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
Putin kanske också är ett offer. Istället för att ta hela Ukraina på två veckor så misslyckades han katastrofalt med sin specialoperation. Tänk hur det sett idag om han lyckats. Och hela Ukraina offer.
(Sedan heter det ukrainare)

Det blir nog framöver en spännande alternativhistoria hur det hade gått om Putin lyckats med sin attack mot Ukraina på 3 dagar eller 2 veckor. Vad hade hänt därefter isåfall?

Tror det är svårt iallafall tänka sig att ett lugn uppstår.
Citera
2024-11-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det blir nog framöver en spännande alternativhistoria hur det hade gått om Putin lyckats med sin attack mot Ukraina på 3 dagar eller 2 veckor. Vad hade hänt därefter isåfall?

Tror det är svårt iallafall tänka sig att ett lugn uppstår.

Hade Ryssland ockuperat hela Ukraina skulle de ha problem för all tid framöver med gerilla krigföring.
Citera
2024-11-10, 09:50
Medlem
Trumps förslag att köpa Grönland 2019 tolkades som en del av en bredare strategi för att säkra USA:s inflytande i Arktis, vilket skulle ge långsiktiga strategiska och ekonomiska fördelar. Om han skulle föreslå att ge delar av Ukraina och Krim till Ryssland, skulle det troligen baseras på en idé om att snabbt nå en fredsuppgörelse eller minska spänningarna med Ryssland.
Citera
2024-11-10, 09:52
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Fred gynnar väl alla? Utom amerikanska krigsindustrin, som tjänar stora pengar på kriget i Ukraina. Gissa varför det är så svårt att få till några fredsförhandlingar?
Problemet är att Ryssland ser sig som ett imperium, och att Putin inte vet var han ska dra gränsen.
I hans världsbild är det inte acceptabelt att han inte kontrollerar före detta Sovjetrepubliker.
Citera
2024-11-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vilken fin "inställning" du har. I viss mån tycker jag det du föreslår är en rimlig hållning förutsatt att den alltid tillämpas. Nu är det dock inte så och då blir det ju ett stort hyckleri.

Jag är mer intresserad av att följa hur konflikten verkligen utvecklas. Det ska bli intressant att se vad Trumps valvinst kommer att ha för effekt på denna konflikt, liksom konflikter på andra håll där USA har ett finger med.

Så om jag vill ha en trädgård utan ogräs är det ”hyckleri” om det skulle råka finnas lite ogräs kvar i ett hörn? Så resonerar inte jag (och de flesta andra). Man strävar efter det mål man har och ger inte upp bara för att resultatet (ännu) inte är perfekt.

Tror inte Putin ska hoppas på Trump alltför mycket. Särskilt inte efter att rysk statskontrollerad TV häromdagen för ryska folket visade upp gamla nakenfoton av Donalds fru….
Citera
2024-11-10, 09:55
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bryan Lanza
@bclanza
Senior Advisor Trump 24, Deputy Communications Director Trump 16, Partner, Mercury
Washington, DCmercuryllc.com/experts/bryan-…
https://x.com/bclanza

Jag antar att det är detta du saknar.

Citat:
När Trump är tillbaka i Vita huset kommer han att fokusera på fred i Ukraina – inte att ukrainarna ska ta tillbaka mark. Det menar hans exrådgivare Bryan Lanza som varnar:

– Om det är er prioritet att få tillbaka Krim får ni klara er på egen hand, säger han till BBC.

Men Trumplägret distanserar sig från uttalandet.

Bryan uttalar sig i saker han inte har stöd för eller har med att göra.
Citera
2024-11-10, 10:06
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Vilken fin "inställning" du har. I viss mån tycker jag det du föreslår är en rimlig hållning förutsatt att den alltid tillämpas. Nu är det dock inte så och då blir det ju ett stort hyckleri.

Jag är mer intresserad av att följa hur konflikten verkligen utvecklas. Det ska bli intressant att se vad Trumps valvinst kommer att ha för effekt på denna konflikt, liksom konflikter på andra håll där USA har ett finger med.

Jag anar att Arnstad är missnöjd över vår inställning till Ryssland.
Hur så? Kan man anta att du stödjer Putin och Ryssland?

Du vill gärna peka finger, åt väst. Nu handlar tråden om Rysslands invasion av Ukraina.
Vill du kasta skit på Nato/USA, finns det trådar för det.
Oavsett din dolda whataboutism, så har varken Ukraina eller Zelensky gjort sig förtjänta av påhopp från Ryssland.
Citera
2024-11-10, 10:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Så om jag vill ha en trädgård utan ogräs är det ”hyckleri” om det skulle råka finnas lite ogräs kvar i ett hörn? Så resonerar inte jag (och de flesta andra). Man strävar efter det mål man har och ger inte upp bara för att resultatet (ännu) inte är perfekt.

Tror inte Putin ska hoppas på Trump alltför mycket. Särskilt inte efter att rysk statskontrollerad TV häromdagen för ryska folket visade upp gamla nakenfoton av Donalds fru….

Nu är det inte perfektionism jag syftar på, utan att liknande konflikter hanteras på liknande sätt som utgångspunkt. Vi har då: Ukraina-Ryssland, Israel-Palestina, Kina-Taiwan. Och det är väldigt svårt att se hur omvärlden, FN, USA, Nato behandlar konflikterna utifrån en gemensam grundprincip.
Citera
2024-11-10, 10:17
Medlem
Citat:
Nu är det inte perfektionism jag syftar på, utan att liknande konflikter hanteras på liknande sätt som utgångspunkt. Vi har då: Ukraina-Ryssland, Israel-Palestina, Kina-Taiwan. Och det är väldigt svårt att se hur omvärlden, FN, USA, Nato behandlar konflikterna utifrån en gemensam grundprincip.

Nej? Helt olika grund för nämnda konflikter. Ej rimligt med ”likabehandling”. Ryssland har illegalt anfallit ett land vars gränser de tidigare erkänt. Är fråga om ren imperialism att attackera Ukraina.
Citera
2024-11-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Det är inga riktiga sanktioner, andra handelsvägar öppnas och väst köper Ryska varor genom andra länder...Det är bara vi enkla människorna som får betala dyrare för varor och tjänster tack vare detta..Dvs vi förlorar mer på sanktionerna än Ryssen.

Vi förlorar mer än ryssen alltså ? Haha 😅 vad rolig du är. Ryssens Gazprom gick med en 40biljoner förlust , oljan går med förlust det med . 2 av deras vanliga stora inkomst kassor går på knäna tackvare sanktioner .
Citera
2024-11-10, 10:28
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Du tror att 140 miljoner ryssar lever i slaveri? Varför flyr de inte? Ryssar får resa som de vill.
Inse att Ryssland är ett land som alla andra, miljoner ryssar går till jobbet varje dag precis som vi och äter middag med familjen precis som vi. Vanlig människor helt enkelt. Det vore inte sämre för folket i östra Ukraina att leva i Ryssland än i det korrumperade Ukraina.
Klart att ryssar går till jobbet och äter middag med familjen. Sedan förstår jag inte vad du menar med att du anser att ukrainare ska leva i Ryssland. Antar att du inte har någon erfarenhet av skillnaden.
Man accepterar mer än vad du tror, man vet vad man har. Men många utbildade har lämnat Ryssland, de som har råd. Nu är ju det vanliga fattigare folket underkuvade och styrs av propaganda och förstår inte hur världen och frihet ser ut. De som vet kan råka ut för någon olycka eller straff. Sen har vi alkoholism, kvinnomisshandel, aga, våld och inavel på det. Och en gammalmodig syn och mentalitet. Du kan ju fundera på varför ryska elitens barn väljer väst/USA.
Citera
2024-11-10, 10:30
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Hade Ryssland ockuperat hela Ukraina skulle de ha problem för all tid framöver med gerilla krigföring.
Ja hela det här kriget var dödsdömt och förlorat dag 1 för ryssen. Även om de lyckats med sin 3 dagarsoperation hade de aldrig kunat hålla landet med mindre än miljontals soldater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in