2024-11-09, 14:49
Medlem
Jag jobbar hemifrån 2-3 dagar i veckan för mitt företag kräver att vi är på kontoret minst 2 dagar i veckan..

Japp anledningen till att man vill jobba hemifrån är just pga att man typ arbetar 1-2 timmar effektiv tid ! Resten är som folk skrivit Netflix och chili

Tror det är extremt vanligt men företagen har börjat få upp ögonen för vad som sker så snart blir det väl 5dagar i veckan på kontoret igen
Citera
2024-11-09, 14:51
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Amen på detta! Du berättade just varför det är mest effektiva när folk arbetar tillsammans
- "frågor"
- "spontana möten"

Nu är det ju inte alltid sådant är av ondo. Men det är oftast sådant som kan vänta tills man har "inne-dagar".

Så jag ser hellre att jag har 2 "förstörda" dagar (massa möten osv), än att varje dag bli avbruten när man är inne i något.
Citera
2024-11-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Läs själv. Jag skiter i vad andra skrivit, detta är min reflektion.

Jag har såklart läst vad jag själv har skrivit och svarat på
Men okej visst vi kan ta om, det är just för att andra ska kunna ställa frågor till dig och störa dig som du ska vara på kontoret.
Citera
2024-11-09, 14:53
Medlem
Tranquility Bass avatar
Åh ännu en tråd där folk klagar på de som har möjlighet att arbeta hemifrån. De allra flesta "kontorsjobb" innehåller arbetsuppgifter som går utmärkt att utföra hemifrån, hur stor del varierar givetvis.
Citera
2024-11-09, 14:55
Medlem
De flesta arbetsplatser har som policy att man är allra minst 2-3 dagar i veckan på kontoret och nu och då har man gemensamma dagar när alla samlas. Distansarbete underlättar mycket, speciellt såna dagar man har mycket program på kvällen eller typ före helger, vilket är en bra balansgång. Att sen vilja minimera distansarbete för att "idéer inte föds och maskineriet inte smörjas" är bara sånt som typiska arbetsdyrkare som älskar sina herrar säger.
Senast redigerad av Delex 2024-11-09 kl. 14:58.
Citera
2024-11-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
De allra flesta arbetsplatser har som policy att man är allra minst 2-3 dagar i veckan på kontoret och nu och då har man gemensamma dagar när alla samlas. Distansarbete underlättar mycket, speciellt såna dagar man har mycket program på kvällen eller typ före helger, vilket är en bra balansgång. Att sen vilja minimera distansarbete för att "idéer inte föds och maskineriet inte smörjas" är bara sånt som typiska arbetsdyrkare som älskar sina herrar säger.

Jo men anledningen till att vi vill jobba hemifrån är ju att vi kan slappa ostört

Men den sanningen kanske inte får läcka
Citera
2024-11-09, 15:00
Medlem
buckeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jo företagare jobbar inte hemifrån heller, dom jobbar där dom råkar befinna sig när uppgiften kommer in och måste lösas. Oavsett om det är när de sitter på sitt kontor, hemma i soffan, i bilen, i någon lekpark med ungarna eller i sängen när de ska sovas. Företagare jobbar inte hemifrån för att de får utan för att de måste. Någon slapp hemmajobbare på försäkringskassan får gärna byta med mig om de vill.

Exakt. Man löser uppgiften där man befinner sig när den kommer in. Att jobba utanför kontoret är inte ett privilegium.
Senast redigerad av buckeye 2024-11-09 kl. 15:02.
Citera
2024-11-09, 15:03
Medlem
Det är inget konstigt med att vara arbetsskygg och inte trivas med sitt jobb (det är det frågan egentligen handlar om )

Självklart får jag mer gjort på kontoret eftersom jag inte kan städa gå ut med hunden ladda tvättmaskinen ta sovmorgon äta frukost på arbetstid etc

Hemmajobbare inser det inte än men arbetsgivare vet vad ni håller på med och det är kanske inte så kul referens att ha med sig att "Hen jobbade hemma ganska mycket"
Citera
2024-11-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Nu är det ju inte alltid sådant är av ondo. Men det är oftast sådant som kan vänta tills man har "inne-dagar".

Så jag ser hellre att jag har 2 "förstörda" dagar (massa möten osv), än att varje dag bli avbruten när man är inne i något.

Om du har ett sånt starkt behov av att vara "inne i något" så kanske du jobbar över din förmåga? Du kanske ska söka ett enklare jobb?
Citera
2024-11-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jo men anledningen till att vi vill jobba hemifrån är ju att vi kan slappa ostört

Ja och det är alltid lika roligt när ressentimentsmänniskorna stör sig över distansarbete och börjar med sitt gnäll över effektivitet. Sanningen är dock att människorna alltid "slappat" på sina arbetsplatser och klassisk kontorsmiljö är heller inget undantag, vilket de själv också gjort sig skyldiga till under sitt arbetsliv.
Citera
2024-11-09, 15:06
Medlem
Pershagen76s avatar
Mitt jobb görs med fördel hemifrån, jag sitter i teams möten 4-7 timmar per dag med folk från hela världen, resterande tid spenderar jag med excel, powerpoint eller andra system.

Min nuvarande kund vill att alla är på kontoret tre dagar i veckan så då är jag det, under den tiden sitter jag mest instängd i ett kontorsrum själv i teamsmöten, väldigt onödig tid att sitta på kontoret. Mina två tidigare kunder tillät 100% hemarbete för de roller jag hade hos dem, med lite resor inom europa.
Citera
2024-11-09, 15:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Hade inte den "sanningen" redan läckt om det var så? Typ att produktiviteten gått ner drastiskt sedan folk började jobba hemma? Var är de mätningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in