Citat:
Ursprungligen postat av
Noclue90
Fast diskussionen gällde huruvida man blev frisläppt men fortfarande har misstankarna kvar och en pågående utredning.
Ja, och sen drog 111-111 det "over the hill" och påstod att mordmisstänkta kan på frifot om de inte kan störa utredningen -- och då påtalad jag att det är fel. Mordmisstänka går inte på frifot så länge det föreligger "sannolika skäl"
Citat:
Exemplen som 111-111 kom med i inlägget jag citerade var uppenbart enbart som exempel att till och med om man har grövre misstankar mot sig så kan man bli frisläppt under fortsatt utredning.
Men så kommer ni och ska tjafsa emot på detaljnivå.
Han har fel där med -- är det grövre brott så är de häktade om det finns "sannolika skäl". Gäller de mindre grova brott kan de gå på frifot.
Citat:
Det vet vi väl alla här att just mordmisstänkt inte ens berör Chrippa utan enbart var ett exempel, och även om det kanske eventuellt har vissa fel, så kan man ju försöka förstå poängen ändå och inte snöa in på irrelevanta detaljer för denna tråd och få den att sväva ut än mer än den redan gjort vid sina tillfällen.
Det var ett dåligt exempel - och det tycker jag det är värt att påtala.
Att Chrippa går på frifot betyder endera att de inte har bevisning som räcker till häktning eller att brottet han kan komma att åtalas för är mindre grovt och inte förväntas ge något längre fängelsestraff (mer än 18 månader) .. alternativt att de har inget på honom ..