2024-03-03, 15:49
Medlem
Hej,
Har en Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI SCR BlueMotion 4Motion DSG Sekventiell, 240hk, 2016.

Har inte hittat så mycket information på internet om kamremsbyte.

Det jag hittat är att det är ett kamremsbyte vid 12 tusen mil eller 5 år, beroende på vad som sker först. Stämmer det?

Är det in direkt och byta eller ska jag avvakta? Samt vad kan jag förvänta mig för pris?

All hjälp uppskattas.
Citera
2024-03-03, 15:59
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Japp intervallet stämmer. Lika bra att byta i tid, troligtvis kommer inget hända om du råkar köra mez remmen lite för länge - men det är ju alltid najs att ha en välservad bil.

VW på orten där jag bor tar 16 papp.
Lokala mekanikern tar drygt hälften.

Fin bil för övrigt!
Citera
2024-03-03, 16:31
Medlem
448s avatar
Vissa bilar har kortare intervall i effektstarka bilar , dom utgår ifrån att dom körs stökigare med mer ryck i remmen.

Vet inte hur det är det med dina intervaller men kör du lungt kan du köra dom lägre imtervallerna - kanske dubbelt.

Kolla motorsyskon , ska vara samma motorfamilj/årtal
Citera
2024-03-03, 16:31
Medlem
Tack för snabbt svar.
Blev lite orolig när jag såg det eftersom den blir 8 år i år. Mätaren står på 111500km
Citera
2024-03-03, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2015Novis
Hej,
Har en Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI SCR BlueMotion 4Motion DSG Sekventiell, 240hk, 2016.

Har inte hittat så mycket information på internet om kamremsbyte.

Det jag hittat är att det är ett kamremsbyte vid 12 tusen mil eller 5 år, beroende på vad som sker först. Stämmer det?

Är det in direkt och byta eller ska jag avvakta? Samt vad kan jag förvänta mig för pris?

All hjälp uppskattas.

Priset lär ligga runt 8-10000 riksdaler för byte av kamrem/vattenpump..hursom haver billigare än att chansa och köra längre än milintervallen,eller tidsintervallen..byt på en gång..lycka till
Citera
2024-11-06, 19:20
Medlem
Kolla med GREENS AUTO bilverkstad, de har autodata licens och lämnar ut såna info kostnadsfritt. Du får tacka mig sen😉
Citera
2024-11-06, 20:06
Medlem
Knivur-273s avatar
Utan att vilja nedlåta, så bytte jag kamrem på min och hustruns bil själv, med litet skitiga händer, verktyg och en instruktionsbok. De gick så bra i många år efteråt utan gnäll eller knot. De såldes vidare utan haveri i motorn.

Det kan vara viktigt att "tajma" kuggremmen, vevaxeln och kamaxlarna så att ej ventilerna krockar med kolvarna i rotationen, haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-11-06 kl. 20:26.
Citera
2024-11-06, 21:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Utan att vilja nedlåta, så bytte jag kamrem på min och hustruns bil själv.

Det kan vara viktigt att "tajma" kuggremmen, vevaxeln och kamaxlarna så att ej ventilerna krockar med kolvarna i rotationen, haha.

På vissa bilar är det enkelt och på andra bilar kan det vara lite svårare.
På vissa bilar kan det vara helt omöjligt utan diverse låsverktyg till vevaxel eller kamaxlar!

Man ska nog inte ta för givet att vem som helst kan göra det själv. Men verkstadshandbok kan ju så klart hjälpa till.

Citat:
Ursprungligen postat av Stalin1
Kolla med GREENS AUTO bilverkstad, de har autodata licens och lämnar ut såna info kostnadsfritt. Du får tacka mig sen😉

Autodata eller liknande har ju typ 80 procent av alla verkstäder, stora som små, och ringer man och frågar om pris så får man ju högst sannolikt också reda på bytesintervallen.

Men om 237 personer från Kiruna i norr till Ystad i söder nu ringer till Greens Auto Bilverkstad för att fråga om uppgifter ur Autodata.... Så lär även den bästa bilmeken få ett nervöst sammanbrott över dom telefonsamtalen.
Citera
2024-11-07, 01:44
Medlem
PeterNosters avatar
Arbetskostnaden för kamremsbyte till min bil 2700:-

Men det är ju en fransk bil så...
Citera
2024-11-07, 16:26
Medlem
Knivur-273s avatar
En sak man bör vara uppmärksam på, det är remspänningen. Man måste justera spännrullen korrekt. Om den är för hård eller för lös, så kan det bli katastrof i cylinderlocket. Jag föredrar kamkedja som på äldre BMW. Den håller bra. Jag gillar ej SAABs konstruktion alls ,där kedjespänningen på deras sätt kontrolleras av oljetrycket i motorn, men icke en spiralfjäder, för det är redan från början bestämt att leda till haveri förr eller senare.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-11-07 kl. 16:39.
Citera
2024-11-07, 16:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
En sak man bör vara uppmärksam på, det är remspänningen. Man måste justera spännrullen korrekt. Om den är för hård eller för lös, så kan det bli katastrof i cylinderlocket. Jag föredrar kamkedja som på äldre BMW. Den håller bra.

Eh, remspänningen är väl inget man justerar själv. Den är ju fjäderbelastad.
"Katastrof i cylinderlocket"?

Har du själv bytt kamrem?
Citera
2024-11-07, 16:51
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Eh, remspänningen är väl inget man justerar själv. Den är ju fjäderbelastad.
"Katastrof i cylinderlocket"?

Har du själv bytt kamrem?
Man måste låta spännrullen vila på kamremmen efter att man dragit runt motorn i rätt riktning, innan man drar fast låsskruven, och först nu får fjädern och spännrullen det rätta trycket på remmen.

Fler frågor ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in