2016-10-18, 18:59
Medlem
Hej, hoppas ni kan hjälpa mig med en grej.

Jag har sen en tid tillbaka haft ett intresse för hur svenska tidningar såg ut och skrevs under 1900-talets första hälft, framförallt under andra världskriget och tiden just innan. Har hamnat i en mycket utdragen debatt/tjafs med en klasskamrat om hur olika tidningar skrev om kriget och vardagen nyligen också, så det bygger på "jag måste kolla upp detta"-känslan jag haft ett tag.

Jag letar därför efter svenska tidningar - främst typ DN, SvD och Aftonbladet (möjligen expressen också men de grundades ju först 1944 så är tveksam) - under perioden 1933-1948 typ. Det är ju en jävla massa tidningar men jag har också en jävla massa fritid.

Har googlat runt men blir inte riktigt klok på vilka arkiv man borde höra av sig till och hur det fungerar med möjlighet att läsa eller beställa mikrofilmskopior till mina bibliotek (Bor i Malmö men pluggar i Lund, har också familj i Stockholm så kan åka dit ifall det är typ riksarkivet som gäller) eller om man över huvud taget ens har kopior av 75 år gamla dagstidningar och isåfall låter vem som helst läsa dem.

Har förstått att LUB och RA ska ha kopior på iallafall de tidningar som publiceras idag, men tror ni de har AVK-eran av tidningar också?
Hur kontaktar man bäst tidningsarkiven?

Hemskt tacksam för svar!
Citera
2016-10-18, 19:05
Medlem
Ring eller besök universitetsbiblioteket i Lund. De hjälper dig, också små lokala bibliotek hjälper till.
Citera
2016-10-18, 19:07
Medlem
kraftfoders avatar
Så kallade "pliktexemplar" har sedan några hundra år lämnats in till KB (Kungliga biblioteket).
Där bör du hitta det du söker. Även random UB bör kunna hjälpa till, men det är inte helt hundra.
I värsta fall får du göra ett personligt besök på KB för att läsa dina gamla tidningar. KB ligger i Stockholm. Länk till KB: http://www.kb.se/
Citera
2016-10-18, 19:30
Medlem
Tack hörni! Går förbi LUB imorgon och kollar om de kan hjälpa.
Citera
2016-10-19, 13:02
Medlem
hazzos avatar
http://www.kb.se/plikt/dagstidningar/

Även Lunds universitetsbibliotek ska ha pliktexemplar.
Citera
2024-11-07, 06:15
Bannlyst
På Kungliga Biblioteket i Stockholm satt jag en gång och läste bland annat Expressen från 1980. Annars läser jag Dagens Nyheters arkiv. DN är som bekant idag en av de mest provocerande tidningar som finns. Jag verkligen hatar den och avskyr Peter Wolodarski och ägarfamiljen och alltihop. Tidningen verkligen stinker gift och är inte minst erbarmerligt tråkig. Ändock är det kul att läsa 30 år gamla exemplar men går man 90-100 år tillbaka i tiden är det som att besöka en annan värld, en vackrare värld med ett fint typsnitt. Det förlorade och vackra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in