2024-11-03, 10:32
Avslutad
Jag sitter och bygger ihop mitt kroppsbyggarkostschema för tillfället. Istället för att hålla på med sojalecitin-proteinpulver och dyl tänkte jag att tonfisk kanske vore en ersättare också så man får i sig mer fisk enkelt att öppna en konserv bara sparar tid också dom går ner så enkelt och bra med protein riktig mat. Men läser nu med min ytliga kunskap att det rekommenderar att man enbart äter det 1 gång per vecka asså vanlig då det varnas om kvicksilver men hur är det med den på burk? Det är Garants tonfisk i vatten jag tänker mig.

Fan vad svårt det är att studera mat om man tänker längre än protein och kalorier.
Senast redigerad av Congelado 2024-11-03 kl. 10:34.
Citera
2024-11-03, 10:50
Avslutad
Det där med kvicksilver i tonfisk är propaganda, liksom max 350g rött kött/veckan.

Det är större chans att du blir Freddie Mercury än blir skadad av att äta tonfisk.
Citera
2024-11-03, 10:50
Medlem
3 burkar i veckan för att undgå att komma över gränsen för metyl kvicksilver
Citera
2024-11-03, 10:51
Medlem
Masingas avatar
Variera med sardiner i olja och makrill i tomatsås.
Citera
2024-11-03, 11:10
Medlem
Eponumoss avatar
Rekommendationerna gäller främst för köttet från äldre och större tonfiskar i tonfiskbiffar, inte de mindre bitar som används till konserver som görs på mindre och yngre fisk.

Bioackumulationen är det man varnar för.

Rovfisken innehåller högre halter av kvicksilver ju större och desto äldre den är, eftersom de ätit fler djur under sin livstid.

Men det beror också på vilken art det är.

Gulfenad tonfisk/gulfening (Thunnus albacares) innehåller en sjättedel så höga halter jämfört med vad Långfenad tonfisk/vit tonfisk/albacor/albacora (Thunnus alalunga) innehåller.

Vad är det för art som din Garant innehåller?
Citera
2024-11-03, 11:13
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag sitter och bygger ihop mitt kroppsbyggarkostschema för tillfället. Istället för att hålla på med sojalecitin-proteinpulver och dyl tänkte jag att tonfisk kanske vore en ersättare också så man får i sig mer fisk enkelt att öppna en konserv bara sparar tid också dom går ner så enkelt och bra med protein riktig mat. Men läser nu med min ytliga kunskap att det rekommenderar att man enbart äter det 1 gång per vecka asså vanlig då det varnas om kvicksilver men hur är det med den på burk? Det är Garants tonfisk i vatten jag tänker mig.

Fan vad svårt det är att studera mat om man tänker längre än protein och kalorier.

Citat:
Riskbedömning
Det generella gränsvärdet för kvicksilver i fisk är 0,5 mg/kg men för ett antal namngivna fiskarter, bland annat gädda, abborre, hälleflundra, marulk och tonfisk är det 1 mg/kg. National Research Council (NRC) i USA kom fram till ett högsta tolerabelt intag på 0,1 μg/kg kroppsvikt och dag för att skydda foster. Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA gjorde en något annorlunda bedömning och kom fram till ett tolerabelt dagligt intag på 0,19 μg/kg kroppsvikt.
https://ki.se/imm/miljomedicinsk-riskbedomning/riskwebben/kvicksilver

Orkar inte leta upp Garants specifika värden, men de ligger nog också runt 0,05 mg/kg.
https://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik160204.pdf

Om vi säger att man väger 100 kg, då ligger tolerabelt intag på 19 µg. 0,05 mg/kg är i värsta fall 55 µg/kg, så delar vi intagets vikt på vikten kvicksilver per vikten fisk får vi 19 µg / 55 µg/kg = 0,34 kg.

Hur mycket måste man väga för att kunna äta en burk med 170 g inom tolerabelt intag?
0,17 kg * 55 µg/kg / 0,19 µg/kg = 49 kg.
Det är nog meningen att man inte ska äta mer än en burk om dagen.
Citera
2024-11-03, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Rekommendationerna gäller främst för köttet från äldre och större tonfiskar i tonfiskbiffar, inte de mindre bitar som används till konserver som görs på mindre och yngre fisk.

Bioackumulationen är det man varnar för.

Rovfisken innehåller högre halter av kvicksilver ju större och desto äldre den är, eftersom de ätit fler djur under sin livstid.

Men det beror också på vilken art det är.

Gulfenad tonfisk/gulfening (Thunnus albacares) innehåller en sjättedel så höga halter jämfört med vad Långfenad tonfisk/vit tonfisk/albacor/albacora (Thunnus alalunga) innehåller.

Vad är det för art som din Garant innehåller?
Står här ursprung
Tonfisken är fiskad med selektiv ringnot i Stilla Havet (FAO 71, 77, 81) eller Indiska Oceanen (FAO 51, 57).

Tonfisk av arten Skipjack (Katsuwonus pelamis).
Senast redigerad av Congelado 2024-11-03 kl. 11:20.
Citera
2024-11-03, 11:27
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Står här ursprung
Tonfisken är fiskad med selektiv ringnot i Stilla Havet (FAO 71, 77, 81) eller Indiska Oceanen (FAO 51, 57).

Tonfisk av arten Skipjack (Katsuwonus pelamis).
Skipjack innehåller ungefär en tredjedel av halterna jämfört med vad en albacore-tonfisk gör.

Så länge du inte är gravid kan du mumsa på.
Citera
2024-11-03, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Skipjack innehåller ungefär en tredjedel av halterna jämfört med vad en albacore-tonfisk gör.

Så länge du inte är gravid kan du mumsa på.
Var den är fångad verkar också vara en fråga som jag inte får klarhet i kan du sånt?
Citera
2024-11-03, 12:22
Medlem
kalkryggars avatar
Garants tonfisk vet jag inte varför du plågar dig med. Det ska vara Abbas tonfisk i vatten givetvis. Jag skulle föreslå en kost som är varierad så 2 burkar i veckan är lagom. Men det var inte frågan. Hur mycket kan man äta. Om du äter tonfisk som inte har tungmetaller eller annat skräp så kan du äta varje dag. Du får helt enkelt ta reda på vad de olika produkterna innehåller och läsa på.
Citera
2024-11-03, 15:00
Medlem
Europes avatar
Är inte de flesta proteinpulver gjorda på vassle? Det är åtminstone pulvret jag använder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vassle

Jag har alltid ett lager med tonfiskburkar för att ätas som extra måltid, men äter i första hand tillagade rätter och rätt mycket mejerivaror (kvarg, yoghurt, mjölk, filmjölk, ägg, ost med mera). Till exempel har jag i perioder ätit rätt mycket räkor med ägg, vilket är en proteinbomb till extra måltid och som slinker ned lätt. Sedan får jag en hel del protein från min vanliga mat, som inte sällan innehåller fläsk, kyckling, bläckfisk, musslor, quorn och olika baljväxter, förutom emellanåt även fisk, övriga skaldjur, övrig fågel, vilt, ost och övriga mjölkprodukter, sojaprodukter, övrigt rött kött och annat proteinrikt.

Jag ser till att i första hand få protein från varmrätter och minst ett kilo mejerivaror om dagen, samt proteinpulver direkt efter träning, för att sedan ha tonfiskburkar, kokta ägg, räkor m.m. som extra mat på kvällen om jag blir hungrig (då det annars är lätt att dra i sig något mindre nyttigt, som mackor). På det sättet äter jag inte för ofta havsprodukter med tungmetaller.
Senast redigerad av Europe 2024-11-03 kl. 15:03.
Citera
2024-11-03, 15:02
Avstängd
Men om vi talar färsk tonfisk dåå - tonfiskbiff som är väldigt gott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem