2024-10-31, 19:52
Medlem
Gustav-Fs avatar
VG skriver om hvem som ble varslet av offentlige etater før pågripelsen av Høiby:

https://www.vg.no/nyheter/i/8qOyOE/statsministeres-kontor-avviser-at-de-varslet-mette-marit-om-paagripelse

I artikkelen heter det: Avviser at Statsministerens kontor varslet Mette-Marit om pågripelse
Ifølge uttalelser fra Statsministerens kontor og Justisdepartementet i kveld var det ingen derfra som varslet hoffet eller kronprinsessen om at Marius Borg Høiby skulle pågripes 4. august.

Torsdag kveld skrev VG at både Politidirektoratet, Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Barne- og familiedepartementet, Justisdepartementet og Statsministerens kontor (SMK) ble varslet om pågripelsen av Borg Høiby søndag 4. august.

Men foreløpig er det ikke klart hvordan kronprinsesse Mette-Marit skal ha fått vite om politiets planer om å pågripe sønnen allerede før de ble igangsatt.

VG har spurt hvorfor Barne- og familiedepartementet ble orientert om at det kom en pågripelse.

– Barne- og familiedepartementet ble også orientert fordi barne- og familieministeren skulle gjøre et intervju om ungdomskriminalitet samme kveld (søndag), og vi ønsket å orientere om at saken er under etterforskning og må henvises til politiet dersom det skulle komme spørsmål, skriver Larstad.

Bra at også VG graver skikkelig i denne dynga her! Svaret på hvorfor Barne- og familiedepartementet ble orientert er jo bare vas, hvis statsråden skulle snakke om ungdomskriminalitet i et intervju - hvorfor ble vedkommende forberedt på spørsmål om en 27 år gammel mann, som banker sine kjærester, kommer med trusler, driver skadeverk og framstår svært ruset?

Er det standard prosedyre at alle mulige instanser varsles hvis Hans Olsen (altså en "vanlig nordmann") skal pågripes?
Citera
2024-10-31, 20:12
Medlem
Vossevangens avatar
Saksopplysning:

Den kongelige eskorte / livvakttjenesten = del av PST.
Citera
2024-10-31, 21:22
Avslutad
Da har Håkon Magnus kommet med en uttalelse i forbindelse med sitt besøk i Operaen i kveld. Ikke ett ord om ofrene selvsagt.

- Jeg skjønner det er mange spørsmål rundt dette. Det er selvfølgelig, som dere sikkert skjønner, en situasjon som er krevende, svarte han og la til:

- Men det er en pågående politietterforskning og da synes jeg ikke det er riktig å si så mye om enkeltelementer i det. Samtidig er det som Kongen sa: Som familie prøver vi å ta vare på hverandre, i tillegg til at vi er opptatt av å få gjort jobben vår.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kronprinsen-krevende-situasjon/82166301
Citera
2024-11-01, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Oslo-politiet bekrefter idag at de varslet livvakttjenesten («den kongelige eskorte») før pågripelsen av Marius.

https://www.vg.no/nyheter/i/4BWpXV/politiet-om-marius-paagripelse-varslet-livvakttjenesten

Rimelig opplagt at livvakttjenesten så varslet MM.
Som så skyndet seg de 2 min det tar bort til villaen på Skaugum Marius der bodde, og foretok seg «noe» der i 20-25 min før hun så kjørte Marius de 2 min det tar med bil Jansløkka skole, der Oslo politiet møtte, og pågrep Marius.

Ila disse minuttene ødela Marius en gammel mob tlf han ikke lenger brukte, leverte den ødelagte telefonen til Oslo politiet som hadde Oslo tingretts kjennelse på både på pågripelse av Marius og beslagleggelse av hans mob tlf.

Hva moren - MM - gjorde de aktuelle 20-25 min i huset til Marius, vet vi ikke.
Men det kan ha vært og rydde bort bevis.
Oslo tingretts kjennelse ga nemlig politiet adgang til også å ransake boligen til Marius på Skaugum.
Men politibetjentene som utførte oppdraget unnlot å gå inn på Skaugum.

Mette Marit har ju helt klart gått in i Marius hus och tagit undan droger och ev vapen han haft i sitt förvar. Det betyder då att Mette Marit är helt införstådd med exakt vad Marius håller på med, och står helt på sonens sida och är beredd att skydda honom. Och detta ska vara Norges framtida drottning.

Mette Marits agerande är oförlåtligt, hon skadar monarkin för all framtid.

Jag har personligen alltid undrat om hon har någon slags personlighetsstörning, jag trodde aldrig att deras äktenskap skulle hålla.
Citera
2024-11-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Mette Marit har ju helt klart gått in i Marius hus och tagit undan droger och ev vapen han haft i sitt förvar. Det betyder då att Mette Marit är helt införstådd med exakt vad Marius håller på med, och står helt på sonens sida och är beredd att skydda honom. Och detta ska vara Norges framtida drottning.

Mette Marits agerande är oförlåtligt, hon skadar monarkin för all framtid.

Jag har personligen alltid undrat om hon har någon slags personlighetsstörning, jag trodde aldrig att deras äktenskap skulle hålla.
Det värsta är att han kommer hänga kvar som en parasit på familjen i hela Ingrid Alexandras liv mm. Det går ju redan rykten om att även hon har brukat kokain. De kan lika gärna lägga ner monarkin. Det finns kanske ingen lämplig tronföljare. Vem vet, kanske Sverre Magnus är den enda normala i släkten?
Citera
2024-11-01, 13:42
Medlem
Bedrövligt, de skulle aldrig släppt in henne. Haakon är antagligen inte lika kär i henne efter 25 år, så han kanske också börjar inse sitt misstag. Harald och Sonja skulle inte gått med på hotet ”det blir Mette-Marit eller ingen”.
Citera
2024-11-01, 17:36
Medlem
Da har det kongelige hoffet påtatt seg ansvar for å varsle MM om «mulig pågripelse» av MBH. Hoffets og MMs handlinger førte til bevisforspillelse i saken. Gratulerer med dagen!
Citera
2024-11-01, 17:56
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kir.Ex.48
Da har det kongelige hoffet påtatt seg ansvar for å varsle MM om «mulig pågripelse» av MBH. Hoffets og MMs handlinger førte til bevisforspillelse i saken. Gratulerer med dagen!
nvm
Senast redigerad av Vossevangen 2024-11-01 kl. 18:01.
Citera
2024-11-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
nvm
https://www.vg.no/i/8qOn3Q?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Dette gjengis av samlet norsk presse og er i tråd med offisiell uttalelse fra hoffet
Citera
2024-11-01, 18:05
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kir.Ex.48
https://www.vg.no/i/8qOn3Q?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Dette gjengis av samlet norsk presse og er i tråd med offisiell uttalelse fra hoffet
OK
Citera
2024-11-01, 22:05
Medlem
Artikkel fra i går som kritiserer politiets jobb.
https://www.vg.no/rampelys/i/Pp0bpe/tidligere-polititopp-om-hoeiby-paagripelse-en-slett-jobb

Det virker ikke som politiet på vakt den dagen var særlig lystne på å sikre seg bevis. De hadde ransakingsordre, men valgte ikke å benytte seg av den fordi de hadde sikret seg det de var på jakt etter – telefonen hans. Og telefonen de beslagla var visstnok en gammel en, uten simkort, og som på toppen av det hele var ødelagt/knust.

Hva er det med Høibyfamilien (MM og MBH) som gjør at de gis særbehandling?
Senast redigerad av Lotepusen 2024-11-01 kl. 22:23.
Citera
2024-11-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Det hjelper ikke hvor mange rådgivere som er ansatt, hvis oppdragsgiver eller hens familie ikke vil lytte til rådene de får.
Når det gjelder MM, så er jeg overbevist om at hun gjør akkurat som hun selv vil.
MBH er den av barna som likner mest på henne selv i sinn og skinn. De deler samme belastede ungdomstid og opprør langt inn i voksenalderen.

Blir ikke overrasket om overskriftene i pressen i nær framtid vil være: «kjærligheten er over», «lykken brast», eller «eventyret tok slutt». Kan virkelig ikke se for meg at ekteskapet til HM og MM overlever dette.
Mediepresset må være enormt, naturlig nok. Ikke hver dag en kongelig varsler sønnen om at politiet er på vei for razzia, samtidig som hun har vært i boligen hans og ryddet (fjernet noe?). I tillegg vet vi at MM tidligere har tatt kontakt med et av sønnens offer. Elendig forståelse av egen rolle.
Alle søskenene til MM er skilt, og alle er gift på nytt, tror jeg. Det samme med HMs søster ML som ble skilt fra Ari og nå er gift på nytt. Så kanske mer uvanlig at ekteskapet til HM og MM fortsatt holder, etter 23 år som gift.

Uansett, synes dette er veldig trist. Samtidig er det bra at det blir mer og mer åpenhet om saken, at hver eneste stein snus og at det kommer en avklaring. Jeg veit ikke hvor lenge slottet kan fortsette med «ingen kommentar» og forholde seg tause. Ikke tror jeg MM «står godt i kritikken» heller.
Her er jeg 100 % enig med deg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in