2024-11-01, 10:25
Medlem
MyJustices avatar
Habegär plus kostnaden för att ha barn kan vara är orsaken till det låga barnfödande
En familj idag kan se ut så här
En bostadsrätt en Volvo och en Katt .
Finns inte utrymme för att ha barn i det scenario
Citera
2024-11-01, 10:30
Medlem
Kulturmarxismen har snuffat ut gud och all kärlek i västvärlden. Allt har förlorat sin mening.
Sadistiskt att forcera fram en oskyldig själ till denna mardröm.
Citera
2024-11-01, 10:43
Avstängd
Finns många orsaker till minskat barnafödandet (bland svenskar).

Just nu tycker jag mig dock ha sett rätt många värpande kvinnor... men det kan ju vara högst lokalt?

Men det är klart att med allt elände våra styrande beslutar där många kämpar med små marginaler, där vi egentligen med genomtänkta beslut kunnat haft en helt annan tillvaro är det inte konstigt att man funderar lite extra.

Men så länge vi har ett väst som anser att krig och dödande är lösningen precis som i mellanöstern, och där EU gett sig faan på att utarma europa ekonomiskt, och där man tutat i befolkningen här hemma att det föreligger ett "ökat säkerhetshot" enbart för att öka anslagen till försvaret i rent egetintresse, så inser man ju att rätt många inte kommit längre än till stenåldern i utvecklingen..och vi har en bit kvar.
Citera
2024-11-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Skitsnack. Ju bättre ett samhälle mår ju färre barn per capita produceras. Det är fakta.
Ta av foliehatten! 🙂

Fast du får ju kolla på vilka det är som skaffar barn i ett samhälle. Framförallt höginkomsttagande män skaffar flera barn men den gruppen är ju ganska liten. Samtidigt som låginkomsttagande kvinnor och män väljer bort barn:

https://www.forskning.se/2022/11/16/hoginkomsttagare-far-fler-barn/
https://www.su.se/forskning/nyheter-forskning/h%C3%B6ginkomsttagare-f%C3%A5r-fler-barn-1.635619
Citera
2024-11-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Brist på framtidstro är nog en stor bidragande åsikt. Och tyvärr lär detta inte ändras den närmaste tiden. Kristersson själv sade i sin regeringsförklaring att kampen mot brottsligheten blir lång och att det kan bli värre innan det blir bättre.

Dessutom tycks den västerländska kulturen ha hamnat i en återvändsgränd. Vuxna som beter sig som barn upp i 30-40 år åldern kombinerat med statssanktionerad feminism leder inte till så många barn.
Har läst igenom tråden och många åsikter är träffande.
Ska man försöka få ett helikopterperspektiv på det minskade barnafödandet anser jag att din förklaring kommer närmast.
Den västerländska kulturens tillbakagång handlar helt enkelt om en frånvaron av kristna värderingar och därmed kärnfamiljens nedbrytning.
Citera
2024-11-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför skriver du så? Blandar du ihop mig med någon annan?

Jag utnyttjar inga unga kvinnor. De unga kvinnor jag har haft, hade jag mer eller mindre seriösa relationer med i min ungdom. De dumpade mig. Samtliga av dem är gifta och har barn nu. Och de skaffade sig jämnåriga unga män att bilda familj med. Så...

Min nuvarande partner är liksom jag, närmre 50. Och jag älskar min partner genuint och är min partner trogen till döedagar!

Unga män ska givetvis satsa på unga kvinnor! Unga män ska inte vänta med familjebildning tills de är gubbar. Eller tja: det kan de väl förvisso göra, men då får de sköta familjebildningen med en 30+ kvinna. och låta 20-29 åriga kvinnorna träffa varsin ung man. En ung man som också borde satsa och inte leka runt.

Beta?
Citera
2024-11-01, 10:53
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast du får ju kolla på vilka det är som skaffar barn i ett samhälle. Framförallt höginkomsttagande män skaffar flera barn men den gruppen är ju ganska liten. Samtidigt som låginkomsttagande kvinnor och män väljer bort barn:

https://www.su.se/forskning/nyheter-forskning/h%C3%B6ginkomsttagare-f%C3%A5r-fler-barn-1.635619
Utan att låta helt MGTOW så är det ju den gruppen av män som är fortsatt mest intressant för kvinnor - oavsett tidsålder och sociala trender. Täta män med resurser (och som ser bra ut) är nog kraftigt överrepresenterade bland flerbarnsfäder.

De är intressanta för en så stor del av den kvinnliga demografin - från yngre kvinnor som letar efter en daddy till sig själva och farsa till avkomman till medelålders och äldre kvinnor som vill han honom att bli gamla med.

No hatin', just sayin'.
Citera
2024-11-01, 10:54
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Du tror inte att det behövs vettiga arbetssamma människor i Sverige som drar in skatt till våra framtida pensioner?

För övrigt känns det som hur många som helst i min omgivning ploppar ut barn på löpande band... Men tillhör ju övre medelklassen så det kanske är en pengafråga, idag behövs ju en stadig kassa för att få slippa bo nära getton.

Nej, desto färre barn som föds, desto färre pensionärer i framtiden som behöver försörjas.
Citera
2024-11-01, 10:59
Medlem
Två föräldrar som satsar på karriären har inte tid till att ha 3+ barn. Oftas bara 1. Sen har dejting apparna gort att man dejtar längre för man letar alltid efter bättre. Man har också möjligheter att få tillfälliga relationer vilket gör att man inte känner sig lika ensam som singel. Polariseringen mellan könen har ökat. Kvinnor har fått en större avsky mot män och det är svårare för män att hitta feminina kvinnor eftersom fler o fler blir boss-babes och det är inte något män i allmänhet söker. Män undviker kvinnor socialt på arbetsplatser i större utsträckning för att minska risker för missförstånd eller konflikter. Dett a leder till att färre relationer uppstår på arbetsplatser.

Så här är största bovarna:
* Kapitalismen/ekonomin
* Dejtingappar
* Feminismen
Citera
2024-11-01, 10:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Nej, desto färre barn som föds, desto färre pensionärer i framtiden som behöver försörjas.
Ett problem är att de trasiga exemplaren (dementa, fysiskt orörliga, osv) lever så länge och kräver stor omsorg jämfört med förr. En 90-åring som varit frisk och dör knall fall hemma i lägenheten är kanske inget större problem. Någon som fick en stroke vid 65 och är gravt funktionsnedsatt och som kräver speciella kommunikationskunskaper kommer behöva massor av resurser - speciellt i arbetstimmar.
Citera
2024-11-01, 11:02
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

Tror det handlar mer om att alla vill vara lyckade/framgångsrika mer än att det är speciellt svårt att ha barn om man är låginkomsttagare.
De som redan är framgångsrika karriärmässigt går bara vidare till nästa steg vilket är att bilda familj. De som inte är framgångsrika försöker antingen blir det i en evig jakt eller så ger de upp helt och bara lever bekvämt istället, och då är inte barn en del av beräkningen för man känner sig misslyckad överlag i livet.

Handlar mer om samhällets ökade förväntningar på individen mer än att det blivit svårare för låginkomsttagare att uppfostra barn.
Citera
2024-11-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Utan att låta helt MGTOW så är det ju den gruppen av män som är fortsatt mest intressant för kvinnor - oavsett tidsålder och sociala trender. Täta män med resurser (och som ser bra ut) är nog kraftigt överrepresenterade bland flerbarnsfäder.

De är intressanta för en så stor del av den kvinnliga demografin - från yngre kvinnor som letar efter en daddy till sig själva och farsa till avkomman till medelålders och äldre kvinnor som vill han honom att bli gamla med.

No hatin', just sayin'.

Ja eller kanske framförallt att han har råd med en hemmafru som har tid att skaffa barn, hemhjälp osv. Också möjligt att denna grupp startar om senare i livet med en ny ung kvinna och flera barn. Dock verkar det vara status bland rika att skaffa barn, titta bara på kungabarnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in