2024-10-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Brist på framtidstro är nog en stor bidragande åsikt. Och tyvärr lär detta inte ändras den närmaste tiden. Kristersson själv sade i sin regeringsförklaring att kampen mot brottsligheten blir lång och att det kan bli värre innan det blir bättre.

Dessutom tycks den västerländska kulturen ha hamnat i en återvändsgränd. Vuxna som beter sig som barn upp i 30-40 år åldern kombinerat med statssanktionerad feminism leder inte till så många barn.
Detta i kombination med att den vita svensken inte har råd att ha barn, svensken (den vita) har insett att han är en slav åt staten och vill inte producera slavar till staten!
Citera
2024-10-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Kvinnor rider kukkarusell förbi sin fertilitetsålder för att förverkliga sig själva och män sitter framför datorn hela dagarna då det i princip är det enda stället de kan vara utan att få höra att de är det värsta som någonsin existerat.

Unga kvinnor dejtar män, för att finna en livspartner. Men om dessa män bara vill ligga och sedan sitta vid sin dator, så blir det givetvis ingen familjebildning. Och den unga kvinnan får dejta vidare till nästa man som bara vill ligga och sitta framför datorn. Låter det som en tillfredställande "kukkarusell" tycker du?
Citera
2024-10-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det argumentet håller nog inte fullt ut. Syd Korea med i stort sett noll invandring har den lägsta nativiteten i världen, 0,72 barn per kvinna.
Alla länder kanske inte har SAMMA anledning till lågt barnafödande? I Sydkorea kanske det mer handlar om kostnader för barn, trångboddhet i stora städer/dyrt boende, män som hellre har robotflickvänner än raggar på tjejer, svårt att få jobb, att man räknas ta hand om sina gamla föräldrar och det räcker så osv..

faktum är dock att barnafödandet minskar i princip i hela världen, särskilt sekulära länder där kvinnor utbildar sig och ekonomiska välståndet ökar.. Sedan verkar det av någon anledning (efter pandemin?) minskat ännu mer i en lång rad länder, folk har inte fått tillbaka sina sociala mönster?
Citera
2024-10-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
De har heller inte råd eller får någon support av staten.

Men hade man givit svenska pressade familjer skattelättnader eller tex 500k till dom som får sitt tredje barn så hade det fått igång födandet hos föräldrar med framtidsosäkert ekonomi. Det hade också varit mycket billigare än att importera immigranter. Men det är försent nu, många svenskar skulle nog avstå tillbudet pga hur samhället ser ut idag.
De har väl försökt med liknande grejer i en rad länder, utan märkbart resultat. Folk vill inte ha många barn uppenbarligen.
Citera
2024-10-31, 09:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Unga kvinnor dejtar män, för att finna en livspartner. Men om dessa män bara vill ligga och sedan sitta vid sin dator, så blir det givetvis ingen familjebildning. Och den unga kvinnan får dejta vidare till nästa man som bara vill ligga och sitta framför datorn. Låter det som en tillfredställande "kukkarusell" tycker du?
Du får väl sluta utnyttja unga kvinnor, då?
Citera
2024-10-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Varför föds så få barn i Sverige? Undrar Statsminister Kristersson i en debattartikel i SvD, själv har Kristersson inte lyckats producera ett enda barn, han köpte och importerade i stället (det är oklar om dessa har erkänt Israels rätt att existera och om de tillfrågats om ev terroristsympatier, innan de köptes?)

https://www.svd.se/a/938Q3q/ulf-kristersson-varfor-fods-sa-fa-barn-i-sverige

Så frågan är vad Sverige kan göra för att höja nativiteten, förutom att minska på barnbidragen och sänka brottsåldern till 5 år?

Hehe! Gillar din drypande sarkasm i det fetade!

Först och främst höra med folket varför det är som det är: varför folket skaffar så få barn/inga barn. Och sedan höra vad folk skulle behöva för att vilja skaffa barn/vilja skaffa fler barn.

När man har svaren kring detta sammanställt. Så kommer man se mönster. Är det tex. skolmiljön (med mobbing och elände), svårigheten att kombinera jobb med barn, ekonomiska svårigheter, klimat-hotet, kriminaliteten, misslyckad integration, dejtingappar (att folk inte träffas IRL, utan har ett ytligt smörgåsbord av ansikten i sin telefon att välja mellan, vilket gör det svårt att välja och svårt att ens veta om där finns attraktion) som utgör orsaken till att folk inte skaffar barn/inte vill skaffa barn. Ja, men då vet man orsaken. Och så får politiker göra något åt, det som de kan göra något åt.

Och då får politiker gärna göra något åt problemen utifrån de svar folket har givit kring vad folket behöver för att vilja skaffa barn/skaffa fler barn.

Vissa saker är lättare än andra. Tex.: förenkla ännu mer för folk att jobba och skaffa barn, förbättra skolmiljön, hållbara och bra klimatmål, ta itu med misslyckad integration och se till att minimal migration under tiden, se till att matpriser och elpriser är rimliga så att barnfamiljer har råd att skaffa fler barn och inte ge sig på att sänka skatterna på ett oklokt sätt (så att tex. barnbidraget sänks, vårdköerna ökar för att regioner måste sparka personal pga. skattesänkningar, skolmiljön försämras för att man inte har råd med personal pga. skattesänkningar, samtidigt som höginkomsttagare får gotta sig med några tusenlappar extra) osv.

Kriminaliteten är svårare. Men finns givetvis saker man kan göra åt det också. Och det ska göras. Krig i närområdet är heller inte något svenska politiker kan lösa.

Och vissa saker kanske det helt enkelt är folket själva som behöver ta sig i kragen och åtgärda. Stänga ner dejtingapparna tex. Börja gå på dans istället. Träffas så som man gjorde förr.

Men som sagt: först och främst höra med folket, de exempel jag skrivit ovan är givetvis mina hypoteser kring vad anledningarna är.
Citera
2024-10-31, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du får väl sluta utnyttja unga kvinnor, då?

Varför skriver du så? Blandar du ihop mig med någon annan?

Jag utnyttjar inga unga kvinnor. De unga kvinnor jag har haft, hade jag mer eller mindre seriösa relationer med i min ungdom. De dumpade mig. Samtliga av dem är gifta och har barn nu. Och de skaffade sig jämnåriga unga män att bilda familj med. Så...

Min nuvarande partner är liksom jag, närmre 50. Och jag älskar min partner genuint och är min partner trogen till döedagar!

Unga män ska givetvis satsa på unga kvinnor! Unga män ska inte vänta med familjebildning tills de är gubbar. Eller tja: det kan de väl förvisso göra, men då får de sköta familjebildningen med en 30+ kvinna. och låta 20-29 åriga kvinnorna träffa varsin ung man. En ung man som också borde satsa och inte leka runt.
Citera
2024-10-31, 09:21
Medlem
Jag väntar på första Kvinnan ut, som kommer att anmäla till Diskrimineringsombudsmannen, att det är diskriminerande att det Endast är Kvinnor som föder barn

🚬
Citera
2024-10-31, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamienHell
Jag väntar på första Kvinnan ut, som kommer att anmäla till Diskrimineringsombudsmannen, att det är diskriminerande att det Endast är Kvinnor som föder barn

🚬
Det brukar mest vara män som vevar på om det. Se alla diskussioner här om "juridisk abort".
Citera
2024-10-31, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför skriver du så? Blandar du ihop mig med någon annan?

Jag utnyttjar inga unga kvinnor. De unga kvinnor jag har haft, hade jag mer eller mindre seriösa relationer med i min ungdom. De dumpade mig. Samtliga av dem är gifta och har barn nu. Och de skaffade sig jämnåriga unga män att bilda familj med. Så...

Min nuvarande partner är liksom jag, närmre 50. Och jag älskar min partner genuint och är min partner trogen till döedagar!

Unga män ska givetvis satsa på unga kvinnor! Unga män ska inte vänta med familjebildning tills de är gubbar. Eller tja: det kan de väl förvisso göra, men då får de sköta familjebildningen med en 30+ kvinna. och låta 20-29 åriga kvinnorna träffa varsin ung man. En ung man som också borde satsa och inte leka runt.
Även om "unga män satsar på unga kvinnor" så blir en hel del "gubbar" tills de skaffar barn ändå. Tar ju tills de är 30+ för att barnalstrandet ska komma igång trots att många träffas i 20-årsåldern. DINK-livet är för bekvämt för många.
Citera
2024-10-31, 09:39
Medlem
bomhulls avatar
Folk känner sig inte trygga med utvecklingen i sverige och vill inte föröka sig.
Personligen så tycker jag det är sorgligt, jag känner inte igen sverige längre
Citera
2024-10-31, 09:42
Medlem
EnCartes avatar
Jag menar att det egentligen har med samhället som sådant. Att föda barn motverkas, man driver åsikter att att de som föder barn är onda som föder barn till, som de ser det, en hemsk värld, som den helt felaktigt framställs. Man säger att barn hindrar karriären. Rent ekonomiskt förlorar man, men det finns inga incitament att förändra det. Vänsterfeminismen går i taket om man kommer med sådan förslag, för då menar man att man binder kvinnor vid spisen. Alltså motverkar de det rent fanatiskt, som allt de gör. Med dagens utveckling kommer de och deras egna flickor att tvingas tillbaka till spisen ändå, med de kulturer som finns och som de själva dragit hit, om det inte föds mer svenska barn som växer upp med våra värderingar.

Rent generellt föder bildade kvinnor mindre barn, så har det alltid varit. Men vad det även handlar om är att staten inte gjort något för att ändra synen på barnafödandet. Man propagerar inte för det, utan tittar bara på. Vad det handlar om, är att öka statusen att ha barn, men även gå ut och förklara att om man inte gör det, kommer man inte bli försörjd på sin egen ålderdom. De få som föds kommer inte att räcka för att ta hand om dem i framtiden.

Så jag har lite förslag för att ändra det.
Istället för sist in, först ut, så ska vilken försörjningsbörda man har tas hänsyn vid uppsägningar.
Gemensam beskattning av föräldrar. Kvinnor ska inte förlora på att vara hemma med barnen.
Skattelättnader för föräldrar.
Ändra barnbidraget så det blir behovsprövat. Öka för fattiga och mindre till rika.
Höj statusen. Framhåll de som föder barn som ideal i samhället och de utan, som svikare.
Sluta framställa sexuellt avvikande som ideal och sätt familjen och barn som ett ideal för samhället. För de är ändå framtiden. Inte de som lever ensamma.
Krossa vänsterfeminismens manshat, där man ställer kön mot kön. Det finns bara två kön och inget är socialt, utan båda är biologiska.

En förändrad samhällssyn helt enkelt. Den måste driva uppifrån. I dag motverkar de åsikter som kommer uppifrån, barnafödandet.
Senast redigerad av EnCarte 2024-10-31 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in