Citat:
Ursprungligen postat av
Gipsy-tears
Jag tänkte på det här med Saras kukar på hemsidan, är inte detta ofredande?
Jag har inte bett om att få se och jag har dessutom vänligt bett om att dessa ska cencureras bakom spoilerfunktion men det hörsammas inte. Lesslerverket?
1,6 milj unika besökare får kukarna i ansiktet vid besök på Dumpen. Vi vet alla hur irriterande det är när man scrollar chattarna på Dumpen och så dyker det upp en kuk helt plötsligt.
Dumpen som saknar syskon utomlands hävdar att det är vardag för barn (tydligen bara i Sverige).
Ja det kommer kukbilder ibland men då är det främst av jämnåriga pojkar och inte av Bertil som Dumpen runkat upp på egen hand, Bertil hade blockats på 1 sekund, långt innan kukbilden var påtänkt.
Spörsmålet som lyfts här, har underställts utredning och analys utförd på avdelningen för yttrandefrihet, könsgestaltning och dolmedumpning inom Lesslerverket. Slutsatsen är som följer.
Det kan under inga som helst förhållanden bli fråga om rättsligt ansvar för ofredande, då det brottet icke är ett yttrandefrihetsbrott. De Dumpade dolmarna förevisas på dumpen.se som är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen.
Blott brott som räknas upp i tryckfrihetsförordningen, vartill yttrandefrihetsgrundlagen hänvisar, utgör yttrandefrihetsbrott. De är de enda brott Sara Nilsson, i egenskap av ansvarig utgivare för dumpen.se, kan hållas ansvarig för på grund av innehåll publicerat på dumpen.se. Ofredande förekommer inte bland de listade brotten.
Yttrandefrihetsgrundlagen är på så vis exklusiv som strafflag, enligt den så kallade exklusivitetsprincipen, och är överordnad lagar av lägre rang, såsom brottsbalken där ofredande beskrivs.