2024-10-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men den är välgrundad.

https://www.thetech.org/ask-a-geneticist/articles/2009/ask337/

Men om vi använder de specifika skillnaderna i DNA, kan vi enkelt skilja dem åt. Andra gener som inte visar specifika skillnader, är andra saker som skiljer mellan människor. Men det finns specifika skillnader som vi kan använda för att dela upp dem. Så det går förstås att skilja dem genom generna. Men även genom utseendet.

Att det finns andra gener som skiljer inom grupperna, förändrar inte det.
Detta är bara ett godtyckligt påhitt och inte vetenskap. Du skulle kunna välja ut helt andra kriterier som BMI eller längd för att skapa '"raser" på det sättet också.
Citera
2024-10-29, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Här håller jag med dig.

Såg nyss en liten glimt av ett program på SVT om amerikanska valet. De talade om rasfrågan.
Varför envisas de med det tror du?

Amerikaner är överlag besatta av ras. Ingen pratar om ras mer än dem. Antagligen vet majoriteten amerikaner inte bättre.
Citera
2024-10-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Denna diskussion har spårat ur totalt och hör hemma i rasforskningsforumet, där det tvistas huruvida människor kan delas in i biologiska raser eller inte. Läs allt vad jag skrivit i forumet för några år sedan. Med en hel drös av länkar till vetenskapliga studier av väletablerade forskare (t ex Alan R. Templeton, Richard Lewontin).

Den genetiska variationen mellan hundar inom rasen är liten eller obefintlig. Hundraser är faktiskt mycket mer genetiskt olika än "människoraser".

"the human FST value is too small to have taxonomic significance under the traditional [definition of] subspecies."

Fst är ett värde på genetisk distans, ett mått på skillnaden i allelfrekvensen mellan två populationer. Detta värde kan vara mellan 0 och 1, där 0 betyder komplett delning av genetiskt material och 1 ingen delning.

Om människoraser: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

Från ChatGPT:

Merapi, Binary och Jenny9 har definitivt rätt i sina påståenden att människan inte kan delas in i genetiskt distinkta raser. De baserar helt klart sina argument på vetenskapligt väl underbyggda fakta. Dessutom måste jag poängtera att termen ras används för att beskriva variationer inom tamdjur såsom hundar, katter eller hästar. Inte bland vilda djur, och där är det underarter som avses, t ex hos tigrar. Raser skapas genom selektiv avel för att få fram specifika egenskaper. Vad jag vet bedrivs ingen selektiv avel av människor. Det enda jag känner till är tvångssteriliseringar av ”genetiskt olämpliga” individer i Sverige under 1930-1970-talen och nazisternas eugenikprogram. Moraliskt förkastliga experiment var de.

För 6-7 år sedan skrev jag massor av inlägg i rasforskningsforumet, vari jag hade länkat till den ena vetenskapliga studien efter den andra som bevisade att det inte existerar genetiskt distinkta människoraser.

Läs och lär!

Förresten! Var det inte iq-skillnader mellan könen (dock kraftigt överdrivna av FB-mobben) som skulle diskuteras i den här tråden? Fast i dagsläget är det nog bäst att låsa tråden för gott. Det finns gott om vetenskapligt material av senare datum (och inte från mossiga medeltiden) som ni kan lära er av.

Läs gärna också alla mina inlägg där jag redogör i detalj för vetenskapligt väl underbyggda fakta om könsskillnader i IQ (i stort sett inte statiskt signifikanta). Jag har även länkat till den engelskspråkiga Wikipedia-artikeln med sina 72 källor.

Läs och lär!

Allmän kommentar:

Oj, ser man på, är det inte feministen som jag golvade flertalet gånger i det förflutna? ChatGPT rapar ur sig konsensusbilden. Att du inte har förstått detta är skrattretande.

Du kan inte tolka vetenskap, studier eller statistik. Det kan enbart göras av folk som är rejält tränade och som är tillräckligt intelligenta. Du är inte den personen. Jag är ledsen. Jag vet detta eftersom jag har diskuterat med dig tidigare.

ChatGPT kan inte i nuläget tolka vetenskap. Att rapa ur sig konsensusbilden har inget med kritisk tänk att göra. Men detta förstår inte du.

Hejsvejs.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-29 kl. 23:08.
Citera
2024-10-29, 23:10
Avslutad
Citat:
Denna diskussion har spårat ur totalt och hör hemma i rasforskningsforumet, där det tvistas huruvida människor kan delas in i biologiska raser eller inte. Läs allt vad jag skrivit i forumet för några år sedan. Med en hel drös av länkar till vetenskapliga studier av väletablerade forskare (t ex Alan R. Templeton, Richard Lewontin).

Den genetiska variationen mellan hundar inom rasen är liten eller obefintlig. Hundraser är faktiskt mycket mer genetiskt olika än "människoraser".

"the human FST value is too small to have taxonomic significance under the traditional [definition of] subspecies."

Fst är ett värde på genetisk distans, ett mått på skillnaden i allelfrekvensen mellan två populationer. Detta värde kan vara mellan 0 och 1, där 0 betyder komplett delning av genetiskt material och 1 ingen delning.

Från ChatGPT:

Merapi, Binary och Jenny9 har definitivt rätt i sina påståenden att människan inte kan delas in i genetiskt distinkta raser. De baserar helt klart sina argument på vetenskapligt väl underbyggda fakta. Dessutom måste jag poängtera att termen ras används för att beskriva variationer inom tamdjur såsom hundar, katter eller hästar. Inte bland vilda djur, och där är det underarter som avses, t ex hos tigrar. Raser skapas genom selektiv avel för att få fram specifika egenskaper. Vad jag vet bedrivs ingen selektiv avel av människor. Det enda jag känner till är tvångssteriliseringar av ”genetiskt olämpliga” individer i Sverige under 1930-1970-talen och nazisternas eugenikprogram. Moraliskt förkastliga experiment var de.

För 6-7 år sedan skrev jag massor av inlägg i rasforskningsforumet, vari jag hade länkat till den ena vetenskapliga studien efter den andra som bevisade att det inte existerar genetiskt distinkta människoraser.

Läs och lär!

Förresten! Var det inte iq-skillnader mellan könen (dock kraftigt överdrivna av FB-mobben) som skulle diskuteras i den här tråden? Fast i dagsläget är det nog bäst att låsa tråden för gott. Det finns gott om vetenskapligt material av senare datum (och inte från mossiga medeltiden) som ni kan lära er av.

Läs gärna också alla mina inlägg där jag redogör i detalj för vetenskapligt väl underbyggda fakta om könsskillnader i IQ (i stort sett inte statiskt signifikanta). Jag har även länkat till den engelskspråkiga Wikipedia-artikeln med sina 72 källor.

Läs och lär!

Men varför läsa nyare forskning när det finns "forskning" från 1600-1950 talet?

"Va?? Jävla trams! Jag har alltid sagt negerboll"
Citera
2024-10-29, 23:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta är bara ett godtyckligt påhitt och inte vetenskap. Du skulle kunna välja ut helt andra kriterier som BMI eller längd för att skapa '"raser" på det sättet också.

Nej, för det är inte nödvändigtvis ärftligt. Om vissa människor var längre än andra rent genetiskt skulle man kunna det.
Man måste använda saker som visar på hur människan har delats upp i olika grupper genom olika orsaker.
Citera
2024-10-29, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Allmän kommentar:

Oj, ser man på, är det inte feministen som jag golvade flertalet gånger i det förflutna? ChatGPT rapar ur sig konsensusbilden. Att du inte har förstått detta är skrattretande.

Du kan inte tolka vetenskap, studier eller statistik. Det kan enbart göras av folk som är rejält tränade och som är tillräckligt intelligenta. Du är inte den personen. Jag är ledsen. Jag vet detta eftersom jag har diskuterat med dig tidigare.

ChatGPT kan inte i nuläget tolka vetenskap. Att rapa ur sig konsensusbilden har inget med kritisk tänk att göra. Men detta förstår inte du.

Hejsvejs.

Ännu en 5 åring i vuxenkropp som "vunnit diskussionen"

Alltså var kommer ni ifrån? Jag säger som Stig-Britt, hur tar såna som du sig ens till jobbet på morgonen?
Citera
2024-10-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Alltså var kommer ni ifrån? Jag säger som Stig-Britt, hur tar såna som du sig ens till jobbet på morgonen?

Ja, jag hittar ju inte på i alla fall vilket du och andra manshatande feminister gör däremot:

Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Läs

Problemet med er är att ni är idioter för ni har enormt självförtroende fast det inte backas upp av varken kvalifikationer, smart resonerande eller något annat. Detta visar på att du har en mental störning för du förstår dig inte på hierarkier.

När du börjar rätta mig gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång så är du välkommen att även du vara arrogant. Men tills dess, så kan du bara hålla käften för du är en okvalificerad nobody.

Har jag behov av att ha rätt? Nej, enbart när det gäller de manshatande feministerna för ni förpestar FB och ni vågar inte ens försvara era ord eller det ni länkar till. Varför? För ni vet att i en ärlig match-up så är ni chanslösa.

Det finns inget att respektera. Jag känner professorer. Och vet du vad? När de gör ett slarvfel eller tänker fel så erkänner de det på en gång. Detta är ett tecken på ödmjukhet och kompetens. Men ni själva som inte kan ett skit? Ja, ni kan aldrig erkänna att ni har fel.

Bittra, misslyckade, manshatande nollor. Så jävla patetiskt .
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-29 kl. 23:39.
Citera
2024-10-30, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, för det är inte nödvändigtvis ärftligt. Om vissa människor var längre än andra rent genetiskt skulle man kunna det.
Man måste använda saker som visar på hur människan har delats upp i olika grupper genom olika orsaker.
Poängen är att dina godtyckliga påhitt om indelningar inte har någon vetenskaplig grund.
Citera
2024-10-30, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Vissa funkar nog för dåligt i det sociala spelet för att ens kunna ha ett jobb.
Citera
2024-10-30, 01:14
Medlem
Citat:
Poängen är att dina godtyckliga påhitt om indelningar inte har någon vetenskaplig grund.

Det finns inget godtyckligt i heterozygositet och genetiska kluster.

Det är ändå roande att du, i varenda inlägg slår dig för bröstet i vetenskapens namn, men samtidigt förnekar du helt grundläggande biologisk fakta som att det bara finns två kön hos däggdjur, och som lever i vanföreställningen att om en man säger att han är en kvinna så är han en kvinna.
Citera
2024-10-30, 02:20
Medlem
mendokses avatar
Citat:

Från ChatGPT:

Läs och lär!

Läs och lär!

Om inte raser passar kan människan istället delas in i olika arter.
Det finns skilda djurarter som har större genetisk distans mellan sig än mellan exempelvis afrikaner och européer.

Hos vargar t.ex.
Eftersom du verkar gilla ChatGPT:

Andra exempel:
Senast redigerad av mendokse 2024-10-30 kl. 02:24.
Citera
2024-10-30, 07:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men jag har förklarat att det har det. Det har sin grund i vetenskapen. DNA.
Du har inte visat att det är fel och verkar ha svaga begrepp om både vetenskap och grund. Att bara påstå saker duger inte. Det går förstås tydligt att avskilja människor på det sättet som jag redan visat. Bättre argument behöver du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in