2004-04-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Jag tycker titlar som växer från att vara namnet på en bok till att bli bollar i samhällsdebatten är rätt coola. Visst kan det ibland vara rätt nischat men även stuntals företeelser som alla förväntas känna till.

1984, Moment 22, man talar om en författares "Vägen ut-bok" osv..

I och för sig skulle inte titlarna vara ett vatten värda om inte verket bakom var någonting stort. Men ändå... när nån 50 år efter att en bok skrevs med ett ord som referens kan fånga alla de värderingar eller känslor en bok innehöll... ja då har man lyckats.

Sen finns det ju massor av estetiskt snygga titlar, alliterationer osv... det ska jag tänka lite på.

Vad har detta med något att göra? Även inlägget nedan. Förstod du frågan rätt?
Citera
2004-04-02, 03:23
Medlem
eantrs avatar
Rubriken var bra titlar och jag försöker finna de kriterier jag använder för att hitta sådana istället för att droppa kanske nån tjeckisk bok som inte skulle göra någon mänska glad. Som i så många andra fall är det ganska effektivt att söka återkommande mönster i företeelser istället för att planlöst irra runt. Heuristiker kan återanvändas i andra sammanhang och underlättar ens arbete. Väntar med spänning på vad du tycker i frågan. Kjam!

EDIT: Läste nu igenom dina trådar här på forumet. Hade jag gjort det innan hade jag inte bemödat dig ett seriöst svar.
Citera
2004-04-02, 11:36
Medlem
the Beasts avatar
Tycker helt klart att "Kändisarnas Tennisbollar" av Stephen Fry är en lysande titel på en bok.

(Som komplement upplysning kan jag tillägga för er som inte läst boken att det är en thriller.)
Citera
2004-04-02, 12:15
Medlem
eantr: stå på dig, dit svar var exakt vad jag for efter, väl motiverat och intressant"

Fidde: Blaha, blaha...
Citera
2004-04-02, 12:26
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag har funderat och funderat - och den som till slut vinner min bedömning över bästa titel - blir:

Slan av A E Van Vogt

http://vanvogt.www4.mmedia.is/slan.htm
Citera
2004-04-02, 15:26
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Sen gillar jag också lite skumma, ganska intetsägande titlar där man kanske efter först två tredjedelar av läsningen, efter en speciell nyckelhändelse förstår varför boken heter som den gör. Efter att man har insett detta ter sig det sen självklart.

Carambole av Håkan Nesser är en sådan titel. Rätt fyndigt, läs boken så förstår ni varför...
Citera
2004-04-02, 15:50
Medlem
Helt klart "Mithrandirs dolkar", "Trilogin om kristallslottet", "Bogomarths drakar" (vol 1-8), "Silverdolkens gåta", "Vindens mästare", "De åtta kungarikena: Keehrags hemlighet", och liknande skitböcker

Jag garvar hela vägen till banken
Citera
2004-04-02, 16:25
Medlem
keffemil_s avatar
Som dire_ sa.

The Long Dark Teatime of the Soul - Douglas Adams
Steal this book - Abbie hoffman

Japp, det är riktigt grymma titlar!
Citera
2004-04-02, 18:41
Medlem
Rush Limbaugh is a big fat idiot - Al Franken
Citera
2004-04-02, 19:04
Bannlyst
Prousts "På spaning efter den tid som flytt" ligger bra till (även en lyckad översättning, A la recherge du temps perdu).

Stolpes "I dödens väntrum" och "Lätt,snabb och öm" är också grymma titlar.
Citera
2004-04-03, 16:19
Medlem
"Everything You Know Is Wrong" från Disinfo tycker jag är bra, speciellt som det är en fackbok.
Citera
2004-04-03, 20:55
Medlem
"Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt" är en tittel som direkt fasnade i mitt huvud.

Annars håller jag med SvenStolpe om "På spaning efter den tid som flytt".

Och på tal om "Steal this book", jag läste om en författare som lätt lägga in fröer i sin bok, och döpte boken till "Plant this book". Om någon känner det få han/hon gärna berätta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in