Citat:
Med tanke på dina hyllningar av diktaturer i allmänhet och Kim Jong-un i synnerhet så är det ju inte så svårt att förstå att du bryr dig lika mycket om den lidande nordkoreanska befolkningen som du bryr dig om av dig hånade, sönderbombade och våldtagna ukrainare. Ryssland mobiliserar om man måste och det måste man inte nu eller hur, det går bra längs hela fronten. Du kanske inte vet att nordkoreaner kan köpa kossor för pengar? Sen vill nog Kim träna en ny generation soldater och befäl precis som väst tränar sina frivilliga i Ukraina och detutom testar sina vapensystem (som tydligen suger). Ska dom kriga så blir dom nog placerade utmed Rysslands nordöstra gräns, tex. Kursk. Det skrivs om att Sydkorea skickat en del F16 piloter till Rumänien och vad gör dom där?
Vad yrar du om? Jag har inte hyllat någon Kim Jung Un och dom har långt till ett svenskt paradis men jag tycker illa om sanktioner mot Nordkorea efterson det slår mot folket, du vet det där du skrev tidigare om undernärda soldater och hade roligt åt. Nu kan Nordkorea åtminstone köpa mat från Ryssland och det är väl trist att du inte kan plåga ihjäl fler människor men det kanske räcker med ukrainska soldater för dig.
Så kan det gå om ett lands ekonomi går med fullt tryck. Du får nog kontrollera dessa 300% och sätt gärna ett värde på styrräntan. Du kan se vad World Bank och IMF skriver om det.
Vad yrar du om? Jag har inte hyllat någon Kim Jung Un och dom har långt till ett svenskt paradis men jag tycker illa om sanktioner mot Nordkorea efterson det slår mot folket, du vet det där du skrev tidigare om undernärda soldater och hade roligt åt. Nu kan Nordkorea åtminstone köpa mat från Ryssland och det är väl trist att du inte kan plåga ihjäl fler människor men det kanske räcker med ukrainska soldater för dig.
Så kan det gå om ett lands ekonomi går med fullt tryck. Du får nog kontrollera dessa 300% och sätt gärna ett värde på styrräntan. Du kan se vad World Bank och IMF skriver om det.
Har du svårt att förstå att Putin köper soldater som förbrukningsmaterial från Nordkorea p.g.a. att Putin inte kan mobilisera? Att de är undernärda beror helt och hållet på en vidrig diktatur, inte sanktioner.
Ska jag kontrollera styrräntan??? Du kan läsa överallt om att den är på den astronomiska nivån 22%, den höjd med 300% sedan förra sommaren! behöver du länk? Eller hjälp med matematiken?
Rysslands riksbankschef varnade för någon månad sedan en kommande kollaps om man inte kommer tillrätta med den extrema inflationen
Ryska företagsledare varnade för ryska konkurser om den skyhöga räntan inte sänks.
Enkel nationalekonomi och en björnsax för Elvira.
Med tanke på att du är uppfödd med planekonomi förstår jag att det är svårt för dig att greppa.
Ekonomisk orsak och verkan är en fullständigt omöjlig ekvation för en revolutionskommunist att förstå, eller sätta i ett sammanhang.
BTW, en eller flera produktionsanläggningar av vapen till Ryssland blev häromdagen jämnade med marken, inte ett enda av mer än hundra plan blev nedskjutet av vad du påstår vara världens bästa luftförsvarssystem, S-systemen blev däremot fullständig utraderade. Sug på den en stund…