Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Vad tror du svartas lägre IQ beror på?
En hel mängd olika faktorer, jag skulle kunna skriva en uppsats om vad jag tror, men låt mig dra några faktorer lite kortfattat:
1. Genetik, och detta är den största faktorn. Genetik är dock evolutionär, precis som att hudfärg också egentligen är styrt av "yttre faktorer" på lång sikt, men ärvs genetiskt på kort sikt. Om man nu tror på out-of-Africa-teorin så måste man nödvändigtvis hålla med mig här; att människan vandrade norrut från Afrika och blev vitare längs vägen. Två svenskar kan inte få ett svart barn, men det är trots det miljö som gjort oss vita, och det har kodats i generna.
Detsamma gäller givetvis IQ och en hel mängd andra anpassningar. Vi kan observera det i barn också, där vi ser att svarta barn växer snabbare och snabbare blir duktigare än vita barn på grovmotorik. Vi ser det i vuxen ålder i att svarta är utmärkta atleter på ett sätt som mycket färre vita är.
Conclusion: Blacks have a faster tempo of linear growth in childhood partly on account of their nutritional habits, as girls in particular tend to have higher BMI values, and partly probably because of genetic differences.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03014460701747176
Detta är också kopplat, precis som jag skriver ovan, till både miljö och genetik (tänk miljö och gener som ungefär klimat och väder).
2. Dålig miljö
Om man får för lite näring i livmodern eller tidigt i livet så riskerar man att få sänkt IQ på det viset att den inte kommer nå sin fulla genetiska potential. Ungefär som att om du inte ger ett barn kalcium och proteiner i tillräcklig grad, så blir barnet i tonåren och vuxen ålder kortare än sin genetiska potential. Men du kan inte ösa på med kalcium och proteiner för att barnet ska bli 3 meter långt - det är nämligen bortom den genetiska potentialen.
3. "Bra" miljö
Nu pratar jag om afrikaner specifikt. Man har i alla tider kunnat plockat mat från marken och äta, och de har levt i ett klimat som inte har satt något evolutionärt tryck på att lagra eller tillaga mat som nordligare breddgrader krävt. Detta gör att man kan ägna dagarna åt annat än att försöka tänka kring världen i mer komplexa termer, vilket, precis som i punkt 1, kodas även i gener över tid.
4. Kultur, som ju är kopplad till genetik i viss bemärkelse med (och tvärtom). Svart kultur är fördummande och faderslös i stort, och du kan se svarta mer begåvade prata om detta ibland (se ex. Thomas Sowell som är svarta men mycket briljant och klarsynt, och dessutom blivit påhoppad för att ha sagt sanningen om svarta).
Det är ingen trivial fråga där du kommer få mig att säga att svarta är korkade enkom på grund av genetik, för jag vet för mycket för att hävda något så korkat. Det är en komplex fråga, men faktum kvarstår - våra IQ-profiler (som populationer) skiljer sig något.
PS. Du bad om en meningsfull diskussion med mig nu - visa att du kan möta det är du snäll.