Citat:
När du säger det så sätter du fingret på en av de märkligare sakerna här. Att trusselbrevet innehåller så många spår av personligt motiv. Det är en av anledningarna till att jag har så svårt att släppa tankarna på fallet.
Så mycket talar för att maken har personliga motiv. Även hans ekonomiska motiv liknar mest personliga motiv då pengarna dels skänker honom personlig trygghet, dels ger honom medel att styra sin närmaste. Samtidigt bär trusselbrevet oväntat starka spår av personliga motiv så som jag tolkar det. Och som jag läser det kunde trussselbrevets personliga motiv vara riktade mot TH då de nämner rättfärdighet. Som jag läser honom kunde dessa skrivningar få blodet att koka på honom och det känns bara för mycket att han själv skulle ligga bakom det då skrivningarna utmanar hans förmodat sköra ego. Nu var det länge sedan jag läste det. Hade velat göra det igen och fundera över detta. Låt säga att TH ligger bakom allt. Skulle då trusselbrevet kunna ses som ett tecken på total självkontroll och förmåga att hålla huvudet kallt. Om han själv ligger bakom brevet visar han en förmåga att distansera sig från sina egna djupt personliga motiv. Säkert övertänker jag och kanske tolkar jag fel men det är något som skorrar så starkt i detta.
Av andra anledningar har jag funderat på de värderingar som finns bland kriminella. Låt säga att dådet är utfört av kriminella uppdragsgivare. Sådana har strikt ekonomiska motiv tänker man sig. Men utifrån hur trusselbrevet är formulerat anar jag att motivet kan vara personligt riktat mot TH. Om han då inte är så totalt kylig även gentemot sig själv.
Utifrån media och populärkultur har jag förstått att mentaliteten hos de kriminella nätverk som växt fram i Sverige på senare år skiljer sig från de kriminella koderna som gällt tidigare. Tänker då inte bara på hur lättvindigt och godtyckligt liv släcks hos dem som råkar vara nära besläktade eller bara råkar vara grannar till måltavlan. Utan också på de starka mammor som finns i bakgrunden medan de manliga förebilderna för en tynande tillvaro. Lyssna till exempel på C.Gambinos låttexter. Jag vet inte vart den associationen för mig mer än till den vaga aningen av personligt motiv även om det så vore ett kriminellt nätverk bakom.