Resultat: Faller den Iranska regimen pga av Israels attack
Ja. Iran kommer falla. Prästerskapet kommer störtas.
20,65%
178 röster
Nej. Irans regim kommer bestå efter Israels attack.
79,35%
684 röster
2024-10-26, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Det var väntat att det skulle komma innan valet.
Netanyahu vill blanda in USA.

Går USA in och bombar Iran. kommer Ryssland att svara.
USA har ca 60k soldater i Mellanöstern många som inte klarar missilattacker.

Det är nu saker och ting ställs på sin spets.

Vem prioriterar USA? Israel eller Ukraina.

Vad klarar USA's respektive Ryssland ekonomi resp krigsmakt av.

Om Iran dödar massa amerikanska soldater, kommer NATO att dras in.

Var ställer sig turkarna?

Kommer en ny världsordning att födas eller kommer försöket att slås ned.

Vad händer med oljan?

Det här är väst motsvarighet till när öst (sovjet) började hacka på muren..
USA prioriterar garanterat Israel före Ukraina.

USA:s krigsmakt är vid bättre vigör än den ryska men Iran och Ryssland är allierade så Ryssland dras in på något sätt om det här eskalerar.

Min största fråga är när Kina tar geopolitisk ställning och slutar deala under bordet med alla pga egen ekonomisk vinning för går de in också på den sk ryska sidan så kan USA / NATO lämna walkover redan nu.

USA är troligtvis inte sugna på att skicka in marktrupper i Iran det blir både blodigt och kostsamt och jag tror tom att Israel fattar att det är dumt någonstans.

Turkarna kommer hålla sig väldigt passiva troligtvis eftersom att de är muslimer.

Visserligen så står de inte på god fot med Ryssland men frågan är om de är sugna på att kriga i MENA öht för USA:s och Israels räkning. Är deras president Shia eller sunni ? det spelar in. Är det en Sunniregim eller något närstående så är risken större att de blandar sig i dock.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-10-26 kl. 03:11.
Citera
2024-10-26, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Det är svårt att fästa tilltro till den bild av Iran som framställs från liberalt håll i västvärlden, särskilt vad gäller uppfattningen om regimens svaghet och landets stabilitet. Den iranska regimen står stark och åtnjuter ett omfattande stöd inom landet, vilket ofta underskattas av västerländska bedömare. Många i väst tenderar att överdriva oppositionens styrka och koherens, men i verkligheten är oppositionen splittrad och saknar en karismatisk ledare som på allvar skulle kunna utmana regimen. Detta gör att eventuella förändringar i Iran är långt ifrån nära förestående. Den iranska regimen har dessutom konsoliderat sin makt mer än någonsin.

När det gäller framtida potentiella hot mot regimens stabilitet, så skulle det mest avgörande troligen vara när Ayatollah Khamenei går bort. Dock är det osannolikt att ens detta skulle leda till omedelbar förändring, då det är troligt att regimen har en noggrann plan för att hantera ett sådant scenario. Den iranska regimen har visat prov på långsiktig strategisk planering och en förmåga att motstå både inre och yttre tryck. Även om förändring är möjlig, är det knappast så att en enkel ”skälvning” skulle räcka för att omkullkasta regimen, vilket vissa västerländska bedömare vill tro.

Detta är min ståndpunkt som både iranier och regimkritiker. Det är också viktigt att påpeka att många regimkritiker, inklusive mig själv, inte vill se en situation liknande den i Irak, med krig. Trots vår kritik av regimen skulle många ändå kämpa för att försvara landet i ett sådant scenario. Iran är ett land med stark nationalism, och den känslan av samhörighet och patriotism är närvarande oavsett var man står politiskt i förhållande till regimen.
Tack för ett initierat och sakligt inlägg. Kanske har jag tagit för stort intryck av DN och Svenska dagbladet och andra publikationer.
Citera
2024-10-26, 03:12
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Folk underskattar andra människor och deras kapacitet för lätt. Vi pratar inte irakier, talibaner eller somalier nu utan iranier.

Av dessa nämnda folkgrupper hur många har träffat på en korkad eller ens lågutbildad iranier i Sverige ?
Jag har träffat mängder av lågutbildade iranier i Sverige och många korkade i Iran. Många ur eliten flydde till Västvärlden efter revolutionen och det låter som att det är dessa du mött.

Om du tror att Israel är sämre än andra på Iran tror jag att du har fel. De är nog väldiga experter på allt som har med Iran att göra.
Citera
2024-10-26, 03:13
Medlem
På Twitter pratar man nu om fyra explosioner i Abadan.
Enligt Wiki en viktig hamnstad för olja.

Källan verkar vara någon iranier men vi får avvakta och se.
Citera
2024-10-26, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Jag är inte insatt men Hur fan kan ett land på 10-12 millioner äga hela arabvärlden för att inte tala om antalet muslimer.

Bara som jämförelse så finns det ju stort sett lika många palestinier som judar.
Israel har USA bakom sig och hela usas arme vad snackar du om, det är snarare hur kan USA och Israel inte kunnat besegra en liten grupp muslimer i Gaza, de äger inte ett piss grabben låt Israel attackera ett sunni muslimskt land så får du se, såg du inte vad Afghanistan gjorde med Nato och USA ? Exakt !
Citera
2024-10-26, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
På Twitter pratar man nu om fyra explosioner i Abadan.
Enligt Wiki en viktig hamnstad för olja.

Källan verkar vara någon iranier men vi får avvakta och se.
Har du någon länk
Citera
2024-10-26, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Har du någon länk

https://x.com/MohamadAhwaze/status/1849980962035163474
Citera
2024-10-26, 03:26
Medlem
Citat:
Tror du Ryssland har kapacitet att svara. E tveksam till det.
Dom är rätt så uppbundna i Ukraina. Manskap har dom i överflöd frågan är bara hur mycket materiel de skulle kunna avvara och sätta in på en andra front.
Citera
2024-10-26, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
USA prioriterar garanterat Israel före Ukraina.

USA:s krigsmakt är vid bättre vigör än den ryska men Iran och Ryssland är allierade så Ryssland dras in på något sätt om det här eskalerar.

Min största fråga är när Kina tar geopolitisk ställning och slutar deala under bordet med alla pga egen ekonomisk vinning för går de in också på den sk ryska sidan så kan USA / NATO lämna walkover redan nu.

USA är troligtvis inte sugna på att skicka in marktrupper i Iran det blir både blodigt och kostsamt och jag tror tom att Israel fattar att det är dumt någonstans.

Turkarna kommer hålla sig väldigt passiva troligtvis eftersom att de är muslimer.

Visserligen så står de inte på god fot med Ryssland men frågan är om de är sugna på att kriga i MENA öht för USA:s och Israels räkning. Är deras president Shia eller sunni ? det spelar in. Är det en Sunniregim eller något närstående så är risken större att de blandar sig i dock.

USA har nästan 60 000 marktrupper i området.

Är inte så säker på på USA's krigsmakt. Nu blir det ett annat motstånd än Irak, Libyen.

Hypersonic missiler som väst inte visat sig klara av än..

Vad händer om några hangarfartyg sänks?

Hur får Europa olja om Hormuz sundet stängs.
Vi bojkottar rysk.

Kommer USA överlämna Ukraina helt till Europa?

Jag tror väst NATO är på förlorarsidan.

67% sannolikhet att det blir en ny världsordning.
NATO dör och vi får en multipolar värld där USA's hegonomi försvinner.
Citera
2024-10-26, 03:31
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten2S
Vilket önsketänkande från folk här. Israel har bombat Gaza dagligen i över ett år nu och ännu inte förintat Hamas. Gaza är som ett sandkorn i öknen jämfört med Iran. Israels svar mot Iran visar att de inte vill trigga igång ett storkig, något som de endast kan klara sig ur med USAs hjälp, och USA är inte särskilt sugna heller på ett krig mot Iran. Det är liksom ett gigantiskt land med massvis av underjordiska atombombsäkrade bunkrar, plus arsenal av missiler utan dess like. Ett storkrig skulle även resultera i en ekonomisk kollaps världen över. Något ingen vill ha. Så chilla ner lite.
Israel skulle kunna jämna Iran med marken om de verkligen ville. De har ju kärnvapen.
Citera
2024-10-26, 03:31
Medlem
Citat:
Thank you.

Ingen aning hur pålitlig han är men verkar sitta på mycket iaf.
Citera
2024-10-26, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Ingen aning hur pålitlig han är men verkar sitta på mycket iaf.
Jag kikar vidare. Verkar trovärdig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in