2024-10-25, 17:41
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det var jag

Nu låter du skeptisk, mellan företagslån, arbetskraftsbrist & ett starkt rättssamhälle att verka i så skulle jag alla dar i veckan starta eget där..
Kanske inte i byggbranchen då med 60% ränta på lån för nybyggnation?
Ryssland är helt klart kört. Industri och transportsektorn är lamslagna då leasingräntorna för nya fordon och industrimaskiner nu hamnat på över 30%. Ingen har råd att investera längre.
Citera
2024-10-25, 17:43
Medlem
Silfverryggs avatar
Oj vad förvånad jag är... inte.
WSJ reveals that Russia has been providing targeting data to the Houthis for their attacks on ships in the Red Sea. Data was passed through members of Iran's IRGC who are embedded with the Houthis
https://x.com/KareemRifai/status/1849535436017848643
Rysslands centralbank höjde sin styrränta till 21% på fredagen. Styrräntan är nu på den högsta nivån sedan 2003, då Vladimir Putin bara suttit vid makten i ett par år. Styrräntan svävade tillfälligt i februari 2022 när Ryssland inledde sin invasion av Ukraina.
Rysslands centralbank säger att inflationen i landet för närvarande ligger på 8,4 procent. Det är den högsta siffran i år. Inflationen väntas ta ytterligare fart under de kommande månaderna. Höga räntor och ständigt stigande inflation beräknas äta upp 1,7 procent av Rysslands BNP i år.
Enligt centralbanken kan styrräntan komma att höjas i framtiden.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera
2024-10-25, 17:43
Medlem
Måste vara jobbigt för ryssen inte vinna kriget och dessutom sabba hela landet i samma veva
Citera
2024-10-25, 17:46
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Är ju bara att t ex kolla på BNP per capita PPP för Ryssland.
https://tradingeconomics.com/russia/gdp-per-capita-ppp

När Putin tillträdde så låg den på 17000 USD/capita och idag ligger den på 40000 USD/capita. Även hur Ryssland styrt upp problemet med illojala oligarkmaffioso genom landsförvisning/mord/fängelsestraff. De oligarker de har kvar är tvingade att verka i Rysslands nationella intressen vilket är bättre än när de bara länsade och satte pengarna i västkontrollerade banker.

Det är inte vettigare inriktning utifrån DNs ledarsida. Men för många normala ryssar är det enorma framsteg som lyft hela landet.
Visst blev ett rejält lyft för medlIvan tack vare utländska investeringar mm, men det är nu helt borta tack vare Putins idiotiska invasion av Ukraina. Ryssen kommer att hamna rejält i skiten i dekader efter att detta krig är över. Ett stålbad mångt värre än vad som drabbade Tyskland efter andra världskriget väntar ryssen.
Citera
2024-10-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Du skojar.
Musk är sängkompis med Trump.
Tror att de trepartar med Putin.
Älgskog med nuff nuff.

Nej Putin måste tycka väldigt illa om att Roscosmos är krossat av Musk, SpaceX stora framgångar. Det ser mycket illa ut för rysk rymdindustri, även fast där säkert finns skickligt folk där.
Citera
2024-10-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Kanske inte i byggbranchen då med 60% ränta på lån för nybyggnation?
Ryssland är helt klart kört. Industri och transportsektorn är lamslagna då leasingräntorna för nya fordon och industrimaskiner nu hamnat på över 30%. Ingen har råd att investera längre.
Det är så oerhört njutbart att följa kollapsen av ondskans imperium i realtid.
Citera
2024-10-25, 18:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
[/b]
Så kan man naturligtvis tänka om man tror att andra resonerar som man själv gör, dvs att allt handlar om makt mot svaghet. Ryssland har nu tydligt demonstrerat att de tänker och resonerar och planerar exakt efter det tankesättet. Du ondgör dig över att Nato eventuellt skulle kunna, någon gång anfalla Ryssland. Men att Ryssland faktiskt just nu anfaller Ukraina tycks du inte ha några problem med.

Jag tror ryssarna tänker så, ja.

Det handlar inte om att jag ondgör mig för att Nato skulle kunna anfalla Ryssland. Jag förklarar hur ryssen resonerar, och vi verkar vara hyfsat överens. Det förklarar hur de agerar, och hur de skulle agera i andra situationer.

Jag tycker att Putin valde fel metod för att adressera sin oro över Nato - att anfalla Ukraina.
Citera
2024-10-25, 18:11
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror ryssarna tänker så, ja.

Det handlar inte om att jag ondgör mig för att Nato skulle kunna anfalla Ryssland. Jag förklarar hur ryssen resonerar, och vi verkar vara hyfsat överens. Det förklarar hur de agerar, och hur de skulle agera i andra situationer.

Jag tycker att Putin valde fel metod för att adressera sin oro över Nato - att anfalla Ukraina.
Så vad borde Ryssland göra då?
Citera
2024-10-25, 18:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Nej, jag förstår genuint inte hur samhället fungerar. Men uppenbarligen är det ju inte systemkollaps där borta idag, så jag erkänner gärna att jag inte förstår allt.

Men med svenska mått, en bolåneränta på 30% hade försatt halva befolkningen i personlig konkurs. Enda sättet jag kan förklara det på som gör att samhället typ fungerar är om det samtidigt är 30% inflation.

Ja mycket beror på hur den enskildes egen ekonomi ser ut med bolån mm. Den vanliga ryssen med utedass och inget vatten indraget har säkert inga problem med räntorna. Hög inflation går även det att stå ut med så länge löner, pensioner räknas upp. Men det kommer ändå att bli kännbart för alla som drabbas.
Citera
2024-10-25, 18:18
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Och det har USA redan i sak sagt ett fett nej till (i varje fal med djupverkan långt i Rysland och det är väl det du menar?). Men om det här kriget fortsätter på det sätt som du och andra önskar kanske vi får se amerikanska marinkårens killar drunkna i Odesas hamn om 5-6 månader....
Ok! Men vad tycker du om 21% styrränta? Vad tror om om nästa räntebesked? Förstår du överhuvudtaget vad dessa astronomiska räntor innebär för ditt drömland?
Citera
2024-10-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är väl dokumenterat, försvara inte ondska för då är du själv ond. Då saknar du människovärde och borde låsas in på livstid.
Du säger att det är väl dokumenterat. Så upp till bevis då!
Ondska är inte straffbart.
Citera
2024-10-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Helt normal rysslogik.
"Det blir billigare om staten producerar saker". Right.
Så det bästa samhället är såklart det där staten producerar allt. J_vlar vad billigt och bra allt blir då.
Visst är det så. Staten kan producera för behov, istället för vinst. Så fort nån ska tjäna pengar på en vara eller tjänst så blir det dyrt och dåligt. Ju högre pris desto större vinst. Ju lägre kvalitet desto större vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in