2024-10-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Finns ingen brottsrubricering som heter "sexuella trakasserier", utan då handlar det om brottet Sexuellt ofredande.
Ja, så heter det nog i lagens mening. Tack för rättelsen.
Det stod (vid översättning till svenska) "sexuella trakasserier" i den franska tidningen Le Parisien
Senast redigerad av SthlmHolmes 2024-10-25 kl. 13:41.
Citera
2024-10-25, 13:47
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatgargamel
Tror du ärligt talat att det är en slump att personal på både restaurangen och hotellet har tvingats att inte säga något de sett eller hört den aktuella kvällen till utomstående eller media..

Blir det rättegång lär de sjunga som kanariefåglar.

Är väl egentligen lagbrott att hindra någon prata med media?
Citera
2024-10-25, 14:00
Medlem
Citat:
Tror du ärligt talat att det är en slump att personal på både restaurangen och hotellet har tvingats att inte säga något de sett eller hört den aktuella kvällen till utomstående eller media..
Kan väl vara en del av policyn att inte kommentera kända gästers förehavanden? Hur välbesökt skulle restaurangen/hotellet vara isf?
Citera
2024-10-25, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Kan väl vara en del av policyn att inte kommentera kända gästers förehavanden? Hur välbesökt skulle restaurangen/hotellet vara isf?

Givetvis är det en del av policyn...dock kan jag tycka att om ett allvarligt brott misstänkts ha begåtts som så verkar vara fallet så kanske man kan tänka sig att tumma lite på policyn. Eller ska man tolka det som att restaurangen och framförallt Bank Hotel i Stockholm stödjer brott och våldtäkt på sitt hotell? Har inte hört ägarna eller deras säkerhetsansvarig uttala sig om detta i media ännu så man undrar varför det tar så lång tid.
Citera
2024-10-25, 14:31
Medlem
Citat:

Jag tror att du inte vet ett skvatt om vem som varit inblandad eller vad som hänt nej precis.
Det nedan kallas integritetspolicy.

– Tyvärr kan jag inte kommentera det heller. Vi kan inte kommentera något som har med våra gäster att göra, säger han.

– Det är vår policy, att vi inte kommenterar gäster.

Har ni uppmanat personalen att inte uttala sig om just det här besöket?

– Det är mer en generell policy.

Varför har ni en sådan policy?

– Det är inte jag som tagit det beslutet, men det är väl för gästernas skull, säger han.
Citera
2024-10-25, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag tror att du inte vet ett skvatt om vem som varit inblandad eller vad som hänt nej precis.
Det nedan kallas integritetspolicy.

– Tyvärr kan jag inte kommentera det heller. Vi kan inte kommentera något som har med våra gäster att göra, säger han.

– Det är vår policy, att vi inte kommenterar gäster.

Har ni uppmanat personalen att inte uttala sig om just det här besöket?

– Det är mer en generell policy.

Varför har ni en sådan policy?

– Det är inte jag som tagit det beslutet, men det är väl för gästernas skull, säger han.

Ärligt talat blir jag förvånad över att många här på forumet verkar ta Mbappe i nått slags försvar för att han är så pass känd inom fotbollsvärlden.. innan domen ens har fallit och säger att den Svenska kvinnan i fråga är en slampa etc. Jag tycker detta är fel. Framförallt när det finns studier och forskning som tydligt visar att negrer tänker främst med sitt kön än med huvudet. Hade detta varit i tex USA så är jag övertygad om att utredningen redan hade varit klar och vi hade fått reda på sanningen..
Citera
2024-10-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Blir det rättegång lär de sjunga som kanariefåglar.

Är väl egentligen lagbrott att hindra någon prata med media?

Det är inte så enkelt, frågan om meddelarfrihet är komplex och här är ett bra försök att klargöra det:

Så här fungerar meddelarfrihet
Meddelarfrihet gäller alla, men privatanställda har inte samma skydd som offentliganställda. Vill du få bättre koll? I klippet ovan ger SVT:s reporter dig en guide i grunderna. Nedan har vi listat var meddelarskyddet gäller.

(klickbar länk ovan)

I en domstol gäller följande:

Vittnesed
Den som är vittne i en rättegång börjar med att avlägga en vittnesed: ”Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete att jag ska säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra”. Att bryta mot detta, dvs. att ljuga eller undanhålla fakta, är att begå mened vilket är ett brott.
Citera
2024-10-25, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det är inte så enkelt, frågan om meddelarfrihet är komplex och här är ett bra försök att klargöra det:

Så här fungerar meddelarfrihet
Meddelarfrihet gäller alla, men privatanställda har inte samma skydd som offentliganställda. Vill du få bättre koll? I klippet ovan ger SVT:s reporter dig en guide i grunderna. Nedan har vi listat var meddelarskyddet gäller.

(klickbar länk ovan)

I en domstol gäller följande:

Vittnesed
Den som är vittne i en rättegång börjar med att avlägga en vittnesed: ”Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete att jag ska säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra”. Att bryta mot detta, dvs. att ljuga eller undanhålla fakta, är att begå mened vilket är ett brott.

Blir det rättegång och personal från hotellet kallas som vittnen kommer de givetvis säga sanningen om deras upplevelser av kvällen...annars risker de själva mened som kan medföra fängelse som straff.
Citera
2024-10-25, 15:40
Bannlyst
Citat:
Blir det rättegång och personal från hotellet kallas som vittnen kommer de givetvis säga sanningen om deras upplevelser av kvällen...annars risker de själva mened som kan medföra fängelse som straff.

Gissningsvis sitter många i personalen inne med mycket fakta möjligen tillräcklig för att fälla Mbappe...men de har blivit tystade av sina chefer och ägare till hotellet..kanske har de även fått en summa pengar för att inte säga något..om så är fallet tycker jag de ska ignorera dessa erbjudanden och istället framhäva sanningen. Det kommer dessa personer må bättra av på lång sikt, oavsett belopp.
Citera
2024-10-25, 15:43
Medlem
Citat:
Gissningsvis sitter många i personalen inne med mycket fakta möjligen tillräcklig för att fälla Mbappe...men de har blivit tystade av sina chefer och ägare till hotellet..kanske har de även fått en summa pengar för att inte säga något..om så är fallet tycker jag de ska ignorera dessa erbjudanden och istället framhäva sanningen. Det kommer dessa personer må bättra av på lång sikt, oavsett belopp.

Jag tycker du snarare verkar hysa ett agg mot MBappé och svarta generellt. Det finns såvitt vi vet inget som påvisar att en våldtäkt har skett överhuvudtaget eller någon annan form av övergrepp. Tills annat är påvisat ska han behandlas som oskyldig. Kvinnan har utsatt sig för helt onödig risk i sällskap av främlingar.
Citera
2024-10-25, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag tycker du snarare verkar hysa ett agg mot MBappé och svarta generellt. Det finns såvitt vi vet inget som påvisar att en våldtäkt har skett överhuvudtaget eller någon annan form av övergrepp. Tills annat är påvisat ska han behandlas som oskyldig. Kvinnan har utsatt sig för helt onödig risk i sällskap av främlingar.

Jag förstår ärligt talat inte varför ni tar Mbappe i försvar och svartmålar kvinnan som slampa och att hon har utsatt sig för en stor risk..förmodligen ville hon festa och ha kul med en superkändis som alla andra..att hon sedan blev våldtagen kom nog som en chock. Jag börjar bli otroligt trött för att bli kallad för rasist etc då jag hänvisar till fakta. Forskning och studier som har gjorts på den svarta befolkningen företrädesvis män. Där framgår tydligt att dessa män i högre utsträckning än andra agerar mer med sitt kön än att tänka efter först. Har du sett serien ”Exit” på SVT? Där säger tom en av huvudpersonerna att negrer har stora armar och är vältränade men med små hjärnor varpå de passar bra som flytthjälp och att bära saker mm…
Citera
2024-10-25, 17:23
Medlem
Det här står att läsa på Wikipedia....

Övergrepp i rättssak
Övergrepp i rättssak är i svensk rätt ett brott som innebär att någon utsätts för våld eller hot om våld på grund av en rättslig process. Samma sak gäller om det istället för våld är någon annan illgärning. Övergrepp i rättssak kan även vara ett tryckfrihetsbrott.

Jag vägrar tro att någon överhuvudtaget ger sej på att ens tänka tanken att försöka manipulera personalen eller andra tänkbara vittnien på något som helst sätt i det här fallet.

Det är de jure otänkbart.
Senast redigerad av Back-Commenter 2024-10-25 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in