Citat:
Ursprungligen postat av
MrochMr
Så varför kör inte Ryssland över Ukraina, om Ryssland kan ta sig an Europa/Väst så enkelt?
Dumma Europa. Ni kan inte försvara er, för Ryssland är så mycket starkare....
Det är skillnad på att 1) rätt och slätt öka den militära produktionen och att 2) vinna ett öppet krig mot medtävlaren. Det finns förstås ett samband men det är inte samma sak rakt av. Europa,
Som du antydde i din andra, längre post, varken Ryssland eller Väst/USA kan skuffa in 100% av sina militära resurser i Ukrainakriget - amn måste också bevara en resrvrkapacitet för att vara beredda ifall ett annat krig skukke dyka upp vid horisonten, som kräver andra och kánske större resurser än just Ukrainakriget. Detta har jag haft klart för mig sedan våren 2022 medan de fettslaggiga hö-hö-hö-högervikingarna som sitter och postar här på forumet i stort sett inte låtsats om den saken, de har ständigt gett sken av att Ryssland skulle slåss med 100% av sina resurser i Ukraina.
Du och andra vädjar bara till en allmän föreställning om att "klart att Ukraina vinner om vi bjuder till litet, vi är ju NATO och USA är störst, bäst och vackrast på allting". Hittills har det dock inte bidragit till att vända kriget, Ukraina har i stort sett inte gjort några framsteg alls på slagfältet (att stadigt återta det man räknar som sitt eget territorium) sedan januari 2023. Man lovade för mycket och blir nernötta och tilllbakapressade över tid, även på Kurskfronten har Ukraina och NATO kört fast. Men du och andra sitter fortfarande och ekar Baghdad Bosse Stoltenbergs korkade one-liners om att "det är redan fastslaget att det alternativ där Ryssland vinner någonting med detta krig inte existerar"
Vi får väl se - jag är ganska säker på att Rysslands sydvästgräns inom en nära framtid kommer att gå mycket närmare floden Dnjepr än den gjorde före 2022. Kanske rentav så att floden delvis *blir* den nya gränsen.