2024-10-24, 09:35
Medlem
CanisMinors avatar
Toretsk, present-day - the commander of a Russian assault unit shows the bodies of fallen soldiers who couldn't even make it to the next building due to heavy fire. He complains about the complete lack of evacuation in the regiment and criticises the leadership for setting impossible tasks just to please Vova Putin.

https://x.com/wartranslated/status/1849195683443531851
Citera
2024-10-24, 09:40
Medlem
CanisMinors avatar
Russian survival rate at the front lines in one story:

1) a young 19 y.o. russians decided to earn some cash killing Ukrainians and went to Ukraine and is killed in action
2) his father eager for revenge goes to kill Ukrainians and make some money as well, KIA as well
3) a brother of the 19 y.o. Decides to avenge by killing Ukrainians and make some money, guess what? KIA

You can’t make this shit up

https://x.com/Teoyaomiquu/status/1849223433265238470
Citera
2024-10-24, 09:46
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis de har annat också såsom pensionsfonder de kan ta av.

Jag sitter och googlar lite snabbt på det och jag hittar väldigt lite skrivet om saken. Min förståelse nu är att dom har en stor pensionsmyndighet där dagens pensioner finansieras löpande med inbetalningar från privata företag, arbetaren själv men framförallt löpande från Ryska staten.

Jag måste googla lite mer men första känslan jag får är att det är välfärdsfonden som är tänkt att täcka upp när inte staten löpande kan betala ut pensioner?

https://en.wikipedia.org/wiki/Pension_Fund_of_the_Russian_Federation
Citat:
The Pension Fund of the Russian Federation (PFR) (Russian: Пенсионный фонд Российской Федерации (ПФР)) is the principal national pension fund in Russia. It is the largest organization of Russia to provide socially important public services to Russian citizens.

[...]

Pensions remain the largest single budgetary obligation of the Russian Federation
Citera
2024-10-24, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det jag beskriver är Rysslands officiella hållning. Ett alliansfritt Ukraina, de östra regionerna blir autonoma stater och att Krim blir en del av Ryssland. Jag kan säkert hitta en länk till detta om det behövs.

Men varför bryr du dig om Rysslands ’officiella hållning’ när den handlar om saker de inte har med att göra?

- Och som dessutom är uppenbart hittepå. Ryssland vet lika väl som jag att Nato inte hotar Ryssland. Kan du inte bara släppa rysk propaganda för invärtes bruk?
Citera
2024-10-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ryssland har inget intresse av att invadera grannländer i största allmänhet. Man har invaderat Ukraina, med avsikten att förhindra landet att gå med i Nato. Det är allt.

Segerkrönikan som publicerades på 3:dje (3 dagar till Kyiv!) dagen av den fullskaliga invasionen rysk Putin-kontrollerad media förklarade att huvudanledningen till invasionen var att erövra Ukraina.
Den roll NATO spelade var att de potentiellt skulle kunna göra det omöjligt att erövra Ukraina.
Det stämmer väl med Putins uttalanden om att Ukraina inte är ett land och med hans referenser till Peter den Store.

Ryssland vill erövra grannländer. De måste stoppas.
Citera
2024-10-24, 10:01
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Ryssland har inget intresse av att invadera grannländer i största allmänhet. Man har invaderat Ukraina, med avsikten att förhindra landet att gå med i Nato. Det är allt.

Citat:
USA har redan kontroll över de länder man vill ha inflytande i. Inflytandet över närområdet Latinamerika är närmast totalt. Nu är det Rysslands tur att ta kontroll över sitt närområde.

Nu blir jag förvirrad.
Eller du är ännu mer förvirrad....

Från 08:88 till 08:38, på 5 min motsäger du dig själv.

Hur tänker du att Ryssland ska ta kontroll över sitt närområde? Genom kakor och bullar?

Det har nämnts förr. 1996 hade Ryssland en utrikesminister vid namn Primakov.
Denna man har fått ge namn åt en filosofi, där man anser att Ryssland har sin fulla rätt att att bestämma över sina grannar.
Något som Putin påminde världen i allmänhet om men Sverige i synnerhet, när man 2021 sände brev om att vi Ryssland äger rätten att bestämma andras säkerhetspolitiska beslut.
Det kan Ryssland få tycka. Men de har ingen rätt att i sak lägga sig i andra länders egna beslut.

Hotet från Nato och EU, är ingalunda militärt. Nej. inte alls.
Medlemmar i Nato/EU måste uppnå vissa kriterier för demokrati.*

1. Detta är ett hot mot Rysslands imperialistiska planer. Som, du själv pratar om ovan. Man kan inte anfalla ett Natoland. Jo, det kan man, med stora risker.
2. *Demokratisk grannar är ett hot mot den inre gruppens ställning i Ryssland. Putin och hans oligarker.

Det största hotet mot Putin är INTE militärt angrepp utifrån.
Det största hotet mot Putin är en revolt från det ryska folket.

Med dina egna ord kan vi konstatera att du lagt ut kartan för vad detta handlar om.
Citera
2024-10-24, 10:04
Medlem
MrochMrs avatar
Citat:
Så varför denna massiva utbyggnad av Nato? Ukraina, Georgien, Armenien, Moldavien. Vad är det man är så rädd för?

Vad menar du?
Vem är rädd för vad?
Citera
2024-10-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men varför bryr du dig om Rysslands ’officiella hållning’ när den handlar om saker de inte har med att göra?

- Och som dessutom är uppenbart hittepå. Ryssland vet lika väl som jag att Nato inte hotar Ryssland. Kan du inte bara släppa rysk propaganda för invärtes bruk?
Jag trodde vi försökte analysera den verkliga orsaken till Rysslands invasion av Ukraina. Ryssarna själv anger hotet från Nato som orsak. Innan kriget försökte Putin få till en garanti att Ukraina inte skulle gå med i Nato. Det är vad hela saken handlar om, kan vi inte acceptera det?
Sen är det ju sant att Ryssland inte har någon "rätt" att kräva detta, men det är en annan sak. Vilket krig har startats av legala skäl?
Citera
2024-10-24, 10:05
Medlem
Citat:
Just där gick det visst lite snett. Det är Natos expansion som drivit Ryssland till att invadera Ukraina. Innan Natos utvidgning i öst hade ryssarna inget att oroa sig för. Var det inte bra så?

Då hade ryssarna invaderat fler länder.
Citera
2024-10-24, 10:07
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/NOELreports/status/1849359349577027628
Citat:
According to the Financial Times, Putin is betting that North Korean troops will help retake the Kursk region from Ukrainian control. Around 12,000 soldiers from North Korea will reportedly be sent to Russia for this purpose, aiming to reclaim territories held by Ukrainian forces since August.

Låst artikel så jag vet inte hur FT kommit fram till att det blir i Kursk Nordkoreanerna sätts på prov.
Citera
2024-10-24, 10:19
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Vit flagg betyder inte att soldaterna byter sida och börjar strida för den andra sidan, utan att soldaterna i fråga kapitulerar
Inte att jag tror dom byter sida, men varför skulle en fungerande CV90 kapitulera till avrättning? Näh, här finns nog nån annan förklarning.
Citera
2024-10-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Rysslands invasion av Ukraina har visat att östeuropeiska staters rädsla för Ryssland var väl befogad.

Georgien ville också med i Nato, men det kvästes ner av Ryssland. Fortfarande så försöker Georgien att gå med i Nato.

Så det är inte bara Ukrainas öde som visar på att grannländerna till Ryssland upplever ett konkret reellt hot mot deras existens och därför vill söka skydd och trygghet i en försvarsallians där många andra grannländer redan är.

Ryssarna har sig själva att skylla för att varit så aggressiva och inte acceptera sina grannfolks rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in