2024-10-23, 23:40
Medlem
CanisMinors avatar
Detta var ett intressant tal av Putin 1999. Fan så pinsamt. Han har nog glömt vad han sa då?

https://youtube.com/shorts/Xri6OMRSV1c?si=Xiqo9dzugIIUNHui
Citera
2024-10-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Verkligen en mycket intressant artikel! Tusen tack!

Ja så blir det nog även denna gång tror jag. Läget är ju inte bättre nu, snarare tvärtom.

Ja att de tvingas tömma välfärdsfonden och därefter starta sedelpressarna är ju vad artikeln också förutser kommer ske. Och det är nog det mest sannolika tror jag också.

Och som artikeln också tog upp består ju den s.k. välfärdsfonden även til stor del av aktier i olika ryska bolag, vilkas värde nu är osäkert liksom ö.h.t. möjligheten att kunna sälja det nu. Så det är ju bara det den har kvar i guld och kinesiska yuan som de kan räkna med ö.h.t. kommer gå att använda för att finansiera kriget med.

Hur mycket av välfärdsfonden som den ser ut nu kan tänkas bestå av materiella tillgångar? Alla påståenden om värden är beroende av att någon tror på dom. Framförallt när man försöker sälja in lån som ska finansiera de värden man pratar om.

Jag tycker att det ser ut som om att Putin förbereder det ryska folket på en sällan skådad plundring av det ryska folkets framtida välfärd.
Citera
2024-10-24, 00:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hur mycket av välfärdsfonden som den ser ut nu kan tänkas bestå av materiella tillgångar? Alla påståenden om värden är beroende av att någon tror på dom. Framförallt när man försöker sälja in lån som ska finansiera de värden man pratar om.

Jag tycker att det ser ut som om att Putin förbereder det ryska folket på en sällan skådad plundring av det ryska folkets framtida välfärd.

Det går att googla fram men det är en stor del nu. Jag tänker mig att det består av fastigheter, skog, och komplexa finansiella produkter som inte handlas på öppen marknad.

Det betyder att man nog ska nedskriva dem med 10-40% för att se vad de kan göras om till likvida medel, som kan användas i "krigsproduktion". Det som kommer hända om de ska användas, är att de säljs till högstbjudande. Ryska oligarker och kinesiska intressen får bjuda. Folket får betala, som vanligt.
Citera
2024-10-24, 00:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja, verklegen sci-fi film känsla från denna video, nästan dystopisk. Också imponerande hur många drönara dom har att spendera på én ställning.

Drönarna används som artilleri nu; även med artilleri skjuter man en massa granater på samma område; och artillerigranaterna är nog ofta dyrare än drönarna.
Citera
2024-10-24, 00:57
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Utmärkt, låter som att Ukraina testar de Ryska försvarspositionerna. Jag tänker mig att en offensiv är nära förestående och dom sista ryssråttorna snart ska jagas ut.

Svarar på ett inlägg du skrev i slutet av Mars månad 2023. Alltså dryga 1 1/2 år sedan. Det låter ofta i dessa trådar som att snart vinner Ukraina kriget.

Jag anser själv att detta är ett krig designat som ett sk "evighetskrig", syftet är inte att vinna något utan att omfördela skattemedel till styrande politikers kompisar i det militär-industriella komplexet.
Citera
2024-10-24, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går att googla fram men det är en stor del nu. Jag tänker mig att det består av fastigheter, skog, och komplexa finansiella produkter som inte handlas på öppen marknad.

Det betyder att man nog ska nedskriva dem med 10-40% för att se vad de kan göras om till likvida medel, som kan användas i "krigsproduktion". Det som kommer hända om de ska användas, är att de säljs till högstbjudande. Ryska oligarker och kinesiska intressen får bjuda. Folket får betala, som vanligt.

Dina känsloutfall betyder exakt noll såklart. Vad är det som säger att man inte borde skriva ned värdet med 40-100%?
10% känns som något nidhoogen mfl gissar sig till. Föredrar realism.
Men tack för din input.
Citera
2024-10-24, 01:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Svarar på ett inlägg du skrev i slutet av Mars månad 2023. Alltså dryga 1 1/2 år sedan. Det låter ofta i dessa trådar som att snart vinner Ukraina kriget.

Märkligt, jag som fått för mig att det var samma taktik ni Ryssar använt er av i tråden sedan dag ett. Det vill säga, snart vinner Ryssarna lika bra att Ukraina ger upp.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag anser själv att detta är ett krig designat som ett sk "evighetskrig", syftet är inte att vinna något utan att omfördela skattemedel till styrande politikers kompisar i det militär-industriella komplexet.

Tja.. ..Det är en åsikt bland många andra här i tråden. Dock så hör det inte till Topic vilket är dagsaktuella händelser i kriget. Som exempel nyheten tidigare idag att Ryska staten kan inte låna pengar på hemmamarknaden.
Citera
2024-10-24, 02:10
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Märkligt, jag som fått för mig att det var samma taktik ni Ryssar använt er av i tråden sedan dag ett. Det vill säga, snart vinner Ryssarna lika bra att Ukraina ger upp.

Varför kallar du mig för "ni Ryssar"? Vad baserar du det på?

Citat:
Tja.. ..Det är en åsikt bland många andra här i tråden. Dock så hör det inte till Topic vilket är dagsaktuella händelser i kriget. Som exempel nyheten tidigare idag att Ryska staten kan inte låna pengar på hemmamarknaden.

Det är intressant att jämföra dina uttalanden för dryga 1 1/2 år sen, där du påstår att Ryssland är nära total kollaps, med dagens uttalanden. Jag valde ut dig eftersom du är en hardcore anti-ryss. Jag har själv inget emot att skjuta av ryssar den dagen jag anser att de utgör ett reellt hot mot Sverige.
Citera
2024-10-24, 06:04
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag blev nyfiken på din fråga och hittade den här artikeln som har en del matnyttigt skrivet. (oljeintäkter, skatteintäkter, lån osv)

https://warontherocks.com/2024/09/russia-is-on-a-slow-path-to-bankruptcy-but-how-slow/

Ser så ut, denna och förra auktionen på obligationer misslyckades då köpare/säljare inte kunde komma överens om priset.

Så i år och framförallt nästa år när statens utgifter är budgeterat (inte genomröstat ännu) att stiga dramatiskt så blir det till att tulla ur välfärdsfonden. Efter att den är tömd och om Putin fortfarande lever så kan jag tänka mig att dom startar sedelpressarna.

Från artikeln du länkade ovan finner jag:

But there’s still around 30 percent of other revenues that aren’t detailed, but which nevertheless rose by 27 percent between 2022 and 2023 without any explanation of where these sums come from or what explains this substantial increase.

Förklaring eftersom jag inte ville citera mer är att ca hälften av den ryska statens inkomster kommer från råvaror (främst olja och gas). Den andra halvan är allt annat (t.ex. skatter) och det är alltså det de kallar "Other revenues". Så det är alltså inte 30% av statens totala inkomster som ökat med något okänt.
Citera
2024-10-24, 06:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Så det stora, rika starka Nato är inget hot mot det betydligt svagare och fattiga Ryssland? Medan Ryssland antas kunna ha ambitioner att erövra hela Europa. Enbart USA har en militär budget som är 10 ggr den ryska, och lägg sen till Europa med länder som Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien m fl. En konflikt mellan Nato och Ryssland vore över på en eftermiddag.

Då är det väl bara att inte attackera Nato då, för Ryssland? Eller är den tankefiguren helt omöjlig att göra? Ryssland bara måste anfalla grannländer med jämna mellanrum, eller vad?
Citera
2024-10-24, 06:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Från artikeln kan man läsa:

Between January 2022 and August 2023, the share of shares in Russian companies in the National Welfare Fund rose from 26 percent to 33 percent, while its face value remained more or less unchanged. By January 2024, this share had risen to 38 percent. Not only are these assets illiquid, but their real value is totally unverifiable and probably greatly overestimated:

Så m.a.o. i Januari 2024 utgjorde det 38%. Och om de fortsatt att nalla på sitt guld och kinesiska yuan i samma omfattning som innan bör deras aktier mm i ryska bolag utgöra lite över hälften av välfärdsfondens värde idag. Men som sagt var överskattar de sannolikt värdet kraftigt.

Från artikeln kan man även läsa att de sedan länge helt förbrukat alla sina besparingar i västerländska valutor och sålt delar av sitt guld. I dag återstår främst kinesiska yuan och aktier i olika ryska bolag samt en del guld.
Citera
2024-10-24, 06:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Det Ancitrus pekar på, är det som vore intressant att försöka förstå, på ett ungefär.

Om vi använder av olika ingångsvärden.
3000+3000 miljarder, fonder och andra värden. Kassakistan s a s. 3000 är frysta.
Netto 3000 miljarder
Kriget kostar 271 miljarder för 2 mån. (maj 2023) På årsbasis 1626 miljarder.
Utan ytterligare tillskott, skulle kassan vara slut på mindre än två år. Och det är det inte som vi alla vet.

Så man får in nya pengar.

Tillskott av försäljning
Olja här ska man ta fram nettovinsten*
Gas här ska man ta fram nettovinsten*
Mineraler här ska man ta fram nettovinsten*
Övrigt här ska man ta fram nettovinsten*

ex Maj 2024. 350 000 fat per dag x 55 USD = 19 250 000 dollar per dag.
Årsbasis ca 7 000 000 000 dollar. Men detta är inte ren vinst....

Är det ens möjligt att beräkna nettovinstmarginalen, för de större inkomstkällorna?

En sak du ovan glömde är att de genomfört kraftiga skattehöjningar av olika slag och kommer göra så även nästa år. Detta drar också in en hel del pengar till staten.

Det är tyvärr svårt att veta riktigt hur det går när de inte redovisar var siffrorna kommer ifrån så de går att kontrollera dem. Men att de blöder ekonomiskt är nog ställt utom allt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in