2024-10-22, 19:29
  #468877
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Enligt Greggs senaste uppdatering har man samlat ihop nära fyra, vältränade brigader med toppmodern utrustning som står redo att gå in i Ryssland på fler ställen. Intressant! Får bli en finöl på det.

När man gick in i kursk lyckades man vara otroligt hemlig i förberedelserna för att överrumpla ryssen. Är det inte märkligt att Gregg outar?
Citera
2024-10-22, 19:37
  #468878
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
När man gick in i kursk lyckades man vara otroligt hemlig i förberedelserna för att överrumpla ryssen. Är det inte märkligt att Gregg outar?

Med tanke på att ryssen vet hur man använder maskirovka, vad hindrar Ukraina att använda samma sak emot ryssen?
Citera
2024-10-22, 19:38
  #468879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Mmm. Det firar jag med en macka med smörstekta kantareller.
…och de som är i Ryssland kanske skulle överväga ta ett lån med med nästan 50% årsränta för att kunna tillaga den mackan?

Russia: Lending rate at Alfa Bank for ₽50,000 ($500) for 12 months is 47.5% APR.

https://x.com/igorsushko/status/1848602755583094878?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2024-10-22, 19:43
  #468880
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Med tanke på att ryssen vet hur man använder maskirovka, vad hindrar Ukraina att använda samma sak emot ryssen?

Du tror vi har svaret där alltså.
Citera
2024-10-22, 19:44
  #468881
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du tror vi har svaret där alltså.

PsyOps är trots allt jävligt viktigt i varje krig.
Citera
2024-10-22, 19:47
  #468882
Medlem
Silfverryggs avatar
På tal om maskirovka, förnekande och annan form av PsyOps.
Ukraine has information that Russia is training two North Korean military units. Perhaps there will be two brigades of 6,000 servicemen each, - President Zelenskyi
https://t.me/liganet/38786

Detta med tanke på att både ryssen och mordkorea förnekar att fetto-kim har skickat trupper till puttes hjälp trots att satellitbilder och info från olika underrättelsetjänster visar annat.
Citera
2024-10-22, 19:53
  #468883
Avslutad
Hoppsan hej, minst 80 000 soldater har deserterat från Ukrainska armen.
Hur stort är mörkertalet och hur många har flytt Ukraina innan de blir tvångs rekryterade tro?

Från tidningen El Pais
El País, dagstidning publicerad i Madrid , en oberoende tidning tillägnad främjandet av demokratiska ideal i Spanien.

Alarm in Ukraine over increasing number of army deserters
At least 80,000 soldiers have deserted their units so far during the war with Russia, more than half of them in the first eight months of 2024

https://english.elpais.com/international/2024-10-14/alarm-in-ukraine-over-increasing-number-of-army-deserters.html
Citera
2024-10-22, 19:55
  #468884
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vem säger det?

Sveriges Radio i söndags tex..

” Ukraina råder det stor brist på soldater och det märks tydligt i Donetskregionen där ryska styrkor avancerar.
Trots en ny mobiliseringslag och rekryteringsinsatser, är bristen på folk uppenbar, säger flera militärer som Sveriges Radio träffat nära frontlinjen i Donetskregionen.
”Det är svårt längst hela fronten, fienden överträffar oss vad gäller manskap och vapen. Hur det märks? Förluster”, säger vapeninstruktören Kolja.”

https://sverigesradio.se/artikel/ukraina-vi-har-brist-pa-soldater-vid-fronten
Citera
2024-10-22, 19:57
  #468885
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
På tal om maskirovka, förnekande och annan form av PsyOps.
Ukraine has information that Russia is training two North Korean military units. Perhaps there will be two brigades of 6,000 servicemen each, - President Zelenskyi
https://t.me/liganet/38786

Detta med tanke på att både ryssen och mordkorea förnekar att fetto-kim har skickat trupper till puttes hjälp trots att satellitbilder och info från olika underrättelsetjänster visar annat.

Ja det är minst sagt märkligt. Sedan är ju frågan om de skall till fronten eller hur de skall användas.
Citera
2024-10-22, 19:59
  #468886
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag skäms inte över att erkänna att jag njuter av att läsa det här:

Superpower News: Russia's major butter producers are either halting production or suspending deliveries to retail chains, while warning of impending price hikes. Since the start of the year, the cost of butter has surged by at least 25%.

"Producers are grappling with steep inflation in raw cream materials, which rose by 39% in the first half of the year. Cumulative inflation has reached 46% for the first eight months of 2024 compared to the same period last year," reported HN, the former Danone subsidiary.

Butter thefts have also been on the rise. Since late 2023, RFID tags have been appearing on butter packages in St. Petersburg, designed to alert store security in case of attempted theft.


Det blir bara värre och värre, uppenbart gör den skyhöga räntan ingen nytta. Den, i kombination med den extrema inflationen, leder Ryssland allt djupare i det ekonomiska fördärvet.

https://x.com/wartranslated/status/1848637588963262563?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Ja nu jävlar. Är det detta som får bägaren att rinna över efter snart 3 år? Är det nu som Putin bajsat för sista gången i väskan? Gör Ryssen revolt nu? Kraschar ekonomin igår? Sista missilen skjuten?

Vad har hänt med denna tråd? Förr var det roligt tidsfördriv att läsa igenom alla teorier om wunderwaffens och dylika fantasier, ser att det rapporteras väldigt lite om trådens ämne, det vill säga INVASIONEN utan är mest trams såsom "smörpriset skenar i Ryssland!" eller Volodomyr "juden i tshirt" Zelensky påstår x om y.

Med det sagt, läste att Nord Koreanerna redan är på fronten och lavettar både den ena och andra Ukrainaren tillbaka till Lvov;

https://www.express.co.uk/news/world/1965593/russia-north-korea-flag-ukraine

North Korean flag 'raised in Ukraine' as Kim Jong Un 'lends' Putin 12k troops
Citera
2024-10-22, 20:01
  #468887
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Sveriges Radio i söndags tex..

” Ukraina råder det stor brist på soldater och det märks tydligt i Donetskregionen där ryska styrkor avancerar.
Trots en ny mobiliseringslag och rekryteringsinsatser, är bristen på folk uppenbar, säger flera militärer som Sveriges Radio träffat nära frontlinjen i Donetskregionen.
”Det är svårt längst hela fronten, fienden överträffar oss vad gäller manskap och vapen. Hur det märks? Förluster”, säger vapeninstruktören Kolja.”

https://sverigesradio.se/artikel/ukraina-vi-har-brist-pa-soldater-vid-fronten
Jag har alltid undrat varför soldater är så angelägna med att gå ut med sanningen konstant?

Har du någon idé?
Citera
2024-10-22, 20:03
  #468888
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Sveriges Radio i söndags tex..

” Ukraina råder det stor brist på soldater och det märks tydligt i Donetskregionen där ryska styrkor avancerar.
Trots en ny mobiliseringslag och rekryteringsinsatser, är bristen på folk uppenbar, säger flera militärer som Sveriges Radio träffat nära frontlinjen i Donetskregionen.
”Det är svårt längst hela fronten, fienden överträffar oss vad gäller manskap och vapen. Hur det märks? Förluster”, säger vapeninstruktören Kolja.”

https://sverigesradio.se/artikel/ukraina-vi-har-brist-pa-soldater-vid-fronten

Hur fan kan detta gå ihop?

Volodomyr "juden i tshirt" Zelensky sa ju för inte allt för längesedan att runt 30.000 Ukrainare har dött.. ändå behövde de mobilisera 500.000 man inför "vår/sommar/höst" offensiven 2023 och nu råder det brist IGEN.

Det låter som det gamla Nord Koreanska ordspråket "Man ska inte lita på en man i t-shirt för det är oftast en Sydkorean.. eller en jude." passar bra in här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in